Project Bloks: پروژهٔ تحقیقاتی گوگل برای تسهیل آموزش کدنویسی به کودکان
Project Bloks: پروژهٔ تحقیقاتی گوگل برای تسهیل آموزش کدنویسی به کودکان

Project Bloks یکی از پروژه‌های تحقیقاتی گوگل است که بر اساس اصول و مفاهیم برنامه‌‌نویسی محسوس و قابل‌لمس توسعه یافته است. این ابزار با کمک سه قطعه (کامپوننت) به کار رفته در آن، امکان ساخت چیزهایی را برای کودکان فراهم می‌کند که از آن طریق مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی را نیز یاد خواهند گرفت.
گوگل برنامه‌نویسی را راهی برای گسترش خلاقیت و تفکر منطقی می‌داند و این در حالی است که چنین دیدگاهی توسط دولت‌های مختلفی در سراسر جهان مورد حمایت قرار گرفته است؛ دولت‌هایی که حتی برخی از آن‌ها برنامه‌نویسی را به عنوان یک مبحث اجباری در برنامهٔ تحصیلی خود گنجانده‌اند که از آن جمله می‌توان به ژاپن، چین و استونی اشاره کرد. 
Project Bloks پروژه‌ای است که گوگل در تلاشی به منظور ساده کردن برنامه‌نویسی و در دسترس قرار دادن آن برای همگان در همکاری با دانشگاه استنفورد و کمپانی IDEO آغاز کرد. Project Bloks یک پلتفرم باز (اپن) است که برای کمک به کودکان در یادگیری برنامه‌نویسی طراحی شده است. در این پلتفرم، کودکان از بلوک‌ها که قطعات تشکیل دهنده‌ٔ هر برنامه هستند استفاده می‌کنند تا برنامه‌ای فیزیکی بسازند که در نهایت اشیائی در دنیای واقعی را کنترل می‌کنند.
Project Bloks چگونه کار می‌کند؟
این پلتفرم کارکرد ساده‌ای دارد. به طور مشخص، برای کودکان سه قطعه در نظر گرفته شده است که عبارتند از: 
- Brain Board 
- Base Board 
- Punks
صفحه‌ٔ‌ مغز (Brain Board) قطعه‌ای است که نقش کنترل‌‌کنندهٔ اصلی را بازی کرده و همچنین مکانی برای منبع تغذیه و بخش‌های ارتباطی فراهم می‌کند. صفحه‌ٔ پایه (Base Board) قطعه‌ای کوچک است که در نقش مکانی برای قرارگیری لامپ‌های LED، صفحات لمسی یا فیدبک‌های صوتی به کار می‌رود و گوی‌های کوچک (Punk) نیز واحدهای کنترلی هستند که برای انجام یک فانکشن (کاری خاص) مانند روشن/خاموش کردن یا بالا/پایین بردن صدا استفاده می‌شوند.
گوگل در نظر دارد که منطق پشت برنامه‌نویسی و اصول ساده‌ٔ آن را با کمک Project Bloks به کودکان بیاموزد. کودکان می‌توانند مهارت‌های اساسی در کدنویسی را با کمک خلاقیت برنامه‌نویسی فیزیکی درک کرده و آن‌ها را به دنیای اپلیکیشن‌های واقعی منتقل کنند (لازم به ذکر است که علاوه بر Project Bloks، پلتفرم‌های دیگری همچون Scratch نیز برای آموزش اصول برنامه‌نویسی به کودکان به دنیا عرضه که با اقبال عمومی خوبی نیز مواجه شده‌اند). 

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi