اهمیت و چرایی دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن
اهمیت و چرایی دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن

توانیابان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می دهند، حدود ۱۱ درصد. این بدان معنی است که ۱۱ درصد از جامعه نیازهای خاص خود را دارند که گاها مورد بی توجهی قرار می گیرد. 
یکی از این نیازها، وب سایت ها و اپلیکیشن های مناسب سازی شده برای این قشر از جامعه است. چند درصد از وب سایت ها و اپلیکیشن های در دسترس، قابل استفاده برای اقشار مختلف توانیابان است؟
اگر مدیر یک کسب و کار مبتنی بر اینترنت هستید، دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن تان تا چه حد برایتان اهمیت دارد و در کجای لیست اولویت های شما قرار دارد؟ اصلا چرا باید یک وبسایت یا اپلیکیشن برای دسترسی معلولان، کاربردپذیر شود؟
برای درک بهتر گستردگی جامعه معلولان، بیایید یک محاسبه و مقایسه ساده انجام دهیم. تعداد توانیابان در کل کشور بیش از دو برابر تعداد دانشجویان است. همواره در هر کسب و کاری، معمولا دانشجویان به عنوان یکی از بخش های مشتریان تعریف می شوند اما آیا در مورد معلولین هم اینگونه است؟
 ۱۱ درصد جامعه یعنی به طور متوسط از هر صد نفر، ۱۱ نفر دارای معلولیت هستند. به عبارت دیگر اگر نگاهی به مخاطبین تلفن همراه خود بیندازید بایستی از هر صد نفر مخاطب، ۱۱ نفرشان از افراد دارای معلولیت باشند، آیا واقعا اینگونه است؟
 دلیل واضح این موضوع اینست که شرایط لازم برای حضور و فعالیت توانیابان در جامعه فراهم نشده است؛ که این شرایط لازم شامل موارد بسیار زیادی می شود، از مناسب سازی معابر شهری گرفته تا دسترس پذیری وبسایت ها و اپلیکیشن ها.
در واقع مناسب سازی اپلیکیشن یا وب سایت دیگر نباید به عنوان یک قابلیت یا ویژگی تلقی شود بلکه توسعه دهندگان، مدیران کسب و کار و صاحبان مشاغل بایستی به عنوان یک اولویت و یک بخش مهم از چک لیست مشتریان خود به این موضوع بپردازند. 
لذا جدای از مسئولیت اجتماعی کسب و کارها، با توجه به اینکه در حال حاضر وبسایت ها و اپلیکیشن های کمی برای توانیابان مناسب سازی شده اند، این کار می تواند کسب و کارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن را شاخص نماید. 
اگر برگردیم به مثال قبل، در مقابل بازار حوزه دانشجویان که به نوعی بیش از حد به آن پرداخته شده است، بازار بکر حوزه معلولین وجود دارد که مهجور واقع شده و می توان به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد.
یکی از مواردی که برای مدیران کسب و کارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن اهمیت فراوانی دارد و سالانه هزینه های هنگفتی برای آن پرداخت می شود، موضوع سئو و بهینه سازی، و بهبود رتبه خود در میان رقباست. در این مورد نیز دسترس پذیری اپلیکیشن یا وب سایت برای توانیابان به عنوان یک نقطه عطف در بهبود سئو و افزایش رتبه کسب و کار نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید یکی مواردی که توسط گوگل برای رتبه بندی وبسایت در نظر گرفته می شود، دسترس پذیری آن برای معلولین است.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi