نسل آیندهٔ ربات‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی
نسل آیندهٔ ربات‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی

آینده‌ای را تصور کنید که در آن هوش مصنوعی توانسته باشد روبات‌هایی نظامی طراحی کند که می‌توانند تصمیم بگیرند در چه زمانی و به چه دلیلی شخصی را هلاک کنند! به عبارت دیگر، این ربات‌ها می‌توانند به طور کاملاً خودکار و بدون دخالت انسان فردی را به قتل برسانند. استفان هاوکینگ فقید، ایلون ماسک، استیو وزنیاک و سایر روشنفکران نگران این ربات‌های هوشمند خطرناک هستند که می‌توانند آینده‌ای وحشتناک را به تصویر بکشند.
امروزه روشنفکران بزرگ و مشهور جهان با پیوستن به «جنبش 1000 رهبر فکری و محققان حوزهٔ هوش مصنوعی و رباتیک» دربارهٔ سلاح‌های هوشمند آینده هشدار داده‌اند. این سلاح‌ها در مسابقهٔ تسلیحاتی جهان در آینده تأثیری سرنوشت‌سازی خواهند داشت به طوری که شاید نتوان تأثیرات این سلاح‌های مرگ‌بار را متوقف کرد.
نامهٔ سرگشادهٔ این چهره‌های حوزهٔ آی‌تی که چندی پیش در نشریهٔ موسسهٔ آیندهٔ زندگی در بوستون منتشر شد، حاوی ابراز نگرانی ایشان نسبت به این وضعیت بوده و این نامهٔ رسمی توسط افرادی همچون مدیر اجرایی وقت گوگل (دمیس هاسابیس)، مدیر تحقیقات وقت گوگل (پیتر نورویژ) و نوام چامسکی (زبانشناس، ایده‌پرداز و دانشمند علوم شناختی) به امضا رسید و این افراد نیز خواستار رسیدگی به این مسأله شدند (همچنین کنفرانس مشترکی در بوئنوس آیرس آرژانتین در مورد این سلاح‌های مرگ بار برگزار شد).
در این نامه اعلام شده است که جهان در معرض تسلیحات نظامی نوینی قرار دارد که می‌توانند برای همگان خطرناک بوده و این سلاح‌های خطرناک نقطهٔ پایانی مسیر فناوری‌های نوینی هستند که می‌توانند سازندگان خودشان را هم به کام مرگ بکشانند. این قاتلان بالقوه با کمک هوش مصنوعی می‌توانند منجر به جنگ‌های تسلیحاتی جدیدی شوند و اهداف جنگ را بدون تعاملات انسانی رهبری کنند. این ماشین‌های جنگی جایگزین انسان می‌شوند و در میدان‌های جنگ شرکت می‌کنند؛ گرچه تلفات بالقوه کاهش می‌یابد، ولی باتوجه به اینکه این ربات‌های جنگنده خودشان تصمیم می‌گیرند و وارد جنگ شوند، خطرات زیادی را در پی خواهند داشت (استفان هاوکینگ در زمان حیاتش، در مورد چنین فناوری‌هایی اظهار نگرانی کرد و نگران چنین پیشرفت‌های علمی شد).
نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی عنان زندگی ما را در دست خواهد گرفت و روزی را شاهد خواهیم بود که به دست گجت‌هایی هوشمندتر از خود نابود خواهیم شد؟ 

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi