اهمیت دیجیتال مارکتینگ
اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله قصد دارم از اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر روی کسب و کارها صحبت کنم .

فرض کنید می خواهید یک بیزینس جدید راه اندازی کنید که به نوعی قرار است بر بستر آی تی و تکنولوژی هم فعالیت کند. در اولین قدم چه می کنید؟ به خیال پردازی و ساخت یک وبسایت یا اپلیکیشن که در آن قرار است میلیاردر شوید می پردازید؟

این موضوع را فراموش نکنید،‌ کسب و کارهای موفق نوپا یک شبه و یک هفته ای آغاز بکار نکردند. در دنیای امروز بازار دیجیتال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از این رو نقش دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر را نمی توان نادیده گرفت.

بی شک مدیرانی که قصد راه اندازی یا توسعه کسب و کار خود را دارند نیم نگاهی به شبکه های اجتماعی و پیام رسان نظیر اینستاگرام و تلگرام  برای تبلیغات و فروش بیشتر دارند. روزانه صدها کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام متفاوت ساخته می شود ولی آیا همه آنها موفق هستند؟

بازارها به خانه های ما آمده اند و حتی شاید پسرهمسایه شما در چند متری تان در حال فروش یک محصول یا خدمت در صفحه اینستاگرامش باشد. به همین دلیل براحتی نمی توانید رقبای خود را بشناسید و پیدا کردن آنها و تحلیل رفتارشان که چه می کنند و چه نمی کنند،‌کار سختی می شود. اینجاست که مدیران به فکر یک تیم متخصص می افتند که دنیایی خارج  از بازاریابی سنتی خواهد داشت و یا برون سپاری می کنند و با شرکت هایی که خدمات دیجیتال مارکتینگ انجام می دهند قرارداد می بندند و کارشناسان این حوزه یا همان دیجیتال مارکترها با استفاده از علم بازاریابی دیجیتالی انجام وظیفه می کنند .

پیشنهاد می کنم اگر اطلاعات زیادی در این خصوص ندارید مقاله صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید. مطالعه بازار که یکی از وظایف مهم و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ است، به شناخت رقبا و تحلیل رفتار آنها می پردازد. یکی از هنرهایی که یک دیجیتال مارکتر خوب دارد توانایی جستجو در اینترنت بصورت هدفمند است،‌ این فرد کلیه اتفاقات تبلیغاتی در دنیای مجازی و مدرن را به گونه ای دیگر می بیند. همانطور که در مقاله راه اندازی یک استارتاپ گفته شده بود،‌ شناخت از وضعیت موجود و کسب و کارهای مشابه به منزله خوب کپی کردن، یک هنر و استراتژی است. حال شناخت کافی از رقبا و کسب و کارهای مشابه بدست آمد، چگونه مشتریان خود را بیابیم ؟ در کجا تبلیغات کنیم ؟ چه محتوایی برای مطالب و پست های خود قرار دهیم ؟‌ آیا نیاز به ارسال ایمیل دارید ؟‌ به چه کسانی ایمیل بزنیم و دیگر به چه کسانی نزنیم‌؟‌ شاید بیزینس شما نیاز به تبلیغات کلیکی در گوگل، درج رپورتاژ آگهی و یا تبلیغات بنری داشته باشد. اینها همگی قابل رصد کردن و شناسایی است و آنالیز داده های دریافتی از طریق ابزارهای متفاوت نظیر گوگل آنالاتیک (Google Analytic) بازخورد کلیه فعالیت ها را به منظور تدوین استراتژی به ما می دهد.  این موارد و شاید صدها مورد دیگر نقش دیجیتال مارکتینگ را در دنیای امروز پررنگ تر می کند.


 

علیرغم اینکه بسیاری از مردم داشتن یک کانال تلگرامی و اینستاگرامی که به منظور درآمدزایی تاسیس شده است را امری ساده می دانند ولی واقعیت چیز دیگری است. شناسایی مخاطبان هدف و پیدا کردن آنها و ایجاد کمپین های تبلیغاتی تنها بخش کوچکی خواهد بود.  دیجیتال مارکتینگ بدلیل اینکه همیشه با آمار و ارقام سر و کار دارد می تواند هدفمندترین نوع بودجه بندی و تبلیغات را برای یک کسب و کار فراهم کند. دیجیتال مارکتینگ اقیانوسی است که حرکت در آن نیاز به کار گروهی، علم، تجربه و افراد خبره است. اگر انسان منظمی نیستید هرگز به دنبال این شغل نیایید زیرا خیلی زود از سردرگمی شغل خود را ترک خواهید کرد.

یک دیجیتال مارکتر می تواند به شما بگوید که آیا کاری که انتخاب کرده اید و ایده آن را در سر دارید می تواند به ثمر بشیند یا خیر !!!

یک دیجیتال مارکتر خوب یک استراتژیست خوب نیز می باشد.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi