مایکروسافت اولین نسخۀ سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس خود تحت عنوان Azure Sphere را عرضه کرد
مایکروسافت اولین نسخۀ سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس خود تحت عنوان Azure Sphere را عرضه کرد

با رشد چشمگیر دیوایس‌های مرتبط با IoT، نگرانی عمدۀ سازندگان آن‌ها حصول اطمینان از امنیت این دیوایس‌ها بوده است و مایکروسافت هم در راستای حفاظت از محصولات آی‌اوتی خود، سیستم‌عامل Azure Sphere را معرفی کرد. Azure Sphere یک تکنولوژی است که امنیت ریزپردازنده‌هایی را که دیوایس‌های هوشمند و ابزارهای مورد استفادۀ ما را ارتقاء می‌دهند، تأمین می‌کند.
Azure Sphere پکیجی از محصولات شامل یک طرح جدید برای تراشه‌ها است و قابلیت ادغام با دیوایس‌های هوشمند را دارا است. جالب‌ترین نکتهٔ این محصول مایکروسافتی این است که از سیستم‌عاملی #اپن‌سورس برای ایجاد این تکنولوژی استفاده کرده است!
به طور کلی، علاقۀ کمپانی مایکروسافت به لینوکس در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ شاهد این ادعا هم افزایش پشتیبانی قوی از لینوکس در پلتفرم کلود Azure است که به‌ موجب آن، این امکان برای دولوپرها فراهم شده است تا بتوانند لینوکس را با ویندوز 10 ادغام کنند.
Azure Sphere چیست؟
مایکروسافت یک روش ترکیبی را از طریق سیستم‌عامل Azure Sphere اتخاذ کرده است که از سخت‌افزار، نرم‌افزار و تکنولوژی کلود برای تأمین امنیت دیوایس‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند استفاده می‌کند که در تصویر فوق، سه جزء مورد استفاده در آن را می‌بینید.
امنیت میکروکنترلرها (MCU) از طریق احراز هویت آن‌ها 
این سیستم‌عامل کلاس جدیدی از میکروکنترلرها (MCU) است که پردازشگرهای بلادرنگ و پردازشگر اپلیکیشن را با تکنولوژی امنیتی از پیش‌ ساخته‌ شدۀ مایکروسافت ترکیب می‌کند و این در حالی است که مایکروسافت طراحی ریزپردازنده‌های قدرتمند را به‌صورت رایگان برای تولیدکنندگان تراشه ارائه می‌دهد.
پردازشگر اپلیکیشن، پردازند‌ه‌ای خاص برای یک اپلیکیشن و یا یک نوع پردازندۀ اِمبِدِد است که برای پاسخگویی به یک اپلیکیشن خاص در آن سیستم‌عامل و دیگر تجهیزات سخت‌افزاری طراحی شده است که فقط برای رفع نیازهای خاص آن اپلیکیشن کاربرد دارند.
سیستم‌عامل Azure Sphere، اولین سیستم‌عامل مبتنی بر لینوکس مایکروسافت است که در تراشه‌ها اجرا می‌شود. این کِرنِل لینوکس کاستومایز شده، یک پلتفرم امن را از طریق ویژگی‌های امنیتی الهام گرفته شده از ویندوز ارائه می‌دهد. همچنین این سیستم‌عامل قابلیت اِسکِیل شدن (توسعه یافتن) را دارا است و می‌تواند برای اجرا روی سیستم‌های کوچک‌تر نیز به کار برده شود.
سرویس امنیت Azure Sphere
این سیستم با یک سرویس کلود Azure Sphere ادغام شده است و مشکلات و حفره‌های امنیتی را شناسایی کرده، قسمت‌های مختلف نرم‌افزار را با تکنولوژی‌های جدید امنیتی به‌روز می‌کند و برقراری ارتباطی امن بین دیوایس‌ها و کلود را تسهیل می‌کند.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi