نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت فایلی است که تمامی آدرس های موجود در یک سایت را شامل می‌شود و عموما با XML مشخص می‌شود که به معنای زبان نشانه گذاری قابل توسعه است. همچنین نقشه سایت دربرگیرنده اطلاعات متا مربوط به تمامی آدرس های سایت از آخرین بروزرسانی، میزان اهمیت و نحوه ارتباط یک صفحه با سایر صفحات دیگر می‌باشد. نقشه سایت می‌تواند روبات موتورهای جستجو را هدایت و صفحات سایت را بهتر شناسایی کند. علاوه بر این، از طریق نقشه سایت می توان از ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحات قدیمی، اطلاعات مفیدی را کسب نمود. وجود نقشه سایت می‌تواند اطلاعات مربوط به مپ ها را بهتر نشان دهد. در عین حال نمی توان با قاطعیت گفت صفحات سایت بهتر ایندکس می‌شوند. 

 

اهمیت و ضرورت نقشه سایت

نقشه سایت برای سئو و بهینه سازی سایت ایجاد می‌شود که به موتورهای جستجو از قبیل یاهو، گوگل، بینگ و ... معرفی می‌شود. به عبارت دیگر، فایل روبات تکست به منظور جلوگیری از دسترسی موتورهای جستجو به بخش هایی از سایت که تمایلی برای نمایش آن نداریم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود نقشه سایت برعکس روبات تکست فایل عمل کرده و به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که در سایت، در چه آدرس های وجود دارد. این امر در بهینه سازی وب سایت تاثیرگذار است. در واقع نقشه صفحات و محتواها در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. علاوه بر این تغییراتی که در سایت ایجاد می‌شود و تلاش هایی که در جهت سئو صورت می‌گیرد، به وسیله نقش سایت به گوگل نشان داده می‌شود که این به بهتر و سریع تر ایندکس محتوای سایت کمک کند و درصد سئو سایت را افزایش می‌دهد.

نقشه سایت استاندارد

در نقشه سایت آدرس سایت، فیلد، دسته بندی، تگ ها و مطالب و … ذکر می‌شود که در آن مجموعه ای از تگ ها به آن اضافه می‌گردد که عبارتند از:

urlset که به منظور آغاز و انتهای تگ در نقشه سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

url یک برچسب که دربرگیرنده محتوای لینک هر صفحه است. اندازه ی استاندارد طول url در فایل XML،  کمتر از 1024 کاراکتر می باشد.

loc تعیین کننده آدرس هر صفحه در نقشه سایت است.

lastmod تاریخ ایجاد یا اعمال تغییرات را مشخص می‌کند.

changefreq این برچسب تعیین کننده حدود تغییرات آدرس صفحات سایت است.

لازم به ذکر است که ممکن است در نقشه سایت، تگ priority نیز وجود داشته باشد که بیانگر میزان اهمیت هر صفحه است و رتبه آن می‌تواند بین 0 تا 10 باشد. برچسب های lastmod ، changefreq و priority برای اطلاعات تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ الزامی برای آنها وجود ندارد.

نحوه ایجاد نقشه سایت

به منظور ایجاد نقشه سایت، می‌توان از افزونه‎ها و یا سایت های که برای تولید خودکار نقشه سایت موجود هستند، استفاده و سپس فایل نقشه سایت را در روی سایت خود بارگذاری نمود. سیستم های مدیریت محتوا، برای ایجاد نقشه سایت دارای افزونه و پلاگین هستند که سرعت و کیفیت کار را افزایش می‌دهند.

در برخی مواقع به نسبت تعداد صفحات سایت و نیز موضوع محتواها، سایت راه اندازه شده و نقشه سایت نیز با توجه به این شرایط، به تعداد متعددی ایجاد می‌گردد. در این صورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت یا Sitemap index file، ذکر گردد.

در صورتی که از چندین نقشه سایت استفاده می‌شود که تعداد صفحات بیش از اندازه باشد. برای مثال زمانی که تعداد صفحات به بیش از 3 هزارتا برسد و سایز فایل یک نقشه سایت بیش از 10 مگابایت باشد، وجود چندین نقشه ضرورت می‌یابد. یک راه برای کاهش حجم نقشه سایت، استفاده از فایل zip است که در آن پهنای باند مورد نیاز کاهش می‌یابد. بطور کلی توصیه می‌شود که فایل نقشه سایت پس از فشرده سازی کمتر از 10 MB باشد. 
برای کسب اطلاعات بیشتر در باره طراحی و بهینه سازی سایت مقالات ما را مطالعه بفرمایید

#نقشه_سایت

#بهینه-سازی

#موتور_جستجو

#گوگل

#وب_سایت

طراحی اپلیکیشن اندروید

طراحی وب سایت

طراحی نرم افزار تلفن همراه

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi