آشنایی با برخی باورهای نادرست در انتخاب نام دامنهٔ سایت
آشنایی با برخی باورهای نادرست در انتخاب نام دامنهٔ سایت

انتخاب نام دامنه (Domain Name) برای وب‌سایت کار آسانی نیست؛ بخش دشوار این قضیه برای شرکت‌ها، نام‌گذاری برندشان است. با اینکه برخی عقیده دارند که اسم کمپانی شما اهمیتی ندارد، اما باز هم در تسهیل مسئلهٔ انتخاب نام دامنه چندان مشکل‌گشا نیست! بخشی از انتخاب یک دامنه شامل تصمیم‌گیری برای استفاده از یک TLD است (این اصطلاح مخفف واژگان Top Level Domain به معنی «دامنهٔ سطح بالا» است.) در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با مفهوم اصطلاح TLD،‌ با یکسری باورهای نادرست در مورد انتخاب دامین سایت نیز آشنا شوید.
TLD پسوندی است که ما برای وب‌سایتمان انتخاب می کنیم (همچون com. برای سایت سکان آکادمی) که از آن جمله می‌توان به com .edu .gov .co.uk .store. و غیره اشاره کرد. در گذشته تصمیم‌گیری بسیار آسان‌تر بود چرا که انتخاب‌ها بسیار محدود بودند اما در سال‌های اخیر که از یک سو هزینهٔ com. افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر تقریباً می‌شود گفت که تمامی دامین‌های خوب تصاحب شده‌اند، ما شاهد باز شدن پسوندهای بیشتری -چیزی در حدود صدها پسوند مختلف- هستیم.
در عین حال، همواره یکسری باورهای نادرست در میان وب‌مسترها در مورد فرایند انتخاب نام دامنه وجود دارد که گاهی‌ اوقات ایشان را در انتخاب نام دامنهٔ درست دچار مشکل می‌سازد و این همان چیزی است که در ادامه قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.
باور غلط ۱: com. رمز موفقیت در سئو است
این باور که com. سبب موفقیت وب‌سایت شما می‌شود درست نیست و به هیچ وجه ربطی به بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و ... ندارد. یکی از نمایندگان گوگل در همین راستا اشاره کرد که سیستم‌های گوگل تبعیضی برای دامنه‌های سطح بالای جدیدی همچون academy. و یا حتی sexy. با پسوندهای قدیمی همچون com. و org. قائل نمی‌شود. 
باور غلط ۲: دامین به مراتب مهم‌تر از محتوای سایت است
یک تحقیق انجام گرفته توسط گروه NCC نشان می‌دهد که کاربران تمایل زیادی به بازدید از وب‌سایت‌هایی با دامنه‌های جدید ندارند و این در حالی است که تنها ۹٪ از کاربران اینترنتی حاضر به بازدید از پسوندهای جدید هستند. پس با توجه به این تحقیق، می‌توان فرض کرد که وب‌مسترها با پسوندهای com. و org. رابطهٔ بهتری دارند.
در عین حال، همین تحقیق همچنین نشان می‌دهد که دلیل اصلی این قضیه به احساس عدم وجود امنیت برمی‌گردد که از وجود سایت‌های ناامن نشأت می‌گیرد. راه‌های بسیاری برای جلوگیری از ایجاد چنین احساساتی وجود دارد. با برندسازی درست، طراحی سایت به شکلی حرفه‌ای و داشتن علائمی از امنیت (همچون استفاده از پروتکل HTTPS)، احساس امنیت کاربر تا ۵۰٪ افزایش می‌یابد. نکتهٔ قابل‌توجه این است که موفقیت‌های کسب شده توسط پسوندهای ly. و co. و tech. نشان‌دهندهٔ این موضوع هستند که طراحی وب‌سایت و محتوای آن تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به دامنهٔ انتخابی آن دارند.
باور غلط ۳: همیشه می‌توانید نام دامنهٔ سایت خود را تغییر دهید
البته که می‌توانید ولی به گفتهٔ گوگل، زمان قابل‌توجهی می‌برد تا دامنهٔ تغییر یافته برای جست‌وجو آماده شود. خارج از مسئلهٔ جست‌وجو، کاربران نیز انتظار دارند تا سایتی که با آن خو گرفته‌اند برای مدت زیادی ثابت باقی بمانند. پس بهتر است تا دامنهٔ خود را با توجه به نیازهای بلندمدت خود انتخاب کنید با این حال، انتقال محتوای وب‌سایت به یک TLD جدید مزیت‌های خودش را دارد که شامل تفکیک محتوا و دسترسی آسان‌تر می شوند (به عنوان مثال وب‌سایت Slack بخش help خود را به slack.help منتقل کرده است.)
باور غلط ۴: com. در حال مرگ است
شاید ایدهٔ یک انقلاب در این زمینه جالب باشد، ولی ۳۹٪ دامنه‌های ثبت شده را com. تشکیل داده و همچنان در حال رشد است. با این تفاسیر، به باور شمارهٔ ۵ می‌رسیم که:
باور غلط ۵: com. برای همیشه حکمران باقی می‌ماند
برخلاف باور غلط قبلی، پسوند com. در حال از دست دادن تسلط خود است. با در نظر گرفتن اینکه قیمت‌گذاری‌های این TLD نموداری صعودی دارد و فقط برای دامنه‌های باکیفیت موجود است، انتخاب دامنه‌های سطح بالای جدید محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند. 
باور غلط ۶: برندهای معتبر از دامنه‌های سطح بالای جدید استفاده نمی‌کنند
برندهای معتبر در حال مهاجرت به دامنه‌های سطح بالای جدید هستند. از مایکروسافت گرفته که از tech. استفاده می‌کند تا بانک‌های بزرگی مانند Barclays و BNP Paribas که از پسوندهای اختصاصی خود استفاده می‌کنند. این برندهای معتبر نه تنها به دامنه‌های جدید روی می‌آورند، بلکه آن‌ها را انتخاب موردپسند خود نیز معرفی می‌کنند.
باور غلط ۷: fm. اشاره به رادیو، tv. اشاره به تلویزیون، و dj. اشاره به موسیقی دارد
هر سه اشتباه است. در واقع این دامنه‌ها به ترتیب متعلق به کشورهای میکرونزی، تووالو و جیبوتی هستند. 
کلام آخر
در نهایت، com. هنوز هم حاکم است و اگر شما می‌توانید یک دامنه کوتاه با قیمتی خوب روی محبوب‌ترین TLD جهان پیدا کنید، بهتر است همان را انتخاب کنید؛ اما از آنجا که استفاده از com. در حال کاهش است، در اغلب موارد com. یا به طور قابل‌توجهی گران‌تر و یا به طور قابل‌توجهی طولانی‌تر و مبهم‌تر از یک دامنهٔ جدید است.
با تمام موفقیت‌های سایت‌های مختلف با استفاده از دامنه‌های جدید و عدم تأثیر این دامین‌های جدید روی سئوی سایت، می‌توان با خیال راحت یکی از این دامنه‌های جدید را ثبت کرده و در عین حال سایتی با رابط کاربری زیبا و ایجاد#تجربهٔ کاربری منحصر به فردی را در معرض دید کاربران قرار داد تا عدم استفاده از com. را پوشش دهد!

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi