زندگی نگار جف بزوس، موسس آمازون (قسمت اول)
زندگی نگار جف بزوس، موسس آمازون (قسمت اول)

نام شخص: جف بزوس
سال تولد:  ۱۹۶۴
محل تولد: ایالات متحده آمریکا
حوزه کاری: چهارمین مرد ثروتمند جهان

ایده‌ای که در یک گاراژ جرقه زد، چگونه توانست به یکی از موفق‌ترین تجارت‌های دنیا تبدیل شود؟ جف بزوس از عادات هوشمندانه موفقیت می‌گوید…

قسمت اول.
زمان: سال ۱۹۹۴
مکان: گاراژ خانواده بزوس
هنگامی که دوستان جف بزوس در حیاط پشتی خانه‌شان در حال لگد زدن و بازی کردن بودند، او در حال طراحی نقشه‌ای بود که بتواند راه خرید مردم را به کلی متحول کند. او این ایده را “فروشگاه همه” نامید. جایی که با قدرت اینترنت هرکسی می‌تواند هرچیزی را خریداری کند. بیست سال بعد “فروشگاه همه” باعث ثروت‌آفرینی میلیارد دلاری شد و با نام رسمی آمازون شناخته شد.
تابستان های کودکی جف  در مزرعه پدربزرگش در جنوب تگزاس می‌گذشت، جف  مهارت‌های علمی و فنی گوناگونی از خودش نشان می‌داد. او یک بار زنگ خطر الکتریکی برای دور نگه داشتن خواهران و برادرانش از اتاق خوابش ساخته بود. خانواده او به میامی، فلوریدا نقل مکان کردند و او توانست در دبیرستان میامی پالمیتو درس بخواند. در دوران دبیرستان او در برنامه آموزشی دانش آموزان دانشگاه فلوریدا حضور یافت و در سال ۱۹۸۲ جایزه نقره ای مدرسه را دریافت کرد.
در سال ۱۹۸۶ جف  از دانشگاه پرینستون با مدرک لیسانس مهندسی برق و علوم رایانه فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی، جف بزوس  در وال استریت در زمینه علوم رایانه مشغول به کار شد. سپس در ایجاد یک شبکه  تجارت بین المللی برای شرکتی شناخته شده  با نام فیتل همکاری کرد.
جف  متوجه شد که هیچ‌یک از این شرکت‌هایی که از طریق پست اقدام به فروش می‌کنند در فروش کتاب فعالیتی ندارند. این مسئله تنها یک دلیل داشت و آن عدم تهیه کاتالوگی کامل از عناوین کتاب‌ها بود، زیرا عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع بودند و تهیه یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند هزینهای سنگین بود. (روال کار این شرکت‌ها در آن دوران به این گونه بود که اقدام به تهیه یک کاتالوگ از محصولاتشان می‌کردند و آن را برای مشتری ارسال می‌کردند، مشتری نیز بعد از دریافت کاتالوگ و انتخاب کالا،آن را سفارش می‌داد.) دقیقا همین جا بود که جف به فکر ساخت یک سایت  برای معرفی عناوین کتاب‌ها افتاد.  در آن زمان اینترنت برای مردم بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی داشت و خرید اینترنتی چندان مرسوم نبود. او بعدها در این باره  گفت: ” به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود، تمام پایه کار را روی چیز جدیدی به نام اینترنت می‌گذاشتم که معامله خطرناکی بود.”
او بعد از اینکه از رشد سریع اینترنت در آینده نزدیک مطلع شد، شغلش را که در حقوق خوبی داشت رها کرد و آمازون را در سال ۱۹۹۴ در گاراژ شخصی‌اش تاسیس کرد…

ادامه دارد.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi