نقش طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب در بهبود نرخ تبدیل
نقش طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب در بهبود نرخ تبدیل

در دنیای دیجیتالی امروز، طراحی وب سایت اهمیت فوق­ العاده­ای در پیش برد کسب­ و­ کار دارد. یک طراحی ساده، کاربردی و جذاب می­تواند در برقراری ارتباط مناسب با کاربران، بهبود نرخ تبدیل بازدید کنندگان سایت به مشتریان و وفادار سازی آنها بسیار موثر واقع شود. بررسی رفتار کاربران و آنچه که به آن اهمیت می­دهند، از پیش­ نیاز­ های یک طراحی خوب است. در این راستا قصد داریم به مفاهیم طراحی رابط کاربر (UI) و طراحی تجربه کاربر (UX) که از جمله مفاهیم پر کاربرد فضای طراحی وب سایت هستند، بپردازیم.

طراحی رابط کاربر (UI) چیست؟

رابط کاربری (UI) ، در زمینه تعامل انسان و کامپیوتر در صنعت طراحی، فضایی است که در آن، تعاملات بین انسان­ و ماشین­ اتفاق می­افتد. هدف از این تعامل، کارایی و کنترل مؤثر ماشین توسط انسان، در همان زمانی است که ماشین به طور همزمان اطلاعاتی را به اپراتور ­ها ارسال می­کند، که به فرایند تصمیم­گیری آنها کمک کند.

به طور کلی، هدف طراحی رابط کاربر (UI) آن است که :

کار با وب سایت به گونه­ ای آسان (خود بیانگر)، کارآمد و لذت بخش (کاربر پسند) باشد، به طوری که نتیجه مورد نظر کاربر را ایجاد کند.
برای دستیابی به خروجی مورد نظر، نیاز به حداقل ورودی از سمت کاربر باشد.
خروجی های ناخواسته نیز کاهش پیدا می کند.
به طور کلی یک طراحی رابط کاربر (UI) خوب، باعث تسهیل روند کار با حذف موارد غیر ضروری می­شود.

در واقع فرایند طراحی باید توازنی بین عملکرد فنی و عناصر بصری ایجاد کند که سیستم نه تنها عملیاتی، بلکه قابل استفاده و قابل انطباق با تغییر نیازهای کاربر باشد.

تحقیقات مختلفی وجود دارد که نشان می­دهد اشیاء و تصاویری که در اطراف­مان مشاهده می­کنیم، رفتار ما را تحت تاثیر قرار می­دهند. به عنوان مثال به وب سایت کودکان توجه کنید، آنها به گونه ­ای تعاملی طراحی شده ­اند و به راحتی می­توانند چشم­های کودک را جذب کنند. اما برخی از وب سایت­ها جذابیت بصری لازم را ندارد.

بنابراین توجه به نکات زیر در طراحی رابط کاربر (UI) بسیار مفید است.

تصاویری را برای وب سایت انتخاب کنید که معنا دار باشند و پیام یا احساسی را که مرتبط با محتوای مورد نظر شماست، را به تصویر بکشند.
جهت دهی گام به گام و رو به جلو در طراحی، سبب می شود احتمال به اشتباه هدایت شدن کاربران کاهش پیدا کند. بنابراین سعی کنید طراحی وب سایت خود را به گونه­ای ساده و آسان انجام دهید.
با توجه به اینکه افراد دوست ندارند زمان انتظار زیادی را صرف جستجوی مطلب یا انجام کاری در اینترنت کنند، بنابراین زمان اجرا وب سایت شما باید سریع باشد. چنانچه زمان زیادی برای بارگذاری تمام مطالب طول بکشد، کاربران به راحتی ناامید خواهند شد و از سایت شما دیدن نخواهند کرد.
زمانی که کاربر با گزینه های زیادی در وب سایت مواجه می­شود احتمال گیج شدن او و ترک وب سایت بالا می­رود. برای جلوگیری از این مساله، افراد را به سمت محصولات و خدماتی که برای آنها مناسب هستند راهنمایی کنید و به آنها بگویید که چه گزینه­ هایی دارند و و شما چه گزینه ­ای را پیشنهاد می­دهید.

طراحی تجربه کاربر (UX) چیست؟

تجربه کاربری (UX) به احساسات و نگرش­ های شخصی درباره استفاده یا پیش­بینی استفاده از یک محصول، سیستم یا سرویس خاصی اشاره می­کند. UX شامل جنبه­ های عملی، تجربی، عاطفی، معنی­دار و ارزشمند تعامل انسان و کامپیوتر یا مالکیت محصول است. به عبارت دیگر UX شامل همه احساسات، باورها، ترجیحات، ادراکات، پاسخ­های فیزیکی و روانشناختی، رفتارها و دستاوردهایی است که قبل، در طول و بعد از استفاده رخ می­دهد. علاوه بر این، UX شامل درک افراد از جنبه­ های سیستم مانند کاربرد ­پذیری، سهولت استفاده و کارایی است. تجربه کاربر به لحاظ ماهیت ذهنی در نظر گرفته می­شود و مربوط به درک و فکر فرد نسبت به سیستم است. تجربه کاربر همچنین دینامیک است زیرا به طور مداوم با توجه به تغییر شرایط استفاده و تغییرات در سیستم­های فردی اصلاح می­شود. در نهایت تجربه کاربر در مورد این است که چگونه کاربر محصول را تجربه می­کند و با آن تعامل دارد.

بنابراین در طراحی تجربه کاربر (UX) توجه داشته باشید:

با توجه به اینکه کاربران فقط مطالب قابل خواندن و مرتبط را می­خواهند. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما دقیق و جمع و جور است.
از یک زبان استفاده کنید که مردم بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
با توجه به اینکه بیش از 10٪ بازاریابان مشتریان خود را از طریق فیس بوک، توییتر و لینک­دین به دست می­آورند، به خاطر داشته باشید که دکمه ­های به اشتراک گذاری را در هر صفحه قرار دهید، تا کاربران بتوانند مطالب سایت را در هر زمان به اشتراک بگذارند.

بهبود نرخ تبدیل

نرخ تبدیل درصدی از بازدید کنندگان وب سایت است که بعد از بازدید خریدی از سایت انجام می­دهند و تبدیل به مشتریان سایت می­شوند. نرخ تبدیل یک پارامتر کلیدی برای ارزیابی استراتژی UI و UX شماست. بهینه­ سازی و بهبود نرخ تبدیل از آن جهت مهم است که به شما اجازه می­دهد، هزینه ­های جذب مشتریان خود را با دادن ارزش بیشتر به بازدید کنندگان و کاربرانی که در حال حاضر دارید، کاهش بدهید. با بهینه سازی و بهبود نرخ تبدیل ، شما می­توانید درآمد هر بازدید کننده را افزایش دهید، مشتریان بیشتری کسب کنید و کسب و کارتان را بهبود بخشید.

طراحی اپلیکیشن موبایل | طراحی نرم افزار تلفن همراه | طراحی وب سایت | طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی نرم افزار اپل | اینترنت اشیا | شهر هوشمند | هاستینگ | هزینه ی طراحی اپلیکیشن | تعرفه طراحی سایت | بهینه سازی اپلیکیشن | طراحی اپلیکیشن | ارسال نوتیفیکیشن

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi