مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل شهری با اینترنت اشیا
مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل شهری با اینترنت اشیا

از تکنولوژی اینترنت اشیا، که در آن همه دستگاه‌ها و وسایل به اینترنت متصل شوند به‌عنوان بازیگر اصلی انقلاب صنعتی بعدی نام‌برده می‌شود. یکی از تأثیرات مهم این تحول صنعتی بزرگ، در حوزه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل خواهد بود.

از گجت‌های پوشیدنی گرفته تا سنسورهایی که همه‌جا هستند، از وسایل نقلیه‌ای که به اینترنت متصل می‌شوند تا ربات‌های پیشرفته امداد و نجات، همه و همه سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و حرکت به سوی شهرهای هوشمند و یک دنیای هوشمند را تسریع کرده‌اند. اتصال گسترده و دائمی اشیا به اینترنت، اطلاعات و فرصت‌هایی را در اختیار طیف‌های مختلف صنعت قرار داده است که تا پیش از این در دسترس نبودند. یکی از این طیف‌ها، صنعت بزرگ و با اهمیت حمل‌ونقل است. در این حوزه پیش‌بینی می‌شود با کاهش هزینه تولید قطعات خودروها تا سال ۲۰۲۰ میلادی، قابلیت اتصال خودروها به اینترنت به یک استاندارد در خودروسازی تبدیل شود. مدیران ناوگان حمل‌ونقل با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خواهند داشت که امکان تصمیم‌گیری بهینه و اقدام مناسب را به آنها داده و در نتیجه یک مزیت رقابتی را شکل می‌دهد.

سامانه ی مدیریت هوشمند ناوگان پاراکس بر مبنای مانیتورینگ وسایل نقلیه، مدیریت مسیرها و مدیریت فرایندهای تعمیر و نگهداری، راهکارهای قابل توجهی را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. در آینده نزدیک، مدیران ناوگان‌های حمل‌ونقل در تصمیم‌گیری‌های سازمانی بسیار تاثیرگذار خواهند بود. با اتصال همه اشیا و اشخاص به اینترنت، داده‌ها و اطلاعات جامعی در دست خواهند بود که نقش بسزایی در مدیریت زنجیره تأمین صنایع مختلف ایفا می‌کنند. البته این تأثیر فقط در فرایند تحویل کالا به مشتری خلاصه نمی‌شود، بلکه بر سلامت اشخاص و امنیت رانندگان، هزینه‌های سازمان، برنامه‌ریزی‌ها و... نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل راهکاری که برای مدیریت ناوگان انتخاب می‌شود، نقش مهمی در موفقیت‌های آتی سازمان‌ها خواهد داشت.

مدیرانی که راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا را در سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان خود پیاده‌سازی می‌کنند، علاوه بر بهبود تجربه مشتری،‌ هزینه‌ها را تا سطح قابل قبولی کاهش می‌دهند. اما کاهش هزینه تنها مزیت این راهکارها نیست؛ در ادامه مزایای کلیدی استفاده از اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان را بررسی می‌کنیم:

بهره‌وری بالاتر

مانیتورینگ لحظه‌ای رانندگان و وسایل نقلیه و همچنین امکان مدیریت ماموریت‌ها از راه دور، در بهینه‌سازی فرایندهای ناوگان بسیار تاثیرگذار است. مدیریت ناوگان با استفاده از سامانه‌های مدیریت هوشمند حمل‌ونقل، حجم نامه‌نگاری و کاغذبازی‌‌های اداری را کاهش داده و سبب می‌شود رانندگان بر کار اصلی خود تمرکز کنند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

بخش اعظم هزینه‌های عملیاتی ناوگان حمل‌ونقل را هزینه‌های سوخت، زمان‌های بی‌کاری و هزینه تصادفات تشکیل می‌دهند. کنترل این هزینه‌ها از طریق نظارت بر کار رانندگان، بررسی وضعیت فنی خودرو به‌‍صورت لحظه‌ای و از راه دور، برنامه‌ریزی و انتخاب مسیرهای بهینه، تعریف و زمان‌بندی ماموریت‌ها از راه دور و بسیاری از قابلیت‌های دیگر به کاهش هزینه‌های عملیاتی ناوگان‌های حمل‌ونقل بسیار کمک خواهد کرد.

افزایش رضایت مشتری

مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل به سازمان‌ها امکان برنامه‌ریزی بهینه و دقیق‌تر برای انجام سفارشات مشتریان را می‌دهد. این امر موجب ارتقاء سطح پاسخگویی سازمان و همچنین تضمین ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان شده و به دنبال آن رضایت مشتری حاصل خواهد شد. از دغدغه‌های اصلی مشتریان شرکت‌های حمل‌ونقل و توزیع، برنامه‌ریزی دقیق و امنیت محموله‌هاست که در این حوزه فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء شامل ردیاب‌ها، سیستم نظارت بر رفتار راننده، سنسورهای مانیتورینگ محفظه بار مثل سنجش دما و رطوبت و بسیاری موارد دیگر به خوبی می‌توانند نیازهای موجود را برطرف سازد.

شرکت پاراکس با درک مناسبی از مشکلات موجود در حوزه مدیران ناوگان در داخل کشور، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل پاراکس را با دامنه وسیعی از قابلیت‌ها و امکانات سودمند طراحی و پیاده‌سازی کرده است. این سامانه که بر اساس تکنولوژی اینترنت اشیا و باهدف بهینه کردن مدیریت ناوگان ارائه‌شده است، علاوه بر دریافت اطلاعات مکانی خودرو، سایر اطلاعات مثل میزان  مسافت طی‌شده،‌ دمای محفظه حمل‌بار، دما و دور موتور، سرعت لحظه‌ای و... را نیز ارائه می‌کند. از طریق این سامانه، سازمان‌ها قادر به تخصیص مأموریت به خودروهای سازمانی هستند. همچنین رانندگان نیز با استفاده از این سامانه می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از زمان و مسافت باقیمانده تا پایان ماموریت خود آگاه شوند. مکانیزه‌سازی روند تعمیر و نگهداری خودروها نیز از قابلیت‌های شایان ذکر این سامانه است که به سازمان‌های داخلی امکان بهره‌مندی از تکنولوژی هم‌تراز با کشورهای توسعه‌یافته را خواهد داد.

طراحی سایت | طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی نرم افزار ios | طراحی نرم افزار اندروید | تولید اپلیکیشن تلفن همراه

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi