تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن (برنامه کاربردی وب ) و اپلیکیشن  چیست؟
تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن (برنامه کاربردی وب ) و اپلیکیشن چیست؟

گاهی اوقات کاربران ،وب سایت را به جای  وب اپلیکیشن (برنامه کاربردی وب)  استفاده می کنند که البته بخاطر تفاوت های ظریف فنی که بین این دو  وجود دارد، این اشتباه رخ می دهد .ولی به طور مختصر می توان گفت که  وب سایت یک برنامه کاربردی است که در اینترنت برای انتشار خبر ، یا تصویری ارائه می شود به عبارتی  وب سایت مبتنی بر متن می باشد.

در صورتی که وب اپلیکیشن ( برنامه کاربردی وب ):به  برنامه ای اطلاق میشه که تحت بستر شبکه مخصوصآ سرویس وب شبکه کار میکند یعنی همین برنامه تحت شبکه می تواند بصورت هم زمان تحت یک بستر دیگه هم کارکند مثلآ رابط های تحت دسکتاپ داشته باشد.به عبارت بهتر اگر برنامه ای تحت سرویس وب شبکه رابط داشته باشد به آن برنامه کاربردی  وب اپلیکیشن گفته می شود.

اپلیکیشن نرم افزار کاربردی است که برای تجزیه و تحلیل یک مجموعه مشخص طراحی می شود و البته برای ایجاد آن، زمان و هزینه بیشتری نسبت به وب سایت باید صرف شود. به عبارتی وب اپلیکیشن برعمل و  تعامل تکیه دارد.

برای اینکه تفاوت های این سه کلمه را بتوانید به خوبی درک کنید در ابتدا لازم می دانیم که این سه کلمه را به صورت اختصاصی  تعریف کنیم:

وب سایت(Website):

مکانی در اینترنت می باشد که یک صفحه یا تعداد بیشتری را در خود جا داده است به عبارتی مجموعه از صفحات وب متصل بهم که شامل یک صفحه اصلی که معمولا روی یک سرور قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری  می شود.

اپلیکیشن (Application):

نرم افزار کاربردی است که پس از بررسی و تجزیه تحلیل یک مجموعه و مشخص کردن دقیق نقش ها ، عملکردها ، عمل گرها و روال ها برای آن مجموعه طراحی می شود و قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت می باشد اصولاً مبتنی بر محتوا نیستند و در آنها عملکرد مهم می باشد.

برنامه کاربردی وب (Webapplication):

برنامه ای است که توسط  یک مرورگر پشتیبانی می شود همچنین طراحی معماری آن بسیار پیچیده می باشد  از کاربردهای مهم آن  پیاده سازی انواع نرم افزارهای تحت وب و یکپارچه در بستر موبایل و اینترنت است.

حال که با تعاریف این کلمات  آشنا شده اید شما را با  تفاوتهای فنی و ظریفی که بین وب سایت و آنها   وجود دارد آشنا می سازیم:

تفاوت مهم وب سایت و وب اپلیکیشن این است که :

وب اپلیکیشن در بستر برنامه تحت شبکه کار می کند اما وب سایت خودش یک بستر برای برنامه تحت شبکه یا ریز تر برنامه تحت وب هست. تفاوتهای دیگر برنامه های تحت وب  دارند عبارتند از:

برنامه های تحت وب از طراحی و زیبایی مورد دلخواه برخوردارند
در شبکه داخلی با اینترانت - اینترنت و به صورت تک کاربره کار می کنند
امکان ارتباط آنها از یک شبکه local با دنیای اینترنت براحتی امکان پذیر است
جهت نصب بر روی شبکه تنها کافی است بر روی یک سرور نصب شود و احتیاجی به تنظیمات کامپیوتر کاربران و یا نصب برنامه بر روی انها نیست
وابسته به سیستم عامل نمی باشند.

و اما تفاوت های وب سایت واپلیکیشن عبارتند از:

1. سایت مبتنی بر محتوی می باشد ولی اپلیکیشن مبتنی بر عمل و تعامل می باشد.

2. سایت یک مطلب را برای همه یکسان نشان می دهد  ولی یک اپلیکیشن مطالبی که مورد نیاز کاربر می باشد را به او نشان می دهد.

یک مثال ، یک پزشک یک وب سایت دارد و یک سری اطلاعات را از کاربر دریافت می کند و سپس یک سری خدمات را به آنها ارائه میدهد. مثلا پس از ثبت نام کاربر در سایت، کاربر می تواند سوال های پزشکی خود را بپرسد و پزشک به آنها پاسخ دهد. پس از مدتی پزشک اطلاعاتی از بیماران و کاربران سایت خود دارد، که می تواند با طراحی یک وب اپلیکیشن به تجزیه و تحلیل آماری این اطلاعات بپردازد و باتوجه به سن و جنسیت و موقعیت مکانی زندگی بیماران و مشکلاتی که برای آنها رخ داده است و در سایت سوال نموده اند، به شناخت بیماری و روش های درمان بهینه تر برسد ویا اینکه رخداد عوارض دیگر را پیش بینی نموده و به بیمار اطلاع بدهد و یا اینکه با توجه به مشکلات بیمار راهنمایی های دقیق تری را ارائه نماید.

3.هدف ایجاد از یک وب سایت این است که به عنوان یک ویترین عمل  می کند به عبارتی هرکاری که ما در آن شرکت یا سازمان انجام می دهیم را به طور کامل نمایش  می دهد. اما هدف یک اپلیکیشن اگر فروشگاهی باشد برای جذب مخاطب می باشد و اطلاعات را  بعد از جذب مخاطب ارائه می کند.

4.در وب سایت کاربر باید حتماً به اینترنت  وصل باشد تا بتواند اطلاعات را مشاهده کند ویا ازآن استفاده کند . ولی در اپلیکیشن فقط کافی است یکبار آن اپلیکیشن بارگذاری شود و فرد بعدها به صورت آفلاین هم می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

طراحی اپلیکیشن اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi