تفاوت رابط کاربری و تجربه ی کاربری
تفاوت رابط کاربری و تجربه ی کاربری

برای پختن بهترین کیک شکلاتی هر دو طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری لازم است. نه اصلاً شوخی نمیکنم. برای شروع شما نیاز به دستور پخت، مواد اولیه، لوازم آشپزخانه و یک فر دارید. سپس باید مواد را با هم مخلوط کنید، بپزید، برش دهید، در بشقاب سرو و میل کنید.

اما کدام بخش از این فرآیند رابط کاربری وکدام بخش تجربه کاربری است؟  فرآیند پختن کیک شکلاتی  تجربه کاربری میباشد و فرآیند سرو کردن آن در بشقاب همان رابط کاربری است.

اما در مورد خوردن کیک چطور؟ این مرحله همان تجربه کاربری است و تنها در مواردی استثنا بوجود می‎آید. ممکن است کسی که کیک را میخورد تجربه متفاوتی از کیک شکلاتی داشته باشد، بسته به اینکه کیک را داخل ماهیتابه سرو کنید یا در یک بشقاب شیک و زیبا. من با قاطعیت می گویم که بله، گزینه دوم مقبول‎تر است.

در این مقاله شرکت ایده پردازان پاراکس پنج تفاوت بین رابط کاربری و تجربه کاربری را با شما در میان میگذارد. به این امید که در پایان مقاله، شما درک درستی از هر دو طرح داشته باشید. البته باید از قبل توضیح دهیم که همانطور که شما با ویژگی‎های منحصر به فرد هر دو طرح آشنا میشوید، ممکن است تحت تأثیر شباهت‎های میان آن دو نیز قرار بگیرید.

با توجه به پیش زمینه ی ذکر شده ، بیایید نگاهی اجمالی به تفاوتهای بین این دو طرح بیاندازیم .

طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که به وسیله آن یک نیاز یا ضرورت شناسایی میشود. سپس طرح فرضی اولیه زده میشود ،که بعداً از طریق بررسی و آزمایش مورد تأیید یا عدم تأیید قرار میگیرد. وقتی که هر دو مدل تجاری و گزارش ارزیابی مورد تأیید قرار گرفت، محصول تولید میشود.

شما میتوانید طراحی رابط کاربری را همانند نمونه زیر مورد بررسی قرار دهید :

طراحی رابط کاربری = طرح بصری + طرح تعاملاتی

طرح بصری شامل شکل ظاهری و حس حال موجود در سایت، خصوصیات و برند میباشد. طرح تعاملاتی، روش برقراری ارتباط مردم با سایت شما است. وقتی شخصی یک دکمه را روی سایت شما کلیک میکند، اینکه دکمه به طور قابل توجهی تغییر کند باعث می‎شود که آنها متوجه موفق بودن یا نبودن آن شوند.

اگر چه هر دو طرح به صورت تعاملاتی طراحی شده اند، اما شما می توانید تجربه کاربری را به عنوان طرح تعاملات ماکرو و رتابط کاربری را به عنوان طرح تعاملات میکرو در نظر بگیرید.

طبق نظر طراح نیک بابیچ:

» بهترین طرح دو فاکتور را با هم دارد: ویژگی‎ها و جزئیات. ویژگی‎ها شامل مواردی است که بازدید کننده‎ها را به سمت طرح شما می کشاند. و جزئیات آن مواردی است که آنها را در سایت شما نگه می دارد. »

طراح  تجربه کاربری نحوه بازدید کاربران را از سایت طراحی میکند. برای مثال مراحلی  که یک کاربر برای ثبت نام در خبرنامه شما باید طی کند. چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند و چگونه متوجه شوند که موفق بوده است؟

سپس ادامه طرح به طراح رابط کاربری واگذار میشود. این طراح، طرح را بازبینی و ویرایش میکند و با تأکید بر طرح اصلی، سر نخ مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها قرار میدهد تا در خبر نامه سایت با موفقیت ثبت نام کنند.

محصول : یک محصول که برای مشتری های مورد نظر شما با ارزش خواهد بود، با بررسی مدت ماندگاری محصول مورد تأیید قرار میگیرد.

یکبار دیگر نحوه استفاده کاربر و ساختار اولیه آن طرح زده میشود و سپس تست میشود. فرآیند زیبا و شکیل ساختن طرح به عهده ی طراح رابط کاربری است که شامل انتخاب طرح رنگی می‎باشد که برای استفاده جذاب و ساده خواهد بود. به هر حال انتخاب رنگ، فن چاپ و تعاملات بر اساس سلیقه شخصی طراح نیستند بلکه بر مبنای دلایل شخصی افرادی است که طراحان تجربه کاربری این طرح را برای آنها در نظر گرفته‎اند. به این ترتیب طراحان رابط کاربری یک سری طرح بصری را اجرا می‎کنند که به عنوان راهنمای کاربر مورد استفاده قرار می‎گیرد و به کاربران این امکان را می‎دهد که از نحوه انجام کار و زمان درست آن مطلع شوند تا به اهداف خود برسند.

یک طرح خوب، یک موضوع را در هر صفحه پر رنگ میکند که به کاربر این امکان را می‎دهد از جایگاهش در سایت آگاه باشد و اینکه آنها در هر لحظه چه کاری می توانند انجام دهند. طراح این کار را با استفاده از یک سری قراردادها و الگوهایی که کاربران از قبل با آن آشنا هستند، انجام خواهد داد. این الگوها به عنوان سرنخ‎هایی برای کاربران عمل می‎کند تا آنها بدانند که ‌قصد دارند به کجا بروند.

تجربه کاربری ارتباط حسی ایجاد میکند

مردم برای انجام کاری از سایت شما بازدید میکنند، برای مثال تحقیق در مورد بهترین نوع سگ برای زندگی در یک آپارتمان کوچک یا پرداخت مالیاتشان. البته مورد اول جالب‎تر است. به هر حال، در هر دو مورد آنها با یک هدف خاص از سایت شما بازدید میکنند.

اکنون طراح تجربه کاربری افراد دوست‎دار سگ را مورد بررسی قرار میدهد و سعی بر تشخیص اولویت‌های آنها دارد. وقتی که برای انتخاب دوست پشمالوی خود به کمک نیاز دارند چه چیزی برای آنها با ارزش یا مورد نیاز است؟ بنابراین آنها برای درک این مطلب شروع به کار میکنند، سؤالاتی را طرح میکنند، دیدگاه مردم را بررسی میکنند، با مردم مصاحبه میکنند. سپس طرح اولیه را می زنند و آن را مورد ارزیابی قرار میدهند.

اول طراحی تجربه کاربری انجام میشود و سپس طراحی رابط کاربری

چگونه طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری در پروسه طراحی با هم کار میکنند؟

معمولاً طراحی تجربه کاربری همان تحقیق اولین قدم برای ساخت یک محصول یا اپلیکیشن است. طراحان تجربه کاربری تحقیقات زیادی برای تأیید یا عدم تأیید ایده اولیه محصول و همچنین راهنمایی در مورد تکمیل محصول اولیه انجام می دهند. وقتی که بعد از چندین بار بازبینی طرح اولیه زده و بخش زیادی از کار انجام شد ، طراح رابط کاربری وارد عمل میشود و بعد از نگاهی اجمالی به طرح شروع به کار روی جلوه‎های بصری و تعاملات میکرو میکند.

به هر حال ، این فرآیند همیشه به صورت خطی انجام نمی شود و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد .مثلاً:

چه کسی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری را به عهده می گیرد؟
آیا فقط یک نفر آن طراحی را انجام میدهد یا شخص و گروه دیگری؟

تجربه کاربری از طریق محصولات، روابط و خدمات به کار گرفته میشود و این جمله حاکی از این است که طراحی تجربه کاربری تنها به رابط کاربری گرافیکی کامپیوترها، تبلت‎ها و دستگاه‎های موبایل محدود نمی شود. این تعاملات را در بسیاری از محصولات مثل ساعت ها، ماشین‎های شستشو، داشبورد اتومبیل‎ها، ماشین آلات خرید و فروش، کیوسک‎های بلیط فروشی و بسیاری دیگر می‎بینیم.

اخیراً در مورد یک اپلیکیشن در دستگاه‎های آیفون خواندم که در اتومبیل را باز میکند. این نوع از طرح‎ها وقت و هزینه زیادی را صرف میکند، چرا که می توانیم با استفاده از کلیدمان به آسانی در اتومبیل را باز کنیم. هر طرحی چه به منظور رابط و چه برای تجربه طراحی شود، ما باید مراقب باشیم تا کاربرانمان را در بطن روند طراحی مان قرار دهیم.

جدا سازی رابط کاربری و تجربه کاربری

تقریباً غیر ممکن است  که رابط کاربری را از تجربه کاربری جدا کنیم و بالعکس.

به هر حال اگر ما سعی بر این کار داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که:

طرح تجربه کاربری به کاربران کمک میکند که کارهای مهمشان را از طریق سیستم عامل‎ها و خدمات انجام دهند.
طرح رابط کاربری تعاملات متقاعد کننده و خوشایندی در ارتباط با افراد فراهم میکند.

حالا شما کمی از تفاوت های بین زباط کلربری و تجربه کاربری را می‎دانید.

و اما در مورد آن کیک شکلاتی…

شما تمایل دارید که چگونه پخته و سرو شود؟

من دوست دارم کیک من کاملاً پخته شود. روی کیک ترد و داخلش شکلاتی و چسبناک باشد. و در یک بشقاب شیک با کمی پودر شکر، یک برگ نعنای سبز خوشرنگ و یک تمشک سرو شود.

چرا که یکی بدون دیگری اصلاً خوب نیست .

دقیقا طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری باید هر دو به صورت حرفه ای انجام گیرد چرا که یکی بدون دیگری به کار نمیآید

#پاراکس وب

طراحی اپلیکیشن موبایل | طراحی نرم افزار تلفن همراه | طراحی وب سایت | طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی نرم افزار اپل | اینترنت اشیا | شهر هوشمند | هاستینگ | هزینه ی طراحی اپلیکیشن | تعرفه طراحی سایت | بهینه سازی اپلیکیشن

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi