اهمیت سنجش تعامل کاربر با اپلیکیشن موبایل
اهمیت سنجش تعامل کاربر با اپلیکیشن موبایل

فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن موبایل در بین مردم موجب دسترسی صاحبان کسب و کار و بازاریابان به منبع اطلاعاتی جدید و ارزشمندی در زمینه رفتار و نیازهای مشتریان شده است. آنها با بررسی نحوه استفاده کاربر از اپلیکیشن موبایل میتوانند درک بهتری از نیازهای او و وضعیت کسب و کار خود داشته باشند. استفاده صحیح از این آمار و اطلاعات نقش موثری در بهبود فعالیت های آتی کسب و کارها و به روز رسانی استراتژی های بازاریابی موبایلی خواهد داشت.

در گذشته، برای بررسی موفقیت یک اپلیکیشن موبایل کافی بود که به نرخ دانلود آن از بازارهای اپلیکیشن نگاهی بیندازیم. تعداد بالای دانلود نشان میداد که اپلیکیشن موفق بوده است، و تعداد اندک دانلود به معنای عدم موفقیت آن بود. اما امروزه کاربران در طول شبانه روز تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن از بازارهای اپ دانلود میکنند که یا از آنها استفاده نمی کنند، یا به ندرت استفاده می کنند. بنابراین، دیگر صرفا تعداد دانلود بیانگر موفقیت یک اپلیکیشن نیست. البته این بدین معنا نیست که ASO و کسب رتبه بالا در فهرست نتایج پیشنهادی بازارهای اپ و یا نرخ بالای دانلود دیگر دارای اهمیت نیست. بلکه باید علاوه بر آن، به نحوه استفاده و تعامل کاربر با اپلیکیشن موبایل نیز توجه کرد. از این رو، برای کسب و کارها و توسعه دهندگان اپ موبایل مهم است که دریابند کاربران چگونه و تا چه اندازه از اپ آنها استفاده میکنند:

آیا آنها از امکانات اپ بطور کامل استفاده میکنند، یا به شکل محدود؟ برای پاسخ به این سوال باید مجموعه ای از عوامل کلیدی، نظیر تعداد کاربران فعال، تعداد Session هایی که کاربران از اپ استفاده میکنند، و میانگین مدت زمان استفاده را مورد بررسی قرار داد. با استفاده از این اطلاعات میتوان میزان تعامل واقعی کاربران با اپ را ارزیابی کرد.

کاربران فعال

یک شاخص مهم و مفید برای ارزیابی میزان استفاده و تعامل کاربران با اپلیکیشن موبایل، بررسی حجم استفاده روزانه، هفتگی، و ماهانه کاربران از اپ است. بنابراین، باید دید که چه تعداد کاربر حداقل یک مرتبه در روز، هفته، یا ماه از اپلیکیشن موبایل استفاده میکنند و الگوی رفتاری آنها چگونه است.


مدت زمان استفاده

یک شاخص مهم و مفید دیگر که میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن موبایل را مشخص میکند، میانگین مدت زمان استفاده هر کاربر از اپ است. این شاخص نشان میدهد که افراد بطور واقعی تا چه اندازه از اپ استفاده میکنند.

البته، مدت زمان طولانی استفاده کاربر از اپ همیشه نشانه خوبی نیست و میتواند نشانگر یک مشکل یا اتفاق غیرعادی باشد. مثلا ممکن است که اپلیکیشن موبایل دچار نقص فنی بوده و بسیار کند کار کند، و کاربر به مدت طولانی در انتظار اجرای درخواست خود بماند. یا آنکه ممکن است طولانی شدن مدت استفاده از اپ به دلیل پیچیدگی و طولانی بودن مراحلی باشد که باید تا رسیدن به هدف طی شود. بنابراین، باید ابتدا با برنامه ریزی قبلی اقدام به ساخت اپلیکیشن موبایل نمود، و سپس شاخص هایی مانند مدت زمان استفاده را به دقت مورد بررسی قرار داد و نواقص احتمالی اپ را اصلاح نمود.

هنگام بررسی «مدت زمان استفاده» از اپ، باید نوع و کاربری اپلیکیشن را نیز مد نظر قرار داد. زیرا اپلیکیشنی که، به عنوان مثال، خدمات حمل و نقل درون شهری ارائه میکند قاعدتا ترجیح میدهد که کاربران زیادی داشته باشد، اما هر کاربر مدت زمان کوتاهی را در اپ سپری کند. این یعنی افراد زیادی به شکل ساده و سریع از خدمات این اپ استفاده میکنند. اما در مقابل، اپلیکیشن هایی که محتوای نوشتاری ارائه میدهند، مانند اپ های روزنامه، مجلات، و خبرگزاری ها، ترجیح میدهند که هم کاربران زیادی داشته باشند، و هم کاربران به مدت طولانی از اپ آنها استفاده کرده و مطالب بیشتری را مطالعه کنند.


امروزه اپلیکیشن موبایل نقشی مهمی در فعالیت تجاری شرکت ها دارد. از این رو، اطلاعات مربوط به نحوه تعامل کاربران با اپ برای مدیران و بازاریابان در سراسر جهان اهمیت فراوانی دارد. زیرا بوسیله این اطلاعات میتوان موفقیت اپلیکیشن های موبایل را دقیق تر بررسی کرد. شما نیز اگر دارای اپلیکیشن موبایل هستید و اقدامات لازم برای تبلیغ و بازاریابی آن را به درستی انجام داده اید، پیشنهاد میکنیم که اکنون این اطلاعات را جمع آوری و بررسی کنید، و از نتایج آن برای بهبود فعالیت های تان بهره بگیرید.

آینده پژوهی صنعت اپلیکیشن | طراحی اپلیکیشن موبایل | طراحی نرم فزار اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi