۲۲ نکته مهم که طراحان UX باید قبل از تاسیس شرکت خود بدانند
۲۲ نکته مهم که طراحان UX باید قبل از تاسیس شرکت خود بدانند

طراحی و روش کار

۱) از گفتن کلمه "بله" نهراسید
اجازه ندهید که ترس از ناشناخته ها شما را از یاد گرفتن چیز های جدید باز دارد. اگر شانس کار روی یک پروژه‌ی جدید را پیدا کردید، حتما انجامش دهید. حتی اگر بیش از اندازه پیچیده به نظر برسد، از آن نهراسید. با به چالش کشیدن خود می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید و به عنوان یک طراح رشد کنید. 

۲) عجله نکنید
همیشه یک گام به عقب برگردید و اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. شاید این مسئله خیلی مهم به نظر نرسد اما همیشه نکات ریزی وجود خواهند داشت که از نظرتان پنهان شده است. 

۳) از بازخورد دیگران برای طرح خود استفاده کنید
طرح خود را به کاربران نشان دهید. ممکن است بازخوردی که از دیگران دریافت می‌کنید، طرح‌تان را به مسیر کاملا متفاوتی هدایت کند. با این کار می‌توانید نقایص کار خود را بهتر بشناسید. 

۴) خودتان را برای انتقاد آماده کنید
ممکن است مشتری گاها انتقاد هایی به طرح شما داشته باشد. همیشه از این افراد استقبال کنید. زیرا باعث می‌شوند تا معایب کار خود را بیشتر بشناسید.

۵) از گفتن کلمه‌ی "نه" نترسید!
ممکن است در یک بازه‌ی زمانی مشخص حجم کاری بسیار بالایی داشته باشید. در این زمان بهتر است پروژه جدیدی را قبول نکنید. خیلی محترمانه دلیل این کار خود را برای مشتری بیان کنید و سعی کنید او را توجیح نمایید. 

۶) برای هر تغییری اماده باشید 
ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور شوید طرح خود را به کلی عوض کنید یا اینکه برخی از بخش های آن را تغییر دهید. به هر حال باید خود را برای هر تغییری آماده کنید. 

۷) اشتباهات خود را بپذیرید
گاهی اوقات مسائل خیلی تصادفی نادیده گرفته می‌شوند و همین باعث می‌شود تا مشکل به وجود بیاد. یا اینکه  چیزی که شما می‌دانید اشتباه باشد. مواردی را که در موردشان اطمینان ندارید، متوقف  کنید. اگر این کار را نکنید در پایان کار ضربه بزرگتری به پروژه وارد خواهد شد. ممکن است حتی مجبور بشوید کار خود را از اول آغاز کنید. بهتر است کار خود را طبقه بندی  کنید تا مشکلات هر سطح به صورت جداگانه ای حل شود.

۸) از همان اول با توسعه دهندگان هماهنگ شوید و مشکلات را شناسایی کنید
این کار باعث می‌شود تا از بسیاری از دردسر های بعدی نجات پیدا کنید. در طول فاز طراحی با توسعه دهندگان در ارتباط باشید. در اینصورت می‌توانید خیلی زودتر از محدودیت ها و مشکلات اطلاع پیدا کنید و راه حل های موجود را در نظر بگیرید. 

۹) خوب فکر کنید، سپس برنامه ریزی کرده و یک نمونه کار قابل قبول را به مشتری نشان دهید
قبل از آنکه کار خود را آغاز کنید، به چیزی که قرار است نشان مشتری بدهید فکر کنید. بهترین روش ممکن را پیدا کرده و یک نمونه‌ی اولیه مناسب را در اختیار مشتریان قرار دهید.

۱۰) مشتری ممکن است به جای مشکل، راه حل را به شما نشان دهد
معمولا پروژه ها با یک مشکل و یا هدف اغاز می‌شوند نه با راه حل. اگر مشتری به شما راه حل را نشان دهد، سعی کنید چند قدم عقب تر بروید و مشکل اصلی را شناسایی کنید. باید بهترین راه حلی را که برای موضوع وجود دارد، پیدا کنید. اگر راه حل شما مناسب باشد، مشتری مطمئنا آن را قبول خواهد کرد.

۱۱) تیم مناسبی را برای خود تشکیل دهید
افرادی که با آن ها کار خواهید کرد بسیار مهم هستند. افراد معمولا به دنبل همکارانی می‌گردند که رزومه کاری خوبی دارند. اما بعد از گذشت مدت زمان خواهید فهمید  که فرهنگ یکسانی با همکاران خود ندارید. افرادی را برای خود انتخاب کنید که استعداد خوبی برای یادگیری دارند و می‌توانند رفته رفته طراح بهتری شوند. شما باید کار تیمی انجام بدهید پس به هم کمک کنید.

۱۲) می‌توانید از دیگران درخواست کمک کنید ولی سعی کنید تا جاییکه می‌توانید خودتان مسائل را حل کنید
قبل از اینکه سوال بپرسید، سعی کنید خودتان راه حل پیدا کنید. اگر نتوانستید راه حل مناسب را پیدا کنید، از راهنمایی دیگران کمک بگیرید.

۱۳) یک نفر را پیدا کنید که می‌توانید سوالات احمقانه خود را از او بپرسید
هم تیمی هایی که انتخاب می کنید، مهم اند. ممکن است سوالی برای تان پیش بیاید که نتوانید از ذینفعان بپرسید. ولی بتوانید به صورت خصوصی با همکاران خود مطرح کنید. 

۱۴) برای خود سرگرمی ایجاد کنید
به گردش های دسته جمعی بروید. جشن بگیرید. برای خودتان سرگرمی ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود رابطه‌ی میان افراد محکم تر شود.

۱۵) همیشه یک همکار مزاحم خواهید داشت.
 زیاد سخت نگیرید. سعی کنید با این افراد کنار بیایید تا مشکلی برای تان ایجاد نکنند. 

۱۶) اگر سوالی از شما پرسیده شد که جوابش را نمی دانید، نگویید که بلد نیستم.
در اینگونه مواقع می‌توانید بگویید که باید مشورت همکارانم را بگیرم. سپس خوب مطالعه کنید و با یک جواب درست تر نزد ایشان برگردید.

۱۷) همیشه بازخورد ذینفعان را دریافت کنید، حتی اگر به روند کار کمکی نکند
اگر یکی از سهامداران نظرش را بیان کرد، به سرعت ردش نکنید. آن را یاداشت کنید و بگویید که باید بررسی بیشتری انجام دهم. ایده آن ها را بررسی کنید و اگر ایده شان مناسب نبود، دلیل رد آن را توضیح بدهید.

۱۸) قرار نیست همیشه پیروز میدان باشید.
ممکن است مشتری نیازهایی را مطرح کند که از نظر شما مناسب نیستند. تا جاییکه می‌توانید آن ها را قانع کنید. در غیر اینصورت مصالحه بهترین کار است. مخالفت خود را مطرح کنید اما کاری را که می‌خواهند انجام دهید. 

۱۹)همیشه نظر توسعه دهندگان مختلف را در مورد کار بپرسید
مواقعی وجود دارد که باید با توسعه دهنگان مختلفی مشورت کنید. همیشه افراد برای مسائل مختلف راه حل های مختلفی دارند. پس سعی کنید در انجام پروژه های خود با توسعه دهندگان مختلفی در ارتباط باشید و نظرشان را بپرسید.

۲۰) یک ساعت از زمان مفید خود را صرف مسائلی غیر از کار کنید
البته نه به این معنی که وقت خود را صرف تلگرام کنید! بهتر است روزانه بخشی از وقت خود را صرف مطالعه و تحقیق در مورد مسائلی کنید که به بهبود مهارت هایتان کمک می‌کند. 

۲۱) اطلاعاتی در مورد برنامه‌نویسی backend داشته باشید
شما باید بدانید که باطن یک سیستم چگونه کار می‌کند. هر چقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، کارتان راحت تر خواهد شد. 

۲۲) خودتان را برای ارائه طرح اماده کنید
به عنوان یک طراح UX باید بتوانید با طرح خود ارتباط برقرار کنید. نکات کلیدی را که می‌خواهید بیان کنید بنویسید. در مورد چیزی که می‌خواهید بگویید کاملا اگاه باشید. همه چیز را روشن و شفاف برای مشتریان خود بیان کنید.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi