معرفی و نکات مهم سئو (SEO) در وب سایت
معرفی و نکات مهم سئو (SEO) در وب سایت

اگه به دنبال این هستید که سایت خودتون رو به بهترین نحو در اختیار کاربر قرار بدید و مورد خوش آیند موتور های جست و جوگر مختلف باشد تا در راس جست و جو ها قرار بگیرد بهتره مطالب زیر را دنبال کنید (افزایش سئو سایت)

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها برای بدست آوردن در راس نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی برای کاربر و هم برای موتور جستجوگر می باشد که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

 

اصول مهم در سئو:

 

به سئو اهمیت ویژه ای بدهید! بی‌اهمیت بودن به سئو به معنای از دست دادن بازدیدکنندگانی است که از طرف موتورهای جستجوگر ممکن است به سایت شما مراجعه نمایند. سئو میتواند جایگاه سایت شما را جا به جا کند ،با توجه به بازدید های کاربران از سایت ،  رنکینگ سایت شما جا به جا می شود و به مراتب هر چه بازدید بیشتر رنکنیگ از نظر گوگل بالاتر.

 

چند نکته مهم :

 

نام گذاری تصاویر:

برای نام گذاری تصاویر از این قاعده پیروی کنید ، حرف اول کلمه ی اول کوچک و در کلمات بعدی از حرف اول بزرگ استفاده نمایید

 

پرهیز از استفاده نامهای معمولی و عمومی برای تصاویر:

چون در طراحی وب سایت حجم بسیار زیادی از تصاویر وجود دارد باید دقت بیشتری در نامگذاری تصاویر داشته باشید برای سطح کیفی سایت از پسوند های ( image.jpg , pic.gif ,1.jpg ) استفاده کنید تا به موتور جست و جو گر ثابت کنید که لیاقت رنکیگ خوب را دارید

 

سئو و بهینه سازی وب سایت

 

استفاده از لینک های داخلی:

 

با توجه به تغییرات گوگل و دیگر موتورهای جستجو بک لینک خرید کردن از هر نوع سایتی بسیار دردسر ساز شده و حتی می تواند باعث حذف سایت از نتیجه جستجو شود اما تنها گزینه ای که می توان از آن به جای بک لینک برای ارتقا و محبوبین دومین استفاده کرد ، لینک های داخلی سایت می باشد.

 

همانطور که در خود وب سایت ایده پردازان پاراکس می بینید در خصوص بسیاری از مطالب در وبلاگ های مطالب به صفحات داخلی لینک شده است که این همان استفاده از اینک داخلی می باشد.

 

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی :

ارزش و اهمیتی که شبکه های اجتماعی برای افزایش سئو و همچنین ترافیک سایت دارد به هیچ عنوان قابل انکار نیست و کاملا مشخص و اثبات شده می باشد و حتما از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک ، تویتر ، گوگل پلاس و … برای اشتراک گذاری مطالب خود استفاده کنید و به هیچ وجه زیاده روی نکنید که (مت کاتز) در یکی از سمینار های اعلام کرد که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی برای لینک بیلدینگ و ساخت لینک باعث سوخته شدن سایت توسط موتور جست و جو می شود .

 

استفاده از مطالب مرتبط در ادامه مطالب :

امروز با پیشرفت در زمینه CMS دیگر جای نگرانی برای انجام این کار وجود ندارد و در خیلی از سیستم ها و سایت ها امکان ایجاد لینک های مرتبط وجود دارد  و در سیستم هایی مثل وردپرس ، جوملا و دیتالایف فایل هایی به عنوان ماژول و افزونه وجود دارند که تنها با دانلود و نصب این افزونه ها این امکان را به شما می دهد که مطالب مرتبط خود را در هر جایی از ادامه مطلبتان درج کنید و جز یکی از بهترین های ایجاد لینک و یا همان لینک بیلدینگ معروف می باشد .

 

CMS  چیست ؟

CMS  یک برنامه نرم افزاری بر روی سرور می باشد که به مدیر وب سایت اجازه این را می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به هیچگونه طراحی دوباره سایت، تغییرات را انجام دهد. در واقع طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی می‌کند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب می‌کند. و حال شما به راحتی می‌توانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا حتی ویرایش کنید.

 

 

 

افزایش ترافیک سایت:

راه‌های ورود به سایت خود را گسترش داده تا ترافیک ورودی بازدیدکنندگان متنوع باشند. درست است که گوگل یکی از منابع بزرگ و مهم در هدایت ترافیک به سایت شما می‌باشد اما متکی بودن تنها به این منبع سایتتان را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد. ضمن آنکه افزایش ترافیک خود عامل مهمی در افزایش رنکینگ می‌باشد.

 

سئو و بهینه سازی وب سایت

 

لینک به – از سایت های دیگر:

تعداد سایت‌های لینک شده به شما(بک لینک) بیشتر از هرچیزی روی ارتقاء رتبه تأثیر خواهد گذاشت. کیفیت سایت‌هایی که به وب سایت شما اشاره می‌کنند بیانگر رنکینگتان خواهد بود. در واقع از قراردادن لینک سایتتان در سایت‌های بی‌ارزش و یا کم ارزش که برای شما سودی حاصل نمی شود را جداً خودداری نمایید. یکی از روش‌های که میتوان تشخیص داد سایت‌های معتبر په سایت هایی است ، هزینه‌ای است که درقبال درج لینک خود به آن سایت پرداخت می‌کنید. بدین معنا که اگر وب سایتی برای درج لینک شما، مبلغ بسیار کمی را پیشنهاد داد احتمالاً فریبی در کار می باشد. با این حال چک نمودن رنکینگ آن سایت می‌تواند شاخص انتخابی خوبی باشد.

 

لینک های داخلی سایت:

هریک از صفحات وب سایتتان باید حداقل به یکی دیگر از صفحات لینک شود. موتورهای جستجوگر در نتایج خود صفحاتی را که به صفحه‌ای داخلی همان سایت یا صفحه‌ای خارجی (سایت دیگر) لینک نمی‌شوند را نشان نخواهد داد.

 

عنوان صفحات:

عناوین صفحات، تیترها یا همان Titles اطلاعات حیاتی و مهمی هستند که دید کلی و سریعی به هر دو مخاطب شما یعنی بازدیدکننده و موتور جستجو در خصوص مطالب آن صفحه می دهد. بنابراین باید آنرا خیلی جدی گرفت.

 

متای توضیحات:

تمام صفحات وب سایت باید دارای متای توضیحات باشند.

صفحات متفاوت باید متای توضیحات متفاوتی داشته باشند. در واقع هیچ دو صفحه نباید دارای متای یکسانی باشند.

اگر زمانی برای نوشتن متای توضیحات ندارید (مثلاً در حالتی که تعداد صفحات زیادی دارید) بهتر است از صفحه اصلی و یا صفحات مهم و کلیدی شروع کنید که فکر می شود می توانند تاثیر زیادی بر روی سئو شما داشته باشد.

 

 

کلمات کلیدی:

قبل از بهینه سازی و شروع به کار٬ در مورد کلمات کلیدی کاملاْ مطالعه نمایید. اگر کلمه کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید، با وجود تمام کارهایی که انجام داده‌اید، بازدیدکنندگان زیادی را جذب نخواهید کرد. در واقع اول باید بدانید که دیگران چه کلمات کلیدی را بیشتر جستجو می‌کنند. برای این مهم می‌توان از Google’s Trends استفاده نمود تا به راحتی اهمیت چندین کلمه کلیدی را بر اساس تعداد جستجو٬ موقعیت جغرافیایی و… با یکدیگر مقایسه نمایید.

 

 

 

جریمه های گوگل:

به هیچ وجه قصد فریب موتور های جست و جو گر را نداشته باشید و سئوی وب‌سایتتان را با جریمه‌های گوگل به خطر نیندازید. از آنجایی که آن‌ها سهم بزرگی در بازار سرچ دارند یک جریمه از آن‌ها به از دست دادن تعداد زیادی بازدیدکننده منجر می‌شود. اکثر جریمه‌ها بر اساس رفتارها و اموری ثبت می‌شوند که گوگل یا سایر موتورها حس کنند که شما قصد فریب آنها را دارید.

 

 

 

استفاده از ابزارهای سئو:

از Google Webmaster Tools استفاده کنید. از این ابزار می‌توان برای آگاهی از کلمات کلیدی که باعث ارتقای رتبه شما می‌شوند و یا شناسائی وب‌سایت‌هایی که به سایت شما لینک هستند استفاده نمود.

 

 

 

به روز بدون و کمک از دیگران:

دیگر مثل قبل نیازی برای ثبت سایت جدیدتان در موتور های جست و جو گر پیشرفته ی امروزی نیست ، امروزه این موتورها به صورت خودکار از وجود وب‌سایت یا صفحه‌ی جدید با خبر می‌شوند ، به یاد داشته باشید برای این کار هزینه ای به دیگران پرداخت نکنید.

 

 

 

سئو و بهینه سازی وب سایت

 

نقش رقبا در سئو:

همیشه برای ارتقاع سایت در موتور جست و جو از سایت های مرتبط در رده های اول اطلاعات کسب کنید و مشاهده کنید که این دسته از وب سایت ها برای ارتقاء سئو چه تلاشی انجام دادند ولی برای ارتقاء خود مطالب را از سایت های مشابه کپی نکنید چون در راستای کیفیت سایت شما از طرف موتور جست و جو گر هیچ کمکی نمی کند و می توان گفت این یک رقابت کور کورانه می باشد

 

 

 

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

 

در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.

باعث ایجاد برند می شود.

باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.

باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.

بهترین ابزار برای تبلیغات است.

 

 

در این تحقیق بر اساس ۷۷ معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژی های بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

 

بهبود ساختار سایت

استراتژی کلمات کلیدی

استراتژی URL

بهینه سازی کد

پردازش کردن متن

بهینه سازی لینک های ورودی

استراتژی نام دامنه و هاست

سئو و بهینه سازی وب سایت

 

مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

 

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت

اضافه کردن URL به نقشه سایت

اضافه کردن نقشه سایت به txt

استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

 

افزایش لینک های خارجی

تغییر اسم فایل ها

لینک یک طرفه

کلمات کلیدی

استفاده از Meta Tag

استفاده صحیح از عنوان

استفاده از txt

بهینه سازی محتوا

 

 

اشتباهات رایج در سئو داخلی

نداشتن برنامه و استراتژی برای تولید محتوا

درج محتوای کپی شده از سایت های دیگر در سایت خود

عدم توجه به اصول و قواعد نگارش محتوا

انتخاب نادرست نام دامنه ، میزبان مناسب و موقعیت میزبانی سایت

سرعت پایین در لود سایت و عدم بهینه سازی کدها و تصاویر سایت

وجود خطا و اشکال در کدنویسی قالب یا سیستم مدیریت محتوای سایت

عدم پشتیبانی سایت از دستگاه های تلفن همراه یا نمایش نامناسب و بهم ریخته در آنها

وجود صفحات متعدد برای یک واژه کلیدی و عدم تجمیع آنها

عدم وجود ساختار و پیوند مناسب بین صفحات سایت

وجود محتوای کم ارزش یا بی ارزش ، گنگ و شامل اشتباهات املایی و نگارشی

عدم استفاده از H1 و یا استفاده بیش از یکبار از آن در یک صفحه

طولانی بودن پاراگراف ها و جملات موجود در آنها

عدم استفاده از rel=canonical برای تعیین صفحات شاخص

استفاده از تگ follow برای صفحات که بود و نبودن آن هیچ تاثیری ندارد

کوتاه یا طولانی بودن عنوان ( title ) صفحه و یا تکراری بودن آن

کوتاه یا طولانی بودن متا تگ توضیحات ( description ) صفحه و یا تکراری بودن آن

تعریف کردن برچسب معادل با واژه های کلیدی

تغییر یا حذف URL صفحات و عدم ریدایرکت آن به صفحات متقابل یا مرتبط

عدم توجه و بی اهمیت بودن به نصب و راه اندازی گواهی امنیتی SSL

و ده ها مورد دیگر …

 

 

اشتباهات رایج در سئو خارجی

خرید بک لینک های Site-Wide

گرفتن لینک از سایت ها و صفحات کم کیفیت ، بی کیفیت و اسپم

گرفتن لینک Anchor Text با درصد و شاخص چگالی بالا

گرفتن لینک با تعداد بالا در بازه زمانی محدود

قطع رویه لینک بیلدینگ به مدت طولانی

نادیده گرفتن شبکه های اجتماعی

عدم آنالیز وضعیت رقبا و بی تفاوت بودن به فعالیت آنها

انجام تبادل لینک

لینک دادن به سایت های دیگر با واژه کلیدی مورد کار یا واژه کلیدی مرتبط به آن

عدم توجه و استفاده از لینک نوفالو در لینک دادن یا لینک گرفتن با سایت های دیگر

عدم توجه به شاخص های سئو محلی ( Local SEO )

عدم آگاهی از الگوریتم های جدید ، رویه ها و بروزرسانی اطلاعات مرتبط با سئو

حذف لینک های خارجی بدون بررسی و توجه به شرایط

انتشار محتوا در وب بدون رعایت و توجه به اصول آن

و ده ها مورد دیگر …

با تشکر فراوان از همراهی شما دوستان عزیز

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi