مادربرزرگ 82 سالهٔ ژاپنی ثابت کرد هیچ‌وقت برای برنامه‌نویسی دیر نیست!
مادربرزرگ 82 سالهٔ ژاپنی ثابت کرد هیچ‌وقت برای برنامه‌نویسی دیر نیست!

Masako Wakamiya نام زن 82 سالهٔ ژاپنی است که تصمیم گرفت کدنویسی کند! این کارمند بازنشستهٔ بانک پس از اینکه کدنویسی را اوایل سال 2017 یاد گرفت، شروع به ساخت یک بازی رایگان برای سیستم‌عامل iOS به نام Hinadan کرد که مخصوص مخاطبان مُسن ژاپنی است که در App Store با اقبال خوبی هم مواجه شد.
همان‌طور که غول‌های فناوری دنیا همچون فیسبوک و اپل هر کدام به دنبال کارمندان جوان 29 تا 31 ساله هستند، Wakamiya بی‌اعتنا به افراد منفی‌بافی است که برای انجام هر کاری، بهانهٔ سن و سال را می‌آورند و این در حالی است که مدیرعامل اپل، Tim Cook، وی را در کنفرانس دولوپرهای اپل، «پیرترین دولوپر جهان» نامید.
همچنین در سال ۲۰۱۷، دولت ژاپن Masako Wakamiya را به یک کمیتهٔ مخصوص سالخوردگان منصوب کرد و جالب است بدانیم که وی سخنران اصلی رویدادی تحت عنوان «چرا مهارت‌های دیجیتالی برای افراد سالمند مهم و حیاتی‌اند؟» در مقر سازمان ملل در نیویورک بود. Wakamiya در پاسخ به این پرسش، انگیزه را مهمترین عامل می‌داند و این در حالی است که وی در رویایی با چالش‌های پیش‌روی جمعیت سالخوردهٔ ژاپن که افراد 65 سال به بالا را شامل می‌شود که پیش‌بینی شده تا سال 2055 به 40٪ افزایش یابد، ثابت قدم است. Wakamiya در مصاحبه‌ای که با نشریهٔ Refinery29 داشته است اظهار کرد:
سالمندان با افزایش سن افسرده میشن چون اعضای خانوادهٔ خود رو از دست میدن. یاد دادن انجام کارهای جدید به اونا بهشون هیجان و انگیزه میده و من واقعاً این حس رو دوست دارم و دلم می‌خواد بتونم اون رو با بقیه به اشتراک بذارم.
زندگینامهٔ این دولوپر مُسن
پس از بازنشستگی از شغل 43 ساله به عنوان کارمند بانک که از 18 سالگی در آن مشغول به کار شده بود، Wakamiya ساعاتی طولانی را صرف نگهداری و مراقبت از مادرش که در آن زمان 90 ساله بود می‌کرد. او احساس تنهایی می‌کرد و به دنبال ارتباطی با دنیای بیرون بود؛ بنابراین او اولین کامپیوترش را خرید و کار خود را با محصولات مایکروسافتی شروع کرد و پس از آن، به اکوسیستم اپل (مکینتاش و آیفون) روی آورد.
Wakamiya در مدت زمانی که مشغول یادگیری پیانو بود، یعنی در سن 75 سالگی، سرانجام عضو یک انجمن کامپیوتری برای افراد سالخورده به نام Mellow Club شد تا هم‌زمان مهارت کار با نرم‌افزار اِکسل را بیاموزد که در نهایت در سال ۲۰۱۷ تمرکز او معطوف به ساخت بازی Hinadan شد.
شروع یادگیری زبان Swift
بعد از اینکه او متوجه فقدان بازی‌های موبایلی برای افراد مُسن در ژاپن شد و باتوجه به پیشنهادهایی که AARP Games در ایالات متحده ارائه کرده بود، Wakamiya از دولوپرها درخواست همکاری کرد، اما آن‌ها علاقه‌ای به این کار نشان ندادند و به او پیشنهاد کردند خودش یک #گیم بسازد که در نهایت وی این پیشنهاد را پذیرفت و خیلی زود کتاب‌های آموزش برنامه‌نویسی را خرید و زبان برنامه‌نویسی Swift را از دولوپری که حدود ۳۰۰ کیلومتر از منزلش فاصله داشت از طریق Facebook Messenger و Skype یاد گرفت.
این اپلیکیشن از کاربران می‌خواهد تا 12 عروسک تزیینی که نمایندهٔ امپراطور کشور، خانواده و مهمانان هستند را به طور خاصی مرتب کنند. Wakamiya گفته است که این بازی نیاز به حفظ کردن کامل ترتیب‌ اِلِمان‌ها دارد و مخصوصاً میان خانم‌های مُسن‌تر -که از بازی کردن با نوه‌های خود لذت می‌برند- بسیار محبوب شده است. Wakamiya به نشریهٔ Refinery29 گفت:
خانم‌های مُسن اپلیکیشنی رو پیدا کردن که می‌تونن باهاش ارتباط برقرار کنن.
سخن پایانی
پیش از این، در مقاله‌ای تحت عنوان ماجرای نابینای مادرزادی که از سال ۲۰۱۳ در کمپانی آمازون کد می‌زند! به نقل داستانی دولوپری پرداختیم که حتی نابینایی هم نتوانسته جلویش را بگیرید! واقعیت امر آن است که احتمالاً داستان «پیرترین دولوپر جهان» باورنکردنی به نظر برسد، اما Wakamiya تنها فرد مُسن باانگیزه‌ای نیست که پا در این حوزه گذاشته است. نیویورک تایمز طی گزارشی اعلام کرده که حدود 1 میلیون از 45 میلیون کاربر جهانی وب‌سایت Codeacademy سنی برابرا با 55 سال و بالاتر دارند. اما روی هم رفته، پیشرفت چشمگیر Wakamiya که از یک کارمند بانک بازنشسته تبدیل به شخصیتی برجسته در زمینهٔ تکنولوژی شد، هنوز هم موجب تعجب خود اوست به طوری که طی مصاحبه‌ای، به شبکهٔ Channel NewsAsia گفت که انتظار چنین واکنشی را نسبت به اپلیکیشن بچگانه‌‌اش نداشته است!

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi