PAIR: پروژهٔ تجزیه و تحلیل نحوۀ تعامل انسان‌ها با سیستم‌های هوش مصنوعی
PAIR: پروژهٔ تجزیه و تحلیل نحوۀ تعامل انسان‌ها با سیستم‌های هوش مصنوعی

PAIR (مخفف People + AI Research) یکی از پروژه‌های گوگل است که کارش تجزیه و تحلیل نحوۀ تعامل انسان‌ها با سیستم‌های هوش مصنوعی خواهد بود. در واقع، گوگل در نظر دارد تا الگوریتم‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کند که تعامل با انسان در مرکز توجه آن‌ها قرار داشته باشد.
به طور کلی، بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده، سیستم PAIR توصیه‌ها و پیشنهاداتی دربارۀ نحوۀ ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد داد. در این‌ باره، پستی در وبلاگ رسمی گوگل با این مضمون منتشر شد که:
یکی از راه‌حل‌های این پازل بزرگ استفاده از Design Thinking است. به‌ جای اینکه هوش مصنوعی را فقط به‌ عنوان یک تکنولوژی ببینیم، آن‌ را به‌ عنوان ماده‌ای که می‌توان طراحی‌اش کرد متصور خواهیم شد.
البته این پست وبلاگی کمی هم ابهام دارد اما احتمالاً می‌خواهد بگوید که پیشرفت‌های هوش مصنوعی هم به‌ سمتی خواهند رفت که سبک جدیدی از نحوۀ تعاملات مردم با AI را ایجاد کند
در مسیر پیشرفت تکنولوژی هم می‌بینیم که برای مثال پیشرفت‌های گرافیک کامپیوتری، هدفش تنها بهتر کشیدن عکس‌ها و طراحی‌ها نبوده بلکه این مسیر به ایجاد معانی جدیدی از اینترفیس‌ها و اپلیکیشن‌ها منتهی شد. در حال‌ حاضر شرکت‌های زیادی تمرکز خود را روی زبان طبیعی و دستورات صوتی گذاشته‌اند چرا که اعتقاد دارند این دو بهترین راه ارتباط مردم با سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و با این دو راه مردم می‌توانند چیزهایی را به AI منتقل کنند که خواستار آن هستند.
PAIR در مسیر تلاش‌های خود برای یافتن راه‌های بی‌نقص در تعامل انسان با هوش مصنوعی، دو ابزار اپن‌سورس عرضه کرده است که عبارتند از:
- Facets Overview 
- Facets Dive
که هر دو ابزار با این هدف ساخته شده‌اند که در هنگام افزودن دیتا و اطلاعات به الگوریتم‌های هوش مصنوعی، مهندسان دید کاملی از روند انجام کار داشته باشند. همچنین این ابزارها می‌توانند به پروسۀ دیباگ کردن و نظارت بر کارایی سیستم نیز کمک کنند. به عبارتی، این ابزارها کمک می‌کنند تا هرگونه مقادیر غیرمنتظره یا دور از انتظاری کاملاً مشخص شوند تا نتواند باعث انحراف احتمالی در آموزش دادن الگوریتم‌های یادگیری ماشینی شوند. از طرفی ابزار Facets Dive یک اینترفیس تعاملی برای کاوش در داخل دیتاسِت و یافتن رابطۀ بین دیتاهای مختلف داخل آن است و این ابزار هم مانند Facets Overview، یک رابط کاربری دارد تا آنالیز بهتری از روند کار داخلی پلتفرم‌های هوش مصنوعی داشته باشیم.
اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این ابزارها نمی‌توانند پلتفرم‌های هوش مصنوعی را در تعامل با کاربران به اصطلاح بیشتر انسان‌دوست کنند مخصوصاً برای کاربرانی که می‌خواهند استفادۀ روزانه داشته باشند که این نکته هشداری است برای طراحان و دولوپرهایی که می‌دانند بعضی از کاربرانشان نمی‌خواهد از اپلیکیشن‌های آن‌ها استفاده کنند و در نتیجه باید رابط کاربری این گروه از کاربران را مطابق با میل و خواسته‌اش طراحی کنند.
خبر خوبی که برای متخصصان AI وجود دارد این است که گوگل قرار است گروهی از سرمایه‌گزاران را جمع کند که تحت‌ عنوان Gradient Ventures شناخته می‌شوند که ایشان فقط روی محصولاتی سرمایه‌گزاری خواهند کرد که بر پایۀ هوش مصنوعی هستند. روی هم رفته، می‌توان گفت گوگل همواره به دنبال استارتاپ‌های نوپای حوزۀ هوش مصنوعی است. در واقع، وقتی شما یک غول تکنولوژی باشید، نمی‌دانید محصول بعدی که می‌خواهید حق مالکیت آن‌ را به خود اختصاص دهید در دست چه‌ کسی است و در کجا قرار دارد که در نتیجه گوگل با این استراتژی می‌خواهد محصولات باارزش را به‌ سمت خود جذب کرده و در صنعت AI حرف‌های به‌ مراتب بیشتری در مقایسه با رقبایی همچون آمازون، فیسبوک و ... داشته باشد.

طراحی اپلیکیشن | طراحی نرم افزار اندروید | طراحی اپلیکیشن ios | طراحی وب سایت | تولید اپلیکیشن اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi