3 اصل مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل
3 اصل مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل

این روزها کاربرد اپلیکیشن های موبایل در بخش های مختلف، از صنعت و تجارت گرفته تا بازی و سرگرمی، رو به افزایش است. توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل تلاش میکنند با برنامه ریزی موثر، اپلیکیشن خود را به گونه ای طراحی کنند که مورد استقبال کاربران قرار گیرد. اپلیکیشن موبایل علاوه بر بهبود روش های انجام کار و کاهش هزینه ها، باعث درآمدزایی نیز میشود. مزایا و امکانات فراوان اپلیکیشن های موبایل باعث شده است که کسب و کارهای نوپا، صاحبان ایده های تجاری، و شرکت های مختلف تولیدی، بازرگانی، و خدماتی، برای ارتباط با مشتریان و معرفی محصولات خود از اپلیکیشن موبایل استفاده کنند. انواع اپ های تجاری و غیر تجاری موجود در بازارهای اپ، هریک به گونه ای سعی دارند مشکلی را برای مخاطب خود حل کنند، و روزانه اپ های جدیدی که هریک کارکرد و امکانات ویژه ای دارند عرضه میشود. در این بین، شرکت های طراحی و توسعه اپلیکیشن های موبایل نیز با افزایش تقاضا برای ساخت اپ موبایل مواجه شده اند. برخی از این شرکت های برای تسریع و تسهیل فرآیند ساخت اپ موبایل، سرویس های اپلیکیشن ساز خودکار و آنلاینی را طراحی و عرضه کرده اند. متقاضیان پلیکیشن موبایل میتوانند بوسیله این سرویس ها، اپ مورد نظر خود را راحت تر و سریع تر بسازند. اما برای ساخت یک اپ خوب و موفق باید چه کار کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.


اول: هدف

هر کار بی هدفی محکوم به شکست است. بهترین اپلیکیشن های موبایل از روز اول دارای هدف و برنامه مشخص و معینی بوده اند. بنابراین، اگر قصد ساخت اپلیکشن موبایل دارید، باید قبل از هرکاری، هدف آن را مشخص کنید: اپلیکیشن موبایل شما قرار است چه کاری انجام دهد، و میخواهد چه مشکلی را حل کند؟ به دقت به این سوال پاسخ دهید، و فهرستی از ویژگی ها و امکانات مهمی که مورد نیاز است را تهیه کنید. این فهرست نباید طولانی باشد. زیرا اپلیکیشنی که تنها یک کار را، به طور کامل و درست انجام دهد، بهتر از اپلیکیشنی است که همزمان چندین کار را، به طور ناقص و نادرست، انجام می دهد. بنابراین، امکانات کمتر ولی موثرتر، بهتر از امکانات فراوان اما بی فایده و کارآمد است.


دوم: مستندسازی

همانطور که گفته شد، قبل از هرکاری، نیاز است که هدف اپلیکیشن خود را مشخص کنید و بگویید که اپلیکیشن شما قرار است دقیقا چه کار کند. سپس امکانات و ویژگی های اپلیکیشن خود را مشخص کنید. آیا افراد برای استفاده از امکانات اپلیکیشن باید در آن عضو شوند؟ آیا نیاز به ایجاد پروفایل است؟ برنامه درآمدزایی شما چگونه است؟ پس از آن، برای انجام کلیه مراحل کار برنامه ریزی کنید. گردش کار، صفحات، فرم ها، عناصر، دکمه ها و منو ها را مشخص نمایید و فرآیندی که کاربر از آغاز تا پایان طی میکند تا به هدف برسد را طراحی کنید. سپس همه آنها را مکتوب و مستند کنید. این مستندسازی در ادامه کار به شما و توسعه دهندگان اپلیکیشن کمک زیادی خواهد کرد، و اطمینان میدهد که در مسیر درست و طبق برنامه حرکت میکنید.


سوم: طراحی


بدون شک، «برنامه نویسی» بخش بسیار مهمی در توسعه اپلیکیشن موبایل است. اما در عین حال باید به طرح و ظاهر گرافیکی آن نیز توجه ویژه ای کرد. زیرا این چیزی است که کاربر میبیند و به واسطه آن با اپلیکیشن و امکانات آن ارتباط برقرار میکند. گرافیک اپ و ساختار بخش های آن باید ساده، جذاب، و قابل تشخیص باشد، طوری که کاربر را گیج و سردرگم نکند. در استفاده از رنگ ها و عناصر گرافیکی باید دقت کافی داشت، زیرا انعکاس دهنده شخصیت و کارکرد اپلیکیشن است.


و در پایان...

بسیاری از افراد و شرکت ها سعی دارند که از قافله عقب نمانند و بوسیله اپلیکیشن موبایل ایده های خود را اجرایی کرده و ارزش جدیدی به مشتریان و مخاطبان خود ارائه کنند. اما برای موفقیت در این عرصه پررقابت، باید با تفکر و برنامه ریزی پیش رفت، تمام جنبه های کار را مورد بررسی و مطالعه قرار داد، اهداف و امکانات موجود را ترسیم کرد، مستند سازی نمود، و به برنامه نویسی و طراحی گرافیکی اپلیکیشن موبایل توجه کرد.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi