Talk To Books: سرچ انجینی از گوگل که محتوای ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را جستجو می‌کند!
Talk To Books: سرچ انجینی از گوگل که محتوای ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را جستجو می‌کند!

Talk To Books سرویسی از گوگل است که در بیستم فروردین ۱۳۹۷ به عنوان یک ابزار قدرتمند مبتنی بر ماشین لرنینگ معرفی شد که قادر است در کسری از ثانیه، محتوای ۱۰۰/۰۰۰ کتاب را از داخل سرویس Google Books جستجو کند. نام‌گذاری این سرویس به اسم Talk To Books به این دلیل است که این ابزار می‌تواند بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی، متن‌ کتاب‌ها را برای یافتن پاسخ کاربران جستجو کند!
چگونه از Talk To Books  استفاده کنیم؟
تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر سؤال یا عبارتی را که در ذهن دارید، در سرچ‌بار Talk To Books جستجو کنید تا متن‌هایی از کتاب‌های مختلف که به سؤال شما مربوط می‌شود را مشاهده کنید. مثلاً فرض کنید می‌خواهیم به جواب سؤال ?How can I stop thinking and fall asleep برسیم؛ اگر در گوگل این سؤال را سرچ کنید، هیچ‌گاه نتایج شما به کتاب‌ها ارجاع داده نمی‌شود در حالی که ابزار AI این سرویس نتایج مرتبطی را به شما نشان می‌دهد.
البته باید خاطر نشان کرد که Talk To Books را نمی‌توان جایگزینی برای گوگل سرچ دانست؛ بلکه این ابزار آزمایشی کمک می‌کند که توانایی درک زبان انسان توسط ماشین‌ها به مراتب بهتر شود (با اینکه شما با یک سرچ‌باکس روبه‌رو هستید، اما ساز و کار این سرویس هوشمند کاملاً با ابزارهای جستجوی رایج متفاوت است!)
Ray Kurzweil، مدیر بخش مهندسی گوگل به این موضوع اشاره کرده است که Talk To Books با افزایش دقت در درک جمله‌ای واحد، می‌تواند تعامل ما با کتاب‌ها را وارد مرحلۀ جدیدی کند. به بیانی دیگر، این سرویس قادر است معنای جملات را بفهمد و با استفاده از معناشناسی پاسخی منطقی به شما بدهد، نه اینکه صرفاً با پیدا کردن کلمۀ کلیدی، نتایجی را به شما نشان دهد.
Talk To Books قادر است با خواندن ۱۰۰/۰۰۰ کتاب، در وقت شما نیز صرفه‌جویی کند. در واقع، کار توسعۀ این ابزار هوشمند وقتی عملی شد که Kurzweil و تیمش در حال کار بر روی هوشمندسازی ویژگی Smart Reply گوگل بودند. تفاوت اصلی این دو فیچر در این است که Smart Reply بر پاراگراف‌های متن متمرکز است؛ به عبارت دیگر، قابلیتی است که با جملات و مفاهیم آن‌ها سر و کار دارد اما ابزار AI سرویس Talk To Books صرفاً این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد که تک‌تک جملات با چه دقتی به یکدیگر مرتبط هستند.
Kurzweil همچنین اشاره می‌کند که کاربران ممکن است با متون و نویسنده‌های ناشناختۀ زیادی روبه‌رو شوند. مسئله دیگر اینکه کتاب‌های معروف و پُرفروش ممکن است در نتایج نشان داده نشوند (این موضوع به این خاطر است که این سرویس برعکس گوگل سرچ که بر مبنای رتبه و پیج آتوریتی نتایج را به شما نشان می‌دهد، نتایجی را انتخاب می‌کند که از نظر معنا با سؤال شما هم‌خوانی دارند.)

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi