اینترنت اشیا می‌تواند از محیط‌زیست محافظت کند؟!
اینترنت اشیا می‌تواند از محیط‌زیست محافظت کند؟!

دولت‌ها می‌توانند بطور عملی اینترنت اشیا را در ارائه خدمات عمومی شهرها بکار‌گیرند و آنها را با محیط‌زیست سازگار‌تر سازند. دستگاه‌های دارای سنسور می‌توانند در نظارت بر اثرات محیط‌زیستی شهر‌ها، جمع آوری جزییات درباره فاضلاب، کیفیت هوا و زباله کمک کنند. چنین دستگاه‌هایی همچنین در نظارت درختزار‎‌‌ها، رودخانه‌‌‎ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها هم کمک می‌کنند.
اینترنت اشیا نقش عمده‌ای را در آینده شهرهای هوشمند بازی می‌کند. برنامه‌های نظارت محیط‌‌زیستی IoT (اینترنت اشیا) معمولا از سنسورها برای حفاظت از محیط‌زیست از طریق نظارت بر کیفیت هوا و یا آب، شرایط جو یا خاک استفاده می‌کنند و حتی شامل نظارت بر حرکات حیوانات و زیستگاه‌های آنها می‌توانند باشند.
پلت‌فرم شهری IoT می‌تواند ابزارهایی برای نظارت بر کیفیت هوا در مناطق شلوغ، پارک‌ها یا مسیرهای پیاده‌روی فراهم کند. از نظارت بر کیفیت آب در اقیانوس از طریق سنسورهای متصل به یک سوئیچ که اطلاعات را از طریق شبکه GPRS ارسال می‌کند تا نظارت بر کالاهای حمل شده در سراسر جهان و شبکه‌های برق هوشمند که شرایط تولید، برنامه‌ریزی و مصرف منطقی را ایجاد می‌کنند، از طریق میکروچیپ‌ها در دستگاه‌هایی که با یکدیگر در ارتباط‌اند می‌توانند صورت گیرند.
برخی از کابرد‌های IoT مانند برچسب‌های جمع‌آوری عوارض، کارت‌های کلید دسترسی امنیتی، دستگاه‌های ردیابی اتومبیل‌های سرقت شده و انواع مختلف برچسب‌های هویت برای کالاهای خرده‌فروشی و دام جدید نیستند. سایر سیستم‌های نظارتی و ردیابی تجاری شده مانند ارسال پیام به تلفن همراه رانندگانی که به دنبال محوطه پارک می‌گردند و خاموش کردن از راه دور وسایل الکتریکی در یک آپارتمان می‌باشند. ICT به روش‌های نجات اتمسفر قدرت بخشید و انتظار می‌رود تغییرات محیط‌زیستی را در جهان تا سال ۲۰۲۰ در مقایسه با تلاش‌های اخیر .۱۶/۵٪ کاهش دهد.
در حال حاضر فرایند مدیریت ضایعات فرایندی چالش برانگیز و دولت‌ها در حال تلاش برای پیدا کردن راه‌های دفع سازگار با محیط‌زیست هستند. راه‌حل‌های IoT و دستگاه‌های مدیریت پسماند متضمن دو مزیت اصلی است: تعیین بهترین زمان برای جمع‌آوری زباله و یافتن مسیری که کامیون‌ها باید دنبال کنند. این دو مزیت می‌تواند زمان لازم برای حل مشکلات احتمالی جمع‌آوری ضایعات را کاهش دهد. در دفع زباله، فن‌آوری‌هایی مانند IoT می‌توانند به مدیریت شهر کمک کنند تا میزان دفع زباله‌ها را در فواصل منظم کنترل کند تا از تجمع جلوگیری شود و از بقایای نهایی می‌توان برای فعالیت‌های دیگر مانند ساخت جاده یا عرضه گاز باقیمانده به نیروگاه‌ها و غیره استفاده کرد.
در چند سال آینده، آب، ماده‌ای گران‌بهایی حتی از نفت و طلا در جهان خواهد بود. در هند بیش از ۷۰٪ جمعیت در کشاورزی مشغول به کار هستند؛ مدیریت آب بسیار مهم است. استقرار سنسورها، کشاورزان را قادر می‌سازد تا دید بیشتری از فعالیت خود داشته باشند، به این ترتیب آنها با ارزیابی معیارهایی مانند دما، فشار آب و کیفیت می‌توانند مصرف آب را بهینه‌سازند و ضایعات را به حداقل برسانند. مدیریت آب با کمک IoT همچنین می‌تواند با نصب سنسورهای هوشمند آب در خانه‌ها و آپارتمان‌ها میزان مصرف را کنترل کند. این دستگاه‌ها، همراه با تجزیه و تحلیل داده‌ها، دیدگاه‌های بیشتری را نسبت به میزان آب مورد استفاده، صرفه جویی در هزینه و حفظ این منابع گرانبها نشان می‌دهند.
جنگل‌زدایی مسئله دیگری است که محیط‌زیست دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مبارزه با آنها استفاده شده است، آنها همینطور در طرح ابتکاری BioCarbon Engineering برای پرورش ۱ میلیارد درخت از دست‌رفته در جنگل‌زدایی شرکت دارند. به گفته شرکت، در حال حاضر بیش از ۶/۵ میلیارد درخت سالانه به دلیل فعالیت‌های انسانی و بلایای طبیعی از بین می‌روند. IoT فن‌آوری سازگار با محیط‌زیست است که نه تنها برای محیط‌زیست بلکه برای بشریت هم فوایدی دارد.

#اینترنت_اشیاء

#سنسورهای_هوشمند

#جنگل-زدائی

#سیستم های_نظارتی

#محیط_زیست

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi