Gutenberg: پروژه‌ای عظیم که تحولی در هستۀ محتوای وردپرس ایجاد می‌کند!
Gutenberg: پروژه‌ای عظیم که تحولی در هستۀ محتوای وردپرس ایجاد می‌کند!

Gutenberg پروژه‌ای است که هدف از ساخت آن کاملاً بحث‌برانگیز بوده است! از یک سو کسانی که از آن حمایت می‌کنند خواستار آزادی بیشتر و ابزاری مدرن‌تر برای دولوپرهایی هستند که از وردپرس برای طراحی سایت استفاده می‌کنند؛ از طرفی دیگر، عده‌ای که با آن مخالف بوده، معتقدند که این پروژه قصد رقابت با سایت‌سازهای دِرَگ & دراپ بسیار پرطرفدار را دارا است. با این حال، هدف پروژۀ گوتنبرگ و مجموعۀ مشکلاتی که حل می‌کند برای خیلی از کاربران مشخص است. با اینکه سی‌ام‌اس وردپرس یکی از قدرتمند‌ترین فریمورک‌هایی است که برای ساخت وب‌سایت از آن استفاده می‌شود، اما این در حالی است که عملکرد هستۀ آن به دوران اولیهٔ رواج اینترنت باز می‌گردد!
گوتنبرگ چه کاری انجام می‌دهد؟
گوتنبرگ در واقع سعی دارد هستۀ سیستم ویرایش محتوای وردپرس را دگرگون کند. در گذشته، این هسته تنها قابلیت ویرایش مقاله‌های ساده را داشت و لی‌اوت‌های پیچیده‌تر تنها با کدنویسی و استفاده از پلاگین‌های به اصطلاح Third Party ممکن بود. اما گوتنبرگ کاربران را قادر می‌سازد تا در محیطی با ساختار بهتر و بصری‌تر، به کار تولید محتوا بپردازند.
همچنین هنگام آموزش وردپرس به یک کاربر تازه‌کار، در خیلی اوقات ادیتور محتوای آن را شبیه به ادیتور ورد در ویندوز در نظر می‌گیریم؛ اما با ظهور گوتنبرگ، این تشبیه دیگر جایز نیست (البته باید اشاره کنیم با اینکه وردپرس یکی از پراستفاده‌ترین سی‌ام‌اس‌ها در بین دولوپرها است، اما مخاطب هدف آن را افرادی غیر از دولوپر‌ها تشکیل می‌دهند.)
یکی از چالش‌های بالقوه‌ای که دولوپرهای علاقمند به کار با سی‌ام‌اس‌هایی همچون وردپرس با آن مواجه‌اند این است که ممکن است اهداف، نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های یک پروژه‌ٔ وب اپلیکیشن با آنچه که دولوپرهای آن سی‌ام‌اس با مد نظر قرار دادن مخاطبین هدفش در نظر داشته‌اند یکسان نباشد و همین مسئله دولوپرها را با مشکل مواجه خواهد ساخت. در واقع، این دست ناهماهنگی‌ها عامل اصلی باورهای نادرست و مخالفت‌های به وجود آمده برای این پروژه است.
گوتنبرگ چه کاری انجام نمی‌دهد؟
گوتنبرگ قصد ندارد کل وردپرس را تبدیل به یک سایت‌ساز درگ & دراپ کند؛ چرا که تا به حال این نیاز را سایت‌هایی همچون Wix به خوبی مرتفع کرده‌اند. واقعیت امر آن است که خیلی از قسمت‌های وردپرس دست‌نخورده باقی خواهد ماند و اکثر تغییرات، پیرامون مدیریت محتوا و نحوۀ تعامل آن با تِم‌ها است. نکتۀ دیگر اینکه دولوپرها همواره برای شخصی‌سازی‌های پیچیده نقش مهمی دارند، اما نهایتاً این کاربران هستند که از آن پس به سادگی می‌توانند لی‌اوت و ساختار بخش محتوای استاتیک را به صورت حرفه‌ای‌تری کنترل کنند.
نتیجه گیری
با اینکه احتمال می‌رود پروژۀ گوتنبرگ به تغییرات اساسی در مدیریت محتوای وردپرس منجر شود، اما سؤال اصلی اینجا است که آیا این پروژه می‌تواند مقدمات تحول بزرگی که دولوپرها مدت‌ها است از سیستم مدیریت محتوای خود انتظار دارند را فراهم کند؟
اکنون نمی‌توان پاسخی قطعی در این‌ باره داد اما انتشار تدریجی نسخه‌های بهبودیافته از آن، نوید‌بخش تحولی شگرف در سی‌ام‌اس‌ها است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه بتواند زمینه را برای مهاجرت کاربرانی که مدت‌ها به دنبال رهایی از صفحات سنگینی که متمرکز بر محتوا هستند را فراهم کند.
 

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi