موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل: 10 نکته برای استارتاپ ها
موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل: 10 نکته برای استارتاپ ها

طراحی اپلیکیشن موبایل، انتخاب مشترک اغلب استارتاپ ها (شرکت‌ های نوپا) برای توسعه فعالیت و عرضه محصولاتشان است. اپلیکشن موبایل روز به روز در حال فراگیر شدن است، و خدمات متنوعی از طریق اپ موبایل به مردم عرضه میشود. اما برای موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل باید به این 10 ویژگی توجه ویژه ای داشته باشید.
مسیر تحولات تکنولوژی ما را به نقطه ای رسانده که ظاهرا همه چیز در موبایل خلاصه می‌شود. این روزها انواع خدمات و محصولات جدید از طریق موبایل عرضه می‌شود. شرکت‌های سنتی‌تر به دنبال راه و روش جدیدی برای عرضه محصولات‌شان از طریق اپلیکیشن موبایل هستند، و شرکت‌های جدید روی عرضه محصولات و خدمات موبایل محور تمرکز کرده‌اند. از این رو، طراحی اپلیکیشن موبایل رواج زیادی پیدا کرده است.


فارغ از اینکه حوزه فعالیت و صنعت شما چیست، اگر می‌خواهید در طراحی اپلیکیشن موبایل‌ موفق شوید، باید اطمینان پیدا کنید که این 10 ویژگی را داراست:


1. پلتفرم مناسب

اپلیکیشن شما باید به صورت خوب و بهینه برای استفاده کاربران موبایل طراحی شده باشد، و از امکانات و ابزار گوشی هوشمند و تبلت به درستی استفاده کند. مطمئن شوید که اپلیکیشن شما به خوبی روی انواع دستگاه های موبایل و تبلت با ابعاد صفحه نمایش و سیستم عامل‌های مختلف (اندروید و iOS اپل) کار می‌کند.


2. زیبایی

اپلیکیشن شما باید از لحاظ گرافیکی زیبا و جذاب باشد. طرح، رنگ، لوگو، و عناصر گرافیکی باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و محیط کاربری دلنشینی به کاربر ارائه کنند. حتی بهترین ایده و کارآمدترین اپلیکیشن موبایل اگر ظاهر و رابط کاربری زیبایی نداشته باشد نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند.


3. راحتی

صب، دسترسی، و استفاده از اپلیکیشن موبایل شما باید راحت باشد. بهتر است ابتدا چیدمان صفحات، اجزاء، و شیوه کار آن را روی کاغذ ترسیم کنید و نحوه ارتباط بخش های مختلف با یکدیگر را مشخص نمایید. سپس بر اساس آن، اقدام به طراحی اپلیکیشن موبایل کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است کار کردن با اپ شما ساده و راحت باشد.


4. منحصر به‌ فرد

نگاهی به اپلیکیشن‌های مشابه بیندازید. آیا اپلیکیشن شما شبیه آنهاست؟ اپ شما چقدر با اپ های رقیب فرق دارد؟ مطمئن شوید که ایده و طراحی اپلیکیشن موبایل شما ناب و منحصر به فرد است؛ و در بین اپلیکیشن های مشابه حرفی برای گفتن دارد.


5. به یاد ماندنی

اپلیکیشن شما باید کاربر را جذب کند، او را تحت تاثیر قرار دهد، و در یاد و خاطر او باقی بماند. از هر طرح، کلمه، و ابزاری که می‌توانید استفاده کنید تا مطمئن شوید کاربر، نام اپلیکیشن شما و تجربه استفاده از آن را فراموش نمی‌کند، و مجددا به اپ شما مراجعه خواهد کرد.


6. معرفی به دیگران

اپلیکیشن‌های موفق برای کاربرانشان انگیزه ایجاد می‌کنند تا اپ را به دوستان و آشنایان خودمعرفی کنند. بنابراین، شما هم  می‌توانید این کار را انجام دهید و امکانی ایجاد کنید که کاربران بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند. همچنین، برای کاربرانی که اپلیکیشن‌تان را به دیگران معرفی و توصیه کنند، بسته‌های تشویقی و امکانات ویژه ای در نظر بگیرید.

 
7. استفاده آنی

اپلیکیشن موبایل را باید بتوان سریع و راحت، در لحظه استفاده کرد. کاربران معمولا به طور مستمر و طولانی مدت از موبایل استفاده نمی‌کنند. بلکه بیشتر آن را برای انجام کارهای فوری و کوتاه به‌کار می‌گیرند. بنابراین، اگر اپلیکیشن شما صرفا برای انجام کارهای طولانی طراحی شده و به وقت و تمرکز نیاز دارد، احتمالا موفق نخواهد بود.


8. ارزان

خیلی چیز عجیبی نیست که مردم محصولات ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند. بنابراین، هرچه سرویس شما ارزان‌تر باشد، کاربران بیشتری آن را دانلود خواهند کرد. بنابراین، درصورت امکان، اپلیکیشن را به صورت رایگان عرضه نموده و نسخه یا بخش‌هایی از آن را پولی کنید.

 
9. دارای مخاطب هدف

مخاطب خود را بشناسید. به احتمال زیاد کل مردم ایران به اپلیکیشن شما علاقمند نخواهند بود. بنابراین، تنها روی گروهی از مخاطبان که احتمال می‌دهید به سرویس شما علاقمندند متمرکز شوید، و سعی کنید نیازها و خواسته‌های این گروه را شناسایی کنید و به آن پاسخ دهید. سپس، نحوه استفاده و تعامل کاربران با اپلیکیشن موبایل را بسنجید.

 
10. سرگرم کننده

اپلیکیشن موبایل باید سرگرم کننده باشد، و کاربر از استفاده از آن لذت ببرد. برای این کار باید وقت بگذارید و به این فکر کنید که چطور میتوانید کاربر را جذب و سرگرم کنید تا زمان بیشتری را در اپ شما سپری کند، ضمن آنکه از هدف اصلی دور نشود.

 

علاوه بر 10 ویژگی که در بالا گفته شد، مطالب دیگری نیز وجود دارد که باید برای موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل رعایت شود. نکته مهم پس از پایان طراحی اپلیکیشن موبایل و عرضه محصول نهایی، بازاریابی و بهینه سازی آن برای فروشگاه‌های اپ است. اما اگر این 10 قانونی که گفته شد را در طراحی اپلیکیشن موبایل خود رعایت کنید، یقینا در مسیر درست گام برمی‌دارید. با پشت کار، نگاه جامع، و استفاده از روش‌های روز خواهید توانست اپلیکیشنی را عرضه کنید که بر زندگی کاربران تاثیر مثبتی بگذارد.

 

#طراحی نرم افزار اندروید

#طراحی_نرم_افزار_اندروید

#طراحی_سایت

#طراحی وب سایت

#تولید_اپلیکیشن

xvhpd kvl htchv hknv,dn

xvhpd h\gd;dak hknv,dn

xvhpd hknv,dn

xvhpd shdj

#طراحی نرم افزار ios

#طراحی_نرم_افزار_ios

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi