برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن پیک موتوری آنلاین
برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن پیک موتوری آنلاین

همزمان با گسترش گوشی های هوشمند (smart phone) در جامعه و گسترش بستر اینترنت و همچنین فرهنگ سازی استفاده از اینترنت در ایران کسب و کار های اینترنتی و استارت آپ ها پیشرفت بسیاری خوبی داشته اند که این موضوع هم در با عث افزایش در آمد نا خالص ملی و همچنین باعث ورشکستگی بسیاری از کسب و کار ها در ایران بوده است که این موضوع در تمامی جوامع که چنین پیشرفتی را داشته اند طبیعی می باشد.(اپلیکیشن پیک موتوری)

یکی از محبوب ترین سیستم های مورد استفاده و مورد استقبال در ایران استفاده از سیستم موقعیت یاب و در خواست به نزدیک ترین ارائه دهنده خدمات می باشد که این سیستم در اپلیکیشن های مطرح و محبوبی که مورد استفاده قرار گرفته است مشابه اپلیکیشن های اسنپ، تپسی، الو پیک ، پیکاپ و … بوده.

در اینجا می خواهیم برسی کلی به روند ساخت و برناه نویسی اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین و چالشهای راه اندازی چنین سیستمی بپردازیم.

اپلیکیشن پیک موتوری
نکات قابل توجه برای راه اندازی اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین و روندی که باید بر این اساس و بستر ها موارد اجرا و پیاده سازی شود می پرازیم.

مطالعه بازار و توان اجرایی برای پیاده سازی سیستم و اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین در شهر مورد نظر
انتخاب روش درست برنامه نویسی و تیم IT و پشتیبان برای برنامه نویسی و راه اندازی بستر های مورد نظر
استقرار و راه اندازی بستر های پشتیبانی مشتریان و اقدامات قانونی
استخدام نیروهای پیک موتوری انتخاب روش کسب درآمد (business model)
اجرای مارکتینگ و رویداد های تبلیغاتی برای جذب کاربران جدید و ماندگاری کاربران قدیم
اپلیکیشن در خواست پیک آنلاین

مطالعه بازار و توان اجرایی برای پیاده سازی سیستم در خواست پیک آنلاین
در این مرحله باید برسی و مطالعه ای از کل درخواست هایی که در شهر مورد نظر در طول روز، ماه و سال اجرا می شود انجام دهید و در نهایت ارزش بازار را برای راه اندازی کسب و کار خود بسنجید لازم به ذکر می باشد که باید جوری هزینه های خود را محاسبه نمایید که در ۶ ماه اول راه اندازی سیستم بتوانید از پس تمامی هزینه های نیروهای خود بر بیایید.

یک محاسبه ساده برای این مورد به این صورت می باشد که شما حقوق یک ماه یک نیروی پیک موتوری را باید تقسیم بر حدود ۳۶۰ نمایید (۳۶۰ تعداد مسیر هایی هست که یک پیک موتوری در طول یک ماه کار می تواند انجام دهد) و عدد حاصله معادل هزینه هر مسیری هست که برای شما تمام می شود و همین طور هزینه های ثابت شما مثل اجاره و کرایه و حقوق و دستمزد و بیمه نیرو های ستادی شما نیز بر  تمامی سفارش های شما سرشکن می شود در نتیجه هر چه سفارش های شما بیشتر باشد هزینه های ثابت شما کمتر می شود.

دقیقا اینجا نقطه ای هست که می توان مزیت رقابتی رو حفظ نمود و شرکت های بزرگ با افزایش تولید و یا سفارش های خود هزینه های ثابت خود را کاهش می دهند و در نهایت رقیب تازه وارد در بازار توان مقابله با این مورد را ندارد مگر بتواند سفارش های خود را در زمان کوتاه افزارش دهد.

یکی از کار هایی که در این مرحله باید انجام پذیرد انتخاب اسم و نام برند شما می باشد که خود این مبحث بحث بسیار گسترده پیچیده ای هست که فقط چند نکته کلیدی که در انتخاب اسم شرکت باید در نظر گرفت را توضیح می دهیم.

الف) هر گز از نام های معروف و یا در زبان های دیگر معروف انتخاب نکنید چون در سرچ گوگل نام برند شما از بین خواهد رفت و بالا آوردم نام شما که میتوانست خاص باشد هزینه بسیار بالایی خواهد داشت و ممکن اس که کسب و کار شما رو از بین ببرد.

مثلا فرض کنید که نام برند شما رونالدو (ronaldo) می باشد خود حالا فکر کنید که میلیون ها page و سایت های معروفی هستند که در مورد این اسم معروف مطالب بسیاری دارند ولی هیچ وقت google متوجه این موضوع نخواهد بود که منظور کاربر بازیکن معروف هست و یا نام استارت آپ شما می باشد که این یک مثال خیلی ساده هست ولی ممکن است نام برند شما برای شما جالب و خاص باشه ولی ممکنه با یک اسم معروف در زبان و یا کشور دیگری مشابهت داشته باشد.

ب) نکته دیگری که در انتخاب نام باید دقت کرد نامی هست که فقط باید یک جور فارسی و یک جور انگلیسی نوشه شود.

مثلا یکی از نام های موفق نام برند شادیاب هست چون فقط یک جور فارسی و فقط یک جور انگلیسی (shadyab) نوشته می شود و نام خاصی هست که در سرچ گوگل هیچ مشابهی ندارد و گوگل به راحتی متوجه می شود که منظور کاربر در سرچ چه وب سایتی هست و حتی اگر اشتباهی هم د رتایپ داشته باشد اصلاح می نماید.

پ) سعی کنید که نام شما یا خیلی خاص باشه و یا تا حد زیادی صنف کاری شما رو در ذهن مشتری تدایی کند.

مثلا انتخاب نام الوپیک (alopeyk) برای سامانه اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین یک نام و انتخاب موفق می باشد.

ت) نکته جالب دیگری که وجود دارد استفاده از لوگو های تایپوگرافی همیشه جالب تر و کم هزینه تر می توان برند سازی نمود مثلا  لوگوی شادیاب و یا در این لینک میتوانید نمونه  های بیشتری از لوگو های تایپو گرافی برند های خارجی را مشاهده نمایید.

لوگوی تایپوگرافی برند شادیاب

انتخاب روش درست برنامه نویسی و تیم IT و پشتیبان برای برنامه نویسی و راه اندازی بستر های مورد نظر
یکی از موارد بسیار مهم که ابتدا و آینده کاری شما را رقم خواهد زد انتخاب درست و صحیح تیم برنامه نویسی پشتیبانی شما می باشد.

این مورد به قدری مهم و قابل اهمیت بوده که اگر راه اشتباهی را قدم بردارید در آینده تمامی هزینه های تبلیغات و مارکتینگ شما را از بین خواهد برد.

موارد کلی که باید بر این اصول برنامه نویسی و اجرای شود را نگاهی کلی می اندازیم:

الف) برنامه نویسی اپلیکیشن های به روش NATIVE

اپلیکیشن ها به دو روش Native و Hybrid برنامه نویسی می شوند که این موارد توضیح مفصلی دارد ولی به صورت کلی انتخاب روش های هیبریدی فقط میتوان مقداری هزینه ها و زمان شما را کاهش دهد ولی عملاً شما فقط یک اسباب بازی دارید نه اپلیکیشن و در آینده توان توسعه بهبود اپلیکیشن شما به درستی وجود نخواهد داشت و همچنین اجرای این اپلیکیشن سرعت بسیار پایینی خواهد داشت.

برنامه نویسی اپلیکیشن های به روش NATIVE

پس حتما روش های اجرای اپلیکیشن های خود را حتما به صورت Native انجام دهید یعنی اپلیکیشن اندروید در محیط اندرویداستادیو (Android Studio) و با زبان برنامه نویسی جاوا (JAVA)  و رابط گرافیکی ایکس ام ال (XML) و API  آن توسط زبان پی اچ پی (PHP) و اپلیکیشن iOS باید با زمان swift برنامه نویشی شود و حتما طراحی اپلیکیشن ها به صورت کاملا انطباق پذیر (RESPONSIVE) انجام شود.

ب) پشتیبانی، انتشار و امکان به روز رسانی اپلیکیشن و وب سایت در آینده

یکی از مهم بزرگتریم مشکلاتی که برای صاحبین کسب و کار پیش خواهد آمد عدم تعهد و یا عدم دسترسی به تیم برنامه نویس در زمان مورد نیاز می باشد

در نظر بگیرید که شما هزینه ای برای برنامه نویسی و طراحی سایت و اپلیکیشن های استارت آپ خود نموده اید و در حال تبلیغات و معرفی سیستم خود به کاربرانی که برای اولین بار هست که درحال استفاده از سامانه اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین هستند و سیستم شما دچار مشکل خواهد شد و شما طی تماس با فرد برنامه نویس هیچ پاسخ درستی نمیگیرید و برطرف نمودم باگ پیش آمده ده روز زمان می برد… خوب آیا فکر می کنید چه اتفاقی خواهد افتاد هم کابرانی که با هزینه بسیار زیادی که جدب نموده اید دیگر باز نمیگردند و هم مامی هزینه هایی که برای تبلیغات و ورود کاربر جدید پرداخت کرده اید کاملاً از بین رفته است.

پس در انتخاب تیم برنامه نویس حتما با تیم متخصص و حتما با شرکت معتبر فعالیت نمایید پیشنهاد میکنم که برای مذاکرات اولیه حتما با شرکت مورد نظر جلسه و قرار حضوری تنظیم نمایید و با ورود به مجموعه در حد قابل قبولی می توانید توان و تعهد و نظم مجموعه را درک نمایید.

 

استقرار و راه اندازی بستر های پشتیبانی مشتریان و اقدامات قانونی
در زمان پایان برنامه نویسی شما می توانید برنامه ریزی های خود را برای مارکتینگ و استقرار نیروهای خود انجام دهید پیشنهاد میکنم تا زمانی که سیستم شما راه اندازی نشده است خیلی سیستم را درگیر مجوز های قانونی نکنید چون هیچ دید گاهی از آینده استارت آپ خود ندارید و فقط در این اندازه که اطلاعات جامعی از موارد و موانع قانونی کسب نمایید تا کار خلاف قانون انجام ندهید کفایت می کند.


اپلیکیشن درخواست پیک آنلاین

استخدام نیروهای پیک موتوری انتخاب روش کسب درآمد (business model)

در این مرحله شما در نظر داشته باشید که برای راه اندازی  اپلیکیشن در خواست پیک موتوری آنلاین شما باید همیشه تعدادی نیروی پیک موتوری را در مناطق مختلف شهر مستقر نمایید تا در زمان در خواست کاربر، نیرویی در خواست کاربر را قبول و اجرا نمایید.

چون اگر کاربری درخواستی را ثبت نماید و هیچ جوابی از نیروی پیک موتوری نگیرد بازگرداندن این کاربر کاری بسیار مشکل و پر هزینه ای بوده پس در این خصوص در نظر اشته باشید که بین ثبت در خواست استخدام پیک موتوری و اجرای در خواست کاربر کاری همزمان و کوتاه مدت بوده که نهاینا شما باید این فرایند را سه ماهه انجام دهید چون اگر طولانی شود هزینه های حقوق و دستمزد پیک موتوری ها مبلغ و هزینه بسیار بالایی خواهد شد چون خود پیک موتوری ها باید هزینه های حقوق خود را در بیاورند و همچنین اگر در خواست های کمی به سیستم وارد شود نیز  کارمندان استخدام در پیک موتوری نیز از شرکت شما خارج خواهند شد.

در زیر یک محاسبه کوتاه برای درک موضوع انجام خواهیم داد:

نکته اول: در ابتدای امر بهتر آن است که شما تعدادی نیروی پیک موتوری را با حقوق ثابت استخدام نمایید تا در زمان اجرای جریان مارکتینگ و جذب کاربر نیروهای پیک موتوری انگیزه کافی برای اجرای در خواست هایی که به صورت طبیعی کم بوده را داشته باشند و در آینده می توانید با این نیرو ها به صورت پورسانتی همکاری نمایید.

حقوق متوسط هر نیروی پیک موتوری در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان بوده.

تعداد در خواست های قابل اجرا در هر ماه در حدود سیصد و شصت در خواست در ماه می باشد.

در نتیجه ۱۸۰۰۰۰۰/۳۶۰=۵۰۰۰ تومان و

هر مسیر برای شما در حدود ۵۰۰۰ تومان هزینه خواهد داشت.

حالا اگر شما در خواست های کمی به سیستم وارد کنید و در مرحله دیجیتال مارکتینگ خود ضعیف عمل کنید قطعا این هزینه ها برای شما بالاتر خواهد رفت و نکته دیگر اینکه هزینه های ثابت خود را مثل هزینه های استقرار، هزینه های دیجیتال مارکتینگ، هزینه های حقوق و دستمزد کارمندان ستادی و … را نیز باید به تعداد در خواست ها اضافه نمایید.

پس در نتیجه شما باید حداقل وابسته به وسعت قلمرو خود و یا شهر خود پیک موتوری فعال داشته باشید و همچنین باید برای هر کارمند پیک موتوری خود در روز در حدود حداقل ۷ تا ۱۵ سفارش تامین نمایید.

اپلیکیشن در خواست پیک آنلاین اپلیکیشن پیک موتوری

اجرای مارکتینگ و رویداد های تبلیغاتی برای جذب کاربران جدید و ماندگاری کاربران قدیم

روش های بسیاری برای اجری رویدادهای تبلیغاتی (event marketing) اجرا نمایید که وابسته به شرایط روز تمامی رویداد های تبلیغاتی متفاوت می باشد مثلا در گذشته روش های تبلیغات اس ام اسی sms marketing در بین کاربران دارای بازگشت خوبی بوده ولی امروزه روش بسیار ضعیف و غیر قابل قبولی می باشد و یا در حال حاضر نیز این اتفاق برای تبلیغات ایمیلی email marketing در حال اتفاق می باشد که در مقابل آن روش های تبلیغات گوگلی “SEO”و یا استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی از ضریب نفوذ بسیار بالایی برخور دارند.

با ورود شبکه های اجتماعی و افزایش حجم تبلیغات روش های تبلیغاتی بسیار متفاوت و تخصصی تر شده است که اگر اشتباهی در این مورد داشته باشید تمامی هزیمه های تبلیغاتی خود را یک شبه به آتیش کشیده اید.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi