استانداردهای دسترس پذیری
استانداردهای دسترس پذیری

چرا دسترس پذیری در مورد اپلیکیشن های موبایل موضوع مهمی است؟ 
چرا همه بر اهمیت مناسب سازی اپلیکیشن های موبایل برای توانیابان تاکید دارند اما کمتر اپلیکیشنی را می توان با این امکان یافت؟ 
هر شخص یا کسب و کاری برای کاربران خود اپلیکیشن طراحی می کند اما چرا همواره این بخش بزرگ از مشتریان یعنی توانیابان در طراحی و ساخت اپلیکیشن های موبایل کمتر مورد توجه قرار می گیرند؟ همانطور که در گذشته گفتیم حدود ۱۱ درصد از جامعه ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و این یعنی ۱۱ درصد از کاربران اپلیکیشن شما به ویژگی ها و قابلیت های خاصی از آن نیازمند هستند.
به عنوان نمونه فقط افراد دارای کور رنگی را در نظر بگیرید. براساس آمار جهانی، ۸ درصد از مردان و نیم درصد از زنان دارای کور رنگی هستند. پس اگر بخواهید در مقیاس جهانی کار کنید با شمار بسیار زیادی از کاربران مواجه هستید که نیازهای خاص خود را دارند. حال به این تعداد، افراد دارای سایر انواع معلولیت را هم اضافه کنید؛ افراد نابینا، کم شنوا و ناشنوا، دارای معلولیت های جسمی و حرکتی.
پلتفرم های موبایل مانند iOS ، اندروید و ویندوزفون، اهمیت پشتیبانی از کاربردپذیری را دریافته اند و تلاش های خود را در این زمینه برای هدایت توسعه دهندگان قرار داده اند. از سال ها قبل این حرکت را آغاز کرده اند و هر روزه ویژگی ها و امکانات بیشتری برای دسترس پذیر ساختن اپلیکیشن ها را پشتیبانی می کنند. لذا در این مورد اگر نیاز باشد اقدامی صورت گیرد، مربوط به برنامه ریزان، توسعه دهندگان و طراحان اپلیکیشن هاست.
به نظر می رسد دلیل اینکه تاکنون اقدامی در مورد دسترس پذیری اپلیکیشن های موجود صورت نگرفته است، نبود یک استاندارد واحد ملی یا بین المللی است. استانداردی که حداقل های لازم جهت ساخت اپلیکیشن های مناسب سازی شده و دسترس پذیر را تعیین کند و در واقعا چارچوب و معیاری برای ارزیابی حداقلی اپلیکیشن ها باشد. اینگونه است که هر سازمانی اگر هم بخواهد برای دسترس پذیر ساختن وب سایت یا اپلیکیشن خود گامی بردارد، براساس معیارها و سلایق شخصی یا سازمانی خود این کار را انجام می دهد.
در این بین، ما در ایده پردازان پاراکس تلاش کرده ایم تا برپایه استانداردهای موجود بین المللی، امکان ساخت اپلیکیشن هایی با قابلیت دسترس پذیری و مناسب سازی شده برای استفاده توانیابان را فراهم آوریم. اما از نظر ما این تمام ماجرا نیست، چرا که قصد داریم در آینده وبسایت و پنل کاربری خود را به این قابلیت مجهز نماییم تا توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در راستای بهبود شرایط جهت حضور هر بهتر و بیشتر توانیابان در جامعه برداریم.
یکی از استانداردهایی که تلاش می کند تا توسعه دهندگان، مدیران کسب و کار، محققان و… را بر پایه اصولی مشخص در مسیر دسترس پذیر ساختن هر چه بیشتر وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل قرار دهد، استاندارد W3C است. 

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi