۶ درس از بیل گیتس و مارک کوبان که باید همین امروز بیاموزیم
۶ درس از بیل گیتس و مارک کوبان که باید همین امروز بیاموزیم

واقعیت این است که هیچ فرمول پنهانی برای موفقیت وجود ندارد. تنها چیزهایی که همه کارآفرینان دارند خواستن، انگیزه، و تمرکز است. بیل گیتس یک‌شبه به چنین موقعیتی دست نیافه است. او برای رسیدن به شغل مورد علاقه‌اش سخت تلاش کرده است. این موضوع برای هر کارآفرین دیگری که در صدر اخبار بوده است نیز صادق است. کارآفرینان نیز افراد عادی هستند. در این نوشتار با ۶ درس از بیل گیتس و مارک کوبان ، دو کارآفرین موفق و ثروتمند، آشنا می شوید که اگر می خواهید به موفقیت و ثروت برسید باید همین امروز بیاموزید.
اما، کارآفرینان کا‌ر‌ها را به گونه‌ای متفاوتی انجام می‌دهند و چند خصیصه بارز دارند که آنها را از دیگران متمایز می‌سازد. همیشه این‌طور نیست که هر کارآفرینی برای رسیدن به آرزوهایش ترک تحصیل کرده‌باشد.

همه ما با مارک کوبان آشنا هستیم. اما کنجکاو هستیم بدانیم چه چیزی او را موفق کرده است؟ آیا شما فرمول موفقیت او را می‌دانید؟

واقعیت این است که هیچ فرمول پنهانی برای موفقیت وجود ندارد. تنها چیزهایی که همه کارآفرینان دارند خواستن، انگیزه، و تمرکز است.


۱-آن‌ها به رویاها و باورهای خود بسیار اهمیت می‌دهند

همه‌ی ما در کودکی اسباب‌بازی‌های جدیدی می‌خواستیم که والدینمان از خرید آنها امتناع می‌کردند و ما سعی می‌کردیم از هر راهی که شده آنها را متقاعد به خرید آنها کنیم. این همان چیزی است که همواره جواب می‌دهد. وقتی به چیزی علاقه داریم برای به‌دست آوردنش سخت تلاش می‌کنیم.

کارآفرینانی مانند بیل گیتس ذهن خود را به چیزی که به آن علاقه دارند متمرکز می‌کنند. بیل گیتس به سامانه‌های رایانه‌ای و برنامه‌نویسی علاقه داشت. بنابراین او بیش‌تر وقت خود را صرف مطالعه برای درک چگونگی عمکرد ماشین‌ها کرد. او دست روی دست نگذاشت تا فرصت‌ها خودشان به سوی او بیایند.

بیشتر ما وقتی میخواهیم کارآفرین باشیم و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنیم، منتظر فرصت‌هایی هستیم که سر راه ما قرار می‌گیرند. اما کارآفرینان موفق این گونه عمل نمی‌کنند. اگر ما منتظر فرصت‌هایی باشیم که سر راه ما قرار می‌گیرند باید تمام عمر منتظر بمانیم.

البته ایده‌هایی که شما در سر دارید واقع‌گرایانه و جذاب هستند. اما آیا می‌دانید چگونه آنها را در عالم واقع اجرا کنید؟ آیا توان اجرا کردن آنها را دارید؟ آیا حاضرید همه داشته‌هایتان را برای موفقیت آنها فدا کنید؟

این‌ها سوالاتی هستند که پاسخ آنها مهم است. اگر جواب شما به آنها آری است اکنون شما آماده‌ی به‌دست آوردن آن چیزی هستید که کارآفرینان موفق دارند.

بیل گیتس می‌گوید جشن گرفتن موفقیت بسیار لذت‌بخش است اما مهم‌تر از آن به یاد داشتن درس‌هایی است که از شکست‌ها می‌گیریم.


۲-آن‌ها خود را تحت فشار نمی‌بینند

آیا کسی مارک کوبان را مجبور به سرمایه‌گذاری در مشاغل متعدد کرده است؟ آیا کسی بیل گیتس را برای نوشتن و شکستن کد‌های کامپیوتری تحت فشار قرار داده است؟هیچ سرمایه‌گذار موفقی هرگز مجبور به انجام دادن کاری نبوده است. آنها کاری را که انجام می‌دهند به آن عشق می‌ورزند و برای این کار از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

تنها عشق و علاقه و نیاز است که ما را به انجام کاری وا می‌دارد. بیل گیتس به خلق نرم افزار رایانه‌ای علاقه داشت و این تنها دلیلی بود که او را وا داشت تا با استفاده از کد‌های رایانه‌ای یک بازی خلق کند. وقتی شما به چیزی علاقه دارید برای رسیدن به آن همه تلاش خود را می‌کنید. اما اگر احساس کنید به انجام کاری مجبور هستید این کاری چیزی نیست که شما دوست دارید.

کارآفرینان به رویا‌های خود عشق می‌ورزند. آنها هرگز احساس خستگی یا اجبار نمی‌کنند.

درس از بیل گیتس و مارک کوبان ۳:

آنها برنامه‌هایی به دور از واقعیت ندارند

کارآفرینان بزرگ مانند بیل گیتس انتخاب‌های نامعقول انجام نمی‌دهند. آنها همواره یک برنامه پشتیبان دارند و هر گام آنها کاملاً محاسبه شده است. مارک کوبان برای سرمایه‌گذاری در استادیوم خود، دیگر کسب و کار‌های خود را ترک نکرد. او تمام کار‌های خود را مدیریت کرد و برای سرمایه‌گذاری و علاقه‌ی خود زمان اضافه صرف کرد.

نکته‌ی مهم در هر کسب و کاری پیدا کردن فرصت‌ها است. حتی اگر شما در یک شرکت کار می‌کنید به نقاط ضعف و کمبود‌های آن فکر کنید. این همان کاری است که بیل گیتس انجام داد. هنگامی که فهمید مایکروسافت بدون همکاری باMITS موفق‌تر است پس همکاری خود را با آن شرکت خاتمه داد.

درس از بیل گیتس و مارک کوبان ۴:

آن‌ها همیشه کوتاه‌ترین راه را انتخاب نمی‌کنند

کارآفرینان موفق در رسیدن به اهداف خود جدی هستند و این چیزی است که باعث می‌شود آنها همواره نهایت تلاش خود را انجام دهند. بیل گیتس به طیف بالای طبقه‌ی متوسط تعلق داشت و اگر پدر و مادرش می‌توانستند برای او دفتر کاری تهیه کنند حتما از آنها این تقاضا را می‌کرد. اما او همه چیز را آسان نمی‌خواست. او خودش تمام تلاشش را کرد و خودش را به چالش کشید تا به رویاهایش رسید.

کارآفرینان بزرگ از پذیرش ریسک نمی‌هراسند. کارآفرین‌هایی که دانشگاه را ترک کردند دست به کار پر خطری زدند اما آنها هرگز ساده‌ترین راه را برای رسیدن به آرزوهایشان انتخاب نکردند و در این راه هزینه‌های زیادی پرداخت کردند.

درس از بیل گیتس و مارک کوبان ۵:

آن‌ها به برد و باخت فکر نمی‌کنند

وقتی ما شروع به انجام کاری می‌کنیم همواره مزایا و معایب آن را در نظر می‌گیریم ولی کارآفرینان هرگز به برد و باخت فکر نمی‌کنند آنها تنها به علاقه‌ی خود اهمیت می‌دهند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به هدف خود برسند به جای آن که با یک شکست کوچک نا‌امید بشوند.

ترسیدن از شکست اغلب انگیزه‌ی افراد را تضعیف می‌کند. ‌هرگز نپرسید اگر شکست بخورم چه می‌شود در عوض بپرسید اگر چیز بهتری خلق کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ با علاقه و تعهد هر کسی می‌تواند کار‌ها را آن‌گونه که می‌خواهد پیش ببرد. نکته‌ی اصلی تلاش کردن و نا‌امید نشدن است.

مارک کوبان اغلب برای کار‌هایی که انجام می‌داد مورد انتقاد دیگران قرار‌ می‌گرفت اما او به انتقادها توجهی نمی‌کرد و افکار منفی را از خود دور نگاه می‌داشت، این دقیقا همان کاری است که هر کارآفرینی باید انجام دهد. او می‌گوید: وقتی افرادی را می‌بینم که کار‌ها را طبق روال معمول انجام می‌دهند همان طور که همیشه انجام شده است، اینجا است که به فکر راه‌های دیگر برای انجامشان می‌افتم.

درس از بیل گیتس و مارک کوبان ۶:

آنها به خود و عقایدشان باور دارند

اگر بیل گیتس از هدف خود نا‌امید می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر او در نخستین شکست ناامید می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟

آیا او می‌توانست به این حد از موفقیت و شهرت برسد؟ آیا او می‌توانست در تمام دنیا شناخته شود؟

افراد موفق به‌طور غیر معمولی به خود و توانایی‌هایشان باور دارند. آنها هرگز احساس خستگی نمی‌کنند و برای رسیدن به هدفشان تمام تلاش خود را می‌کنند. داشتن اعتماد به نفس کلید موفقیت است. اگر شما باور نداشته باشید که می‌توانید در امتحانات آخر سال موفق شوید آیا هرگز تلاش می‌کنید؟ بنابراین وقتی انسانی باور دارد که می‌تواند کاری را انجام دهد آن‌قدر تلاش می‌کند تا به موفقیت برسد.

هیچ کسی نمی‌تواند مانند بیل گیتس و مارک کوبان باشد. اما کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از راه و روش آنها درس بگیریم و آنها را به کار ببندیم.

#بیل_گیتس

#مارک_کوبان

#کد_کامپیوتری

#سرمایه_گذاری

#کار_آفرینی

#نرم_افزار

#نرم_افزار_رایانه ای

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi