در طراحی اپلیکیشن به چه نکاتی توجه کنیم؟
در طراحی اپلیکیشن به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات طراحی اپلیکیشن:
نکات طراحی اپلیکیشن | در این نوشته سعی دارم برخی از ویژگی هایی را بیان کنم که باعث ایجاد برتری یک اپلیکیشن نسبت به اپلیکیشن های دیگر می شود.

رابط کاربری مناسب:
استفاده کنندگان هر اپلیکیشن مشتریان و مخاطبانی هستند که به منظور دریافت یک ارزش خاص اپلیکیشن را نصب می کنند. لذا کار با یک اپلیکیشن باید آنچنان ساده باشد که برای همه مخاطبان قابل فهم باشد. از ویژگی های یک اپلیکیشن با رابط کاربری مناسب توصیه می کنیم مواردی چون؛ دارا بودن سیستم رجیستری ساده، دسترسی به بخش های مختلف و رعایت تناسب میان ظاهر و مفاهیم (به عنوان مثال استفاده از رنگ های شاد برای اپلیکیشن های نذری پیشنهاد خوبی نیست.) را حتما مورد توجه قرار دهید.

 
حجم مناسب و میزان مصرف انرژی:
هر مقدار حجم اپلیکیشن شما بالاتر باشد سرعت اجرای آن پایین تر خواهد بود و همچنین فضای بیشتری را برای نصب آن لازم دارد بنابراین کاربر زمانی که متوجه حجم بالای اپلیکیشن شود ممکن است از دانلود آن خودداری کند در صورتی که اپلیکیشن با حجم کم تر احتمالا مدت زمان بیشتری مورد استفاده مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین مصرف کم انرژی نیز می تواند از عوامل موثر بر استفاده بیشتر مخاطب از اپلیکیشن باشد.

مشخص کردن دقیق مخاطب:
اینکه اپلیکیشن دقیقا مورد استفاده چه افرادی قرار می گیرد و هدف آن ها از نصب آن چه خواهد بود از جمله مواردی است که توسط


مدیریت و تیم مختلف بازاریابی تعیین می شود. ویژگی های متمایز این افراد که بر اساس آن ها می خواهیم به آن ها ارزش خاصی را ارئه دهیم باید در همه مراحل طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید مورد توجه قرار گیرد.

قابلیت اجرا بر روی دستگاه های مختلف:
در برخی موارد ممکن است اپلیکیشن ساخته شده فقط روی برخی از دیوایس ها قابل اجرا باشد. به عنوان مثال اپلیکیشنی که برای سیستم عامل اندروید ساخته می شود باید روی اکثر گوشی ها و تبلت هایی که با این سیستم عامل فعالیت می کنند قابل اجرا باشد. حتی برخی معتقداند که یکی از ویژگی های اپلیکیشن مناسب قابلیت نصب آن بر روی هر دو سیستم عامل Android و ios است. (برای آشنایی با زبان های برنامه نویسی Android و ios می توانید مقاله بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن را ببینید.)

داشتن کاربرد مناسب:
امروزه سطح رقابت در حوزه های مختلف شدت بیشتری به خود گرفته است. با توجه به گسترش بازار تجارت الکترونیک در سال های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران تمایل زیادی به حضور در این بازار دارند و همین امر باعث افزایش کیفیت و کمیت وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف شده است.

نمونه ای از رقابت در حوزه تجارت الکترونیک میان اپلیکیشن های حمل بار را می توانید مطالعه کنید.

امکان آنالیز:
امکان تحلیل مخاطبان یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه تجارت الکترونیک است که شناخت خوبی از مخاطبان را در اختیار دارنده اپلیکیشن قرار می دهد و در اتخاذ تصمیم های آینده بسیار کمک کننده خواهند بود. نرم افزار های زیادی هستند که این کار را انجام می دهند.

به روزرسانی اپلیکیشن:
داشتن برنامه منظم برای به روزرسانی کردن اپلیکیشن ها مخصوصا زمانی که اپلیکیشن محتوا محور باشد یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن ها می باشد.


دو توصیه مهم:
از بازخورد مخاطبانتان بهره ببرید:
مخاطبان ما در ذهنشان چگونه ما را تصور می کنند؟ این یکی از مهم ترین سوالاتی است که در هر کسب و کاری مطرح است یکی از راه های پی بردن به تصورات مخاطبان قرار دادن امکان ارائه نظر و پیشنهاد در اپلیکیشن می باشد. حتما این کار را به عنوان راهی برای شناخت بازارتان انجام دهید و به یاد داشته باشید داشتن مشتری های وفادار یکی از دغدغه های اساسی است. تحقیقات نشان داده است که ایجاد امکان ارائه نظر و پیشنهاد به مخاطب او را وفادارتر خواهد کرد.

امکان شخصی سازی اپلیکیشن را به عنوان یک امکان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
امکان انتخاب فونت، سایز، پس زمینه و برخی ویژگی های دیگر متناسب با سلیقه مخاطب از موارد شخصی سازی است. حتی برخی اپلیکیشن هایی که با هدف فروش تولید شده اند می توانند سفارش گیری ها را نیز شخصی کنند یکی از نمونه های موفق این موضوع Your Reebok  است که باعث ایجاد تحول بزرگی در صنعتت پوشاک شد. امروزه شخصی سازی نه تنها یکی از امکانات اضافی برای اپلیکیشن شما محسوب نمی شود بلکه سعی کنید آن را به دید یک ویژگی لازم نگاه کنید.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi