آشنایی با مجموعه نرم‌افزارهای اپن‌سورس و رایگان NASA
آشنایی با مجموعه نرم‌افزارهای اپن‌سورس و رایگان NASA

پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان انتشار سورس‌کد نرم‌‌افزار آپولو 11 و سفر به ماه، گفتیم که سازمان ناسا دست به انتشار سورس‌کد مربوط به Apollo 11 زده است؛ در ادامۀ برنامه‌ای که ناسا از آن با عنوان برنامۀ انتقال تکنولوژی (Technology Transfer Program) یاد می‌کند، این سازمان فضایی دست به انتشار تعداد زیادی ابزارها و برنامه‌های اپن‌سورس به صورت رایگان زده است. به عقیدۀ ناسا، این برنامه‌ها می‌توانند برای متخصصان، کارآفرینان، کسب‌وکارهای کوچک، صنایع و آکادمی‌های آموزشی مناسب و کاربردی باشند. 
به گفتۀ ناسا، نام این بستۀ نرم‌افزاری، کاتالوگ نرم‌افزاری 2018-2017 ناسا است. لازم به ذکر است که اولین کاتالوگ نرم‌افزاری ناسا در ماه آوریل سال 2014 در دسترس عموم قرار گرفت (با مراجعه به بخش نرم‌افزار وب‌سایت ناسا، می‌توانید نرم‌افزارهای مد نظر خود را به سادگی دانلود نمایید).
ناسا نخستین سازمان آمریکایی است که نرم‌افزارهای اپن‌سورس و کاملاً رایگان را بدون نیاز به پرداخت مبلغی بابت رعایت قوانین کپی‌رایت در اختیار عموم قرار داده است. حال شاید با خود بگویید که نرم‌افزارهای یک شرکت مربوط به هوا-فضا به چه دردی می‌خورد؟ در پاسخ به چنین سؤالی باید گفت که کاربردهای این ابزارها و نرم‌افزارها غافلگیرتان خواهد کرد (برای آشنایی بیشتر با سازمان NASA، به مقالهٔ 20 حقیقت جالب در مورد ناسا مراجعه نمایید.)
همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، ناسا معتقد است که این نرم‌افزارها برای متخصصان، کارآفرینان، کسب‌و‌کارهای کوچک، صنایع و آکادمی‌های آموزشی بسیار کارآمد هستند. شاید جالب باشد که بدانید بیش از 30٪ از نوآوری‌های ناسا فقط نرم‌افزاری هستند! با عرضۀ این نرم‌افزارها، ناسا امیدوار است که در آینده بتواند این برنامه‌ها را به بخش‌‌های مختلف این سازمان تعمیم داده تا شاهد نوآوری‌های بیشتری از جانب آن‌ها باشیم. در ادامه، نام برخی از ابزارهای اپن‌سورسی که ناسا منتشر کرده ذکر شده است:

Worldview Satellite Imagery Browsing & Downloading Tool
با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید عکس‌هایی را که ناسا طی مأموریت‌های اکتشافی خود از فضا می‌گیرد مشاهده و دانلود کنید. این عکس‌ها حدود 4 ساعت پس از اینکه در ناسا مشاهده و ذخیره شدند، با همان کیفیت اصلی از طریق این برنامه در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

Global Planetary Reference Models
این نرم‌افزار اپن‌سورس که با زبان ++C نوشته شده، جو سیارات گوناگونی مانند زمین، مریخ، زحل و ... را شبیه‌سازی می‌کند؛ دانشمندان با استفاده از این برنامه، قادر خواهند بود که به طور دقیق‌تری سفرها و مأموریت‌های بعدی را مدل‌سازی کنند.

Cares/Life
برنامه‌ای است راجع به طراحی با مواد مختلفی مانند سرامیک و ...

Nasa Root Cause Analysis Tool
برنامه‌ای با قابلیت شناسایی و پیش‌بینی پیامدهای گوناگون یک کُنش است که برای جلوگیری از پیش‌آمدهای ناخواسته بسیار مؤثر خواهد بود.

PixelLearn
با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید پیکسل‌های موجود در هر عکس را در چندین دسته طبقه‌بندی کنید؛ این نرم‌افزار با استفاده از الگوریتم‌هایی خاص، ساختارهای گوناگون را در یک عکس شناسایی می‌کند، بر آن‌ها تگ می‌زند، ساختارهای مشابه را در عکس شناسایی می‌کند و به طور خودکار آن‌ها را در یک دسته قرار می‌دهد.

Cart3D
از این نرم‌افزار برای اجرای طرح‌های مفهومی استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان مسائل فنی یک طرح سه‌بعدی مانند ویژگی‌های آیرودینامیکی آن را بررسی کرد.

مجموعه نرم‌افزاری JPL’s Stereo Vision
JPL مخفف واژگان Jet Propulsion Laboratory است؛ از این نرم‌افزار برای کارهای روباتیک، تنظیم دوربین، شناسایی محیط پیرامون و ... استفاده می‌شود.

Video Image Stabilization & Registration
با این نرم‌افزار می‌توانید لرزش‌های ناشی از حرکت‌ها در یک ویدئو را حذف کنید.

What’s Up at Wallops
از این برنامه برای پی بردن به اطلاعات مأموریت‌های مختلف ناسا استفاده می‌شود؛ اطلاعاتی مانند زمان دقیق ارسال موشک بعدی به فضا یا تشریح اهداف یک مأموریت خاص!

Lossless Hyper-/Multi- Spectral Data Compression Software
این ابزار برای فشرده‌سازی داده‌های گوناگون بدون از دست رفتن حتی یک بایت از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در پایان هم لازم به ذکر است که لیست کامل این برنامه‌ها محدود به موارد فوق نشده و ما صرفاً بخشی از مهم‌ترین موارد را معرفی کردیم. همچنین سازمان ناسا به خاطر حساسیت کاری‌اش، همواره تلاش نموده تا بهترین برنامه‌نویسان دنیا را در اختیار گیرد چرا که یک اشتباه -باگ- کوچک در نرم‌افزارهای این سازمان، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به این سازمان بزرگ وارد آورد.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi