نکات مهم در ساخت اپلیکیشن موبایل
نکات مهم در ساخت اپلیکیشن موبایل

تاثیرات موبایل در زندگی مردم رو به افزایش است. افراد زیادی از موبایل برای انجام کارهای روزمره خود استفاده میکنند. این استقبال گسترده باعث ساخت اپلیکیشن های موبایل متنوع و فراوانی شده است که هریک کار به خصوصی را انجام میدهند. بر همین اساس، رقابت در بازار اپلیکیشن های موبایل نیز افزایش یافته است. برای اینکه یک اپلیکیشن موبایل مورد توجه و استفاده کاربران قرارگیرد و به موفقیت دست یابد به یک استراتژی دقیق و موثر نیاز دارد.


اگر در نظر دارید ایده تجاری خود را با ساخت اپلیکیشن موبایل عملی کنید، باید پیش از طراحی و ساخت اپلیکیشن، استراتژی خود را تعیین کنید. داشتن استراتژی برای ساخت اپلیکیشن موبایل بسیار مهم است. بیشتر اپ های موفقی که امروزه میشناسیم از روز اول بهترین استراتژی را طراحی و اجرا کرده اند. آنها بعد از انتشار اپلیکیشن نیز استراتژی خود را ادامه داده اند.

استراتژی ساخت اپلیکیشن موبایل

برای طراحی استراتژی باید در گام نخست «هدف» از ساخت اپلیکیشن و «کارکرد» آن را مشخص کنید. سپس باید «مشتری هدف» و نیازها و انتظارات او، و نیز وضعیت بازار و «رقبا» را مشخص کنید. در نهایت مشخص کنید که «پلتفرم» اپ شما چیست و باید چه امکانات و ویژگی های داشته باشد.


هدف از ساخت اپلیکیشن

به این سوال پاسخ دهید: هدف از ساخت اپلیکیشن چیست و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ در حقیقت، اپلیکیشن شما قرار است باعث ساده تر شدن «چه کاری» شود؟ هرچه مشکل بزرگتری را برطرف کنید و به خوبی به نیازهای مخاطب پاسخ دهید، موفق تر خواهید بود.


مشتریان هدف

برخی از اپلیکیشن های موبایل برای عموم مردم قابل استفاده هستند و برخی دیگر صرفا برای گروه خاصی از جامعه. به عنوان مثال، همه مردم میتوانند مشتری اپلیکیشن های تحویل غذا یا تاکسی سرویس شوند و از خدمات آنها استفاده کنند. اما اپلیکیشن موبایلی که مثلا در زمینه آموزش موسیقی فعالیت میکند معمولا فقط توسط کسانی مورد استفاده قرار میگیرد که به موسیقی علاقه دارند. بنابراین درفرآیند ساخت اپلیکیشن موبایل، پس از تعیین هدف و کارکرد اپلیکیشن، باید مشخص کنید که مخاطب آن چه کسی است. آیا عموم مردم مخاطب آن هستند؟ یا گروه خاصی از مردم؟ آیا افراد برای استفاده از خدمات شما باید تخصص یا مهارت خاصی داشته باشند؟ آیا شرکت ها و سازمان ها نیز میتوانند از خدمات شما استفاده کنند؟ پاسخ این سوالات به شما در شناخت بهتر «مشتری هدف» کمک میکند، و میتوانید با توجه به نوع مشتری و نیازهای او پیام و خدمات خود را طراحی کنید و برای آن بازاریابی نمایید.


بررسی بازار اپلیکیشن

هنگام شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل، باید اپ های مشابه موجود در بازارهای اندورید و iOS را به دقت بررسی کنید، تا هم رقبای احتمالی خود را بشناسید، و هم از روند بازار، علایق کاربران، و جدیدترین امکانت و ویژگی اپ های موبایل مطلع شوید. بنابراین، حتما خود را در جریان آخرین تحولات بازار اپلیکیشن قرار دهید.


پلتفرم اپلیکیشن

 پلتفرم مورد نظر خود برای ساخت اپلیکیشن موبایل را انتخاب کنید. برای این کار باید امکانات، ویژگی ها، مزایا و معایب هر یک از پلتفرم های اندروید گوگل و iOS اپل را جداگانه مورد بررسی قرار دهید. البته بسیاری از اپلیکیشن های موفق از هر دوی این پلتفرم ها استفاده میکنند. همچنین، مشخص کنید که اپلیکیشن شما باید دارای چه امکانات و ویژگی هایی باشد تا به خوبی نیازهای مشتری را برآورده سازد.


استراتژی ساخت اپلیکیشن:


1. نام گذاری اپ

اسم اولین چیزی است که مخاطب میبیند. بنابراین، با انتخاب اسم مناسب مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. اسم باید منحصر به فرد، جذاب، و مفهوم باشد و توجه مخاطب را جلب کند. بنابراین، هنگام ساخت اپلیکیشن به اسم آن توجه کنید.

2. طراحی آیکون اپ

لوگوی اپلیکیشن شما باید به خوبی بیانگر موضوع اپلیکیشن شما باشد. در طراحی لوگو، سادگی را مدنظر قرار دهید.

3. ثبت در بازارهای معتبر

پس از ساخت اپلیکیشن موبایل و کسب اطمینان از کیفیت بالا و بی عیب و نقص بودن آن، لازم است که اپ خود را در بازارهای معتبر، نظیر اپ استور، گوگل پلی، و کافه بازار ثبت کنید.

4. انتخاب دسته بندی مناسب

دسته بندی مناسب را، با توجه به موضوع و کارکرد اپلیکیشن، انتخاب کنید. دسته بندی مناسب باعث میشود کاربران بهتر و راحت تر اپ شما را پیدا کنند.

5. تبلیغ و ترویج

اپلیکیشن خود را در فضای مجازی تبلیغ کنید. این کار را میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی، کمپین های ایمیلی، تبلیغات اینترنتی، وبلاگ، و رپورتاژ انجام دهید. ساخت ویدئوی رئال و یا موشن گرافیک نیز میتواند مفید باشد.

6. اسکرین شات

از اپلیکیشن خود اسکرین شات بگیرید. کاربران از این طریق درک بهتری نسبت به محیط و امکانات اپ شما پیدا خواهند کرد. اسکرین شات خود را در کانال های ارتباطی و رسانه های دیجیتال منتشر کنید.

7. برندسازی اپ

بهترین روش برای برندسازی عرضه خدمات باکیفیت است. با این کار، اعتبار برند حفظ شده و اعتماد مخاطبان جلب میشود. با انتشار منظم آپدیت، نواقص احتمالی اپ را برطرف کنید و نشان دهید که همواره در حال بهتر شدن هستید.

8. قیمت گذاری منطقی

رقابت در بازار اپ بسیار فشرده است و برای دیده شدن باید تلاش زیادی کرد. اگر قیمت های شما مناسب و مقرون به صرفه بوده و متناسب با کیفیت خدماتتان باشد، رضایت مشتری جلب خواهد شد. میتوانید از پیشنهادات ویژه و هیجان انگیز نیز برای جذب مخاطب استفاده کنید. اما نباید در این کار زیاده روی کرد. پیش از ساخت اپلیکیشن موبایل، طرح های درآمدزایی خود را به دقت طراحی و ارزیابی کنید.

9. نظرات کاربران

از نظرات، انتقادات، و پیشنهادات کاربران استفاده کنید. بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت میکنید بسیار ارزشمند هستند. آنها را بررسی کنید و مشکلات را برطرف نمایید. بدین ترتیب، خدمات بهتر و جذاب تری را به مشتریان خود عرضه خواهد کرد.

 

کلام پایانی

پیش از شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل، باید هدف و کارکرد اپ، امکانات و ویژگی های آن، مشتریان هدف، و رقبا را به دقت مشخص کنید. سپس برای موفقیت آن باید استراتژی بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان را طراحی و اجرا کنید. و در نهایت، بر اساس بازخوردهایی که از سیستم و از مشتریان دریافت میکنید، اقدامات اصلاحی را انجام دهید و نسخه های آپدیت اپ را منتشر کنید. از امکان ارسال نوتیفیکیشن نیز برای تعامل با مشتری غافل نشوید.


و در نهایت اینکه، طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل یک فرآیند مستمر و همیشگی است. به همین دلیل، باید همواره اقدامات خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و برای بهتر شدن آن تلاش کنید.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi