Webix: فریمورک جاوااسکریپتی طراحی سایت
Webix: فریمورک جاوااسکریپتی طراحی سایت

Webix یک فریمورک JavaScript و HTML5 است که به منظور طراحی وب اپلیکیشن‌هایی که با دیتا سروکار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. رابط کاربری وب اپلیکیشن‌های طراحی شده با این فریمورک واکنش‌گرا است؛ لذا این اطمینان حاصل می‌گردد که وب اپلیکیشن ما در دستگاه‌های مختلف (از موبایل گرفته تا مانیتورهای حرفه‌ای) به همان شکلی که مد نظر ما است، نمایش داده خواهد شد. از جمله مزایای این فریمورک می‌توان به یادگیری سریع آن، سبک بودن و امکان ادغام فریمورک‌های بک‌بون، آنگولار و جی‌کوئری در آن اشاره کرد.
پیش از این گفتیم که فریمورک Webix را می‌توان خیلی سریع و راحت یاد گرفت. در‌ واقع، اگر شما یک جاوااسکریپت کار حرفه‌ای و یا یک فرد مبتدی باشید، به خاطر مستندسازی قوی این فریمورک به راحتی خواهید توانست نحوهٔ کار با آن را فرا گرفته و در مدت زمان کوتاهی به آن مسلط شوید.
یکی از مزیت‌های فریمورک Webix سبکی و کم‌حجم بودن آن است و این سبکی هم به آن خاطر است که هر ویجت فریمورک وبیکس در قالب یک فایل js مجزا قرار می‌گیرد و هر زمان که نیاز باشد، آن فایل اجرا خواهد شد.
یکی دیگر از برگ برنده‌های این فریمورک سریع بودن آن است و شاهد این ادعا هم آنکه وقتی کاربری با وب اپلیکیشنی تعامل می‌کند که با این فریمورک نوشته شده باشد، وقتی روی دکمه‌ای کلیک می‌کند، سرعت اجرا آن‌قدر بالا است که گویی وی روی یکی از دکمه‌های یک برنامهٔ دسکتاپ کلیک کرده است!
باتوجه به اینکه لایبرری رابط کاربری مبتنی بر HTML5 فریمورک وبیکس با فریمورک‌های سه لایهٔ (MVC) بک‌بون و آنگولار ادغام شده است، کار توسعه‌دهندگان به منظور استفاده از قابلیت‌های این فریمورک‌ها بسیار آسان خواهد بود. در واقع، بسیاری از تغییرات در مدل‌ها صورت خواهد گرفت، سپس نتایج آن‌ها را در ویوها شاهد خواهیم بود (M اول حرف Model و V اول حرف View و C هم اول حرف Controller است که ارتباط مابین Model و View را برقرار می‌سازد). یکی دیگر از مزایای ادغام از پیش تعریف شدهٔ فریمورک‌های بک‌بون و آنگولار در فریمورک وبیکس این است که از نوشتن کدها به سبک اسپاگتی به طرز قابل‌توجهی جلوگیری خواهد شد. 
باتوجه به اینکه اساس این فریمورک بر پایهٔ آخرین نسخه از زبان اچ‌تی‌ام‌ال (نسخهٔ ۵) است، این امکان برای توسعه‌دهندگان به وجود خواهد آمد تا اپلیکیشن‌های تحت موبایل و وب با استفاده از استانداردهای HTM5 با پشتیبانی توسط اکثر مرورگرها همچون IE8 و بالاتر، سافاری، فایرفاکس، گوگل کروم و اپرا طراحی کنیم.
علاوه بر ادغام فریمورک‌های بک‌بون و آنگولار در فریمورک وبیکس، لایببری محبوب جاوااسکریپت جی‌کوئری هم در این فریم‌ورک ادغام شده است تا با استفاده از آن به سهولت بتوان ویجت‌های مبتنی بر jQuery طراحی کرد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از این فریمورک امکان استفاده از سایر ابزارها با این فریمورک است. به عنوان مثال، از ویرایشگرهای متنی همچون CKEditor، چارت‌هایی همچون D3 و Sigma، نقشه‌هایی همچون Google Maps و Nokia Maps نیز می‌توان در آن استفاده کرد.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi