تجربه کاربری و تأثیر آن در موفقیت اپلیکیشن
تجربه کاربری و تأثیر آن در موفقیت اپلیکیشن

تجربه کاربری (UX):

Ux مخفف کلمه User Experience می باشد که تحت اللفظ به آن تجربه کاربری گفته می شود که شامل رفتارها ،احساسات، نگرش های کاربر درمورد استفاده از یک محصول ، خدمات و یا سرویس می باشد .از آنجا که این موضوع یک فرمول خاص و ثابتی ندارد متناسب با سوژه ها ی مورد نظر ممکن است راهکارهای فراوانی داشته باشد که در نتیجه کار بسیار دشوار و زمانبری می باشد .

کار یک طراح تجربه کاربری در اصل این است که بفهمد یک کاربر هنگام مواجهه شدن با سوژه مورد نظر چه مشکلاتی  می تواند داشته  باشد بنابراین او باید ازهر لحاظ سوژه را مورد بررسی قرار دهد و در پی حل مشکلات آن برآید.

هدف کار طراح تجربه کاربری این است که بتواند یک احساس خوب در کاربر هنگام استفاده از سوژه مورد نظر ایجاد کند به طوری که کاربر حس کند این همان چیزی است که می خواسته و آن را خریداری کند.

با توجه به توضیحاتی که درباره تجربه کاربری گفته شد می توان گفت کهUX یا همان تجربه کاربری ، تاثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت یک اپلیکیشن دارد .

در اصل موفقیت و یا شکست یک اپ در بازار تجاری رابطه مستقیمی با احساس کاربران در برخورد و استفاده از اپلیکیشن دارد در اینجا باید گفت کاربر هنگام برخورد با اپلیکیشن ملاک های مثل راحتی استفاده ،کاربردی بودن اپ، بازده و بهره وری، حس شدن ارزش سیستم را مد نظر دارد که البته طراح تجربه کاربری نیز باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشد.

 همان طور که گفتیم ایجاد یک تجربه کاربری خوب، فرمول ثابت و خاصی ندارد و بر پایه آزمون و خطا می باشد اما برای اینکه بتوانید این مسیر را زود تر طی کنید 4 مرحله را باید بگذرانید که عبارت است از:

1.کاربران خود را شناسایی کنید:

کاربران اپلیکیشن متفاوت هستند عده ای می خواهند سریع به اپ  مورد نظرشون دسترسی پیدا کنند و کار مورد نظر خود را انجام دهند این افراد نتیجه کار برایشان خیلی مهم است.

عده ای دیگر افرادی هستند که به گشت و گذار در اپلیکیشن ها می پردازند و کمتر نگران نتیجه نهایی هستند.

مطمئناً برای این دو گروه از کاربران نمی توان یک نسخه پیچید .شما می توانید برای گروه اول روی عملکرد بهینه تمرکز کنید و به آنها اطلاعات کافی بدهید تا بتوانند با دیدی باز مورد خاص خود را انتخاب کنند.

    2.اپلیکیشن خود را ساده طراحی کنید

اکثر کاربران موبایل علاقه ای به خواندن و عمل کردن به دستورالعمل های پیچیده و مشکل و صرف زمان زیادی برای یادگیری اپ ندارند برای آنها سرعت و انعطاف پذیری بسیار اهمیت دارد تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن از اپلیکیشن بهره ببرند بنابراین، اپلیکیشن هرچه ساده ترو کاربردی تر  باشد و همچنین قابلیت به روز رسانی و پشتیبانی را داشته باشد حس بهتری به کاربر می دهد.

3.اپلیکیشن شما کاملاً کاربردی باشد

بر طبق آمار 80درصد کاربران تنها به 20درصد از عملکرد اپ ها نیاز دارند راه حل های اصلی و خوب را پیدا کنید و سعی کنید که اپلیکیشن شما کاملاً کاربردی باشد.

4.به صورت مرتب اپلیکیشن خود به روزرسانی کنید

هنگامی که اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران قرار دادید آخر کار شما نیست شما باید مرتباً اصلاحاتی را با کمک آنالیز داده ها و اطلاعات ، فیدبک  کاربران و روش های جدید انجام دهید.

ودر نهایت نقلی از تامر شارون (محقق ارشد تجربه کاربری گوگل) که درباره تجربه کاربری می گوید:  هنر و علم به وجود آوردن عواطف مثبت به واسطه ای تعاملات است.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi