توقف Cryptocurrency Mining در اپ‌های عرضه شده در اپ استور
توقف Cryptocurrency Mining در اپ‌های عرضه شده در اپ استور

امروزه بازار ماینینگ کریپتوکارنسی‌ها از جمله بیتکوین و اِتریوم داغ است و این روند به گوشی‌های موبایل نیز رسیده است. با وجود برنامه‌های استخراج ارزهای رمزپایه که برای سیستم‌عامل‌های موبایلی نیز منتشر شده‌اند، کمپانی اپل تصمیم گرفته تا برای ضرر نرسیدن به دیوایس‌های کاربران، دست به مسدودسازی این دست اپلیکیشن‌ها برای سیستم‌عامل‌های iOS و macOS بزند.
اپل پس از اینکه رسماً برنامه‌های Cryptocurrency Mining را از اپ‌ استورِ سیستم‌عامل‌های iOS و macOS حذف کرد، Review Guideline اپ استور را نیز که قوانین مربوط به دولوپرهای سیستم‌عامل‌های اپل در آن ذکر شده را به‌روزرسانی کرده است و صراحتاً بیان کرده است که هیچ برنامه‌ای حق استخراج ارزهای مجازی با استفاده از دیوایس‌های کاربران را ندارد مگر اینکه پردازش آن خارج از موبایل صورت گیرد که چنین چیزی اصطلاحاً Cloud-base Mining نامیده می‌شود.
این اولین باری نیست که اپل جلوی برنامه‌هایی که ارزهای مجازی را استخراج می‌کنند گرفته است؛ در ماه مارس ۲۰۱۸ نیز این شرکت برنامه‌ای تحت عنوان Calendar 2 که در ازای قابلیت‌های بیشتر، ارزهای مجازی را توسط سخت‌افزار دیوایس کاربر استخراج می‌کرد از اپ‌ استور حذف کرد.
برای اینکه توسعه‌دهندگان دیگر از هیچ‌گونه روشی برای استخراج ارزهای دیجیتالی در برنامه‌هایشان استفاده نکنند، اپل Review Guideline مرتبط با عرضهٔ اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کرده است به صورتی که اکنون دارای بخشی اختصاصی برای کریپتوکارنسی‌ها است که قوانین مربوط به ذخیره‌سازی ارزهای مجازی در کیف‌پول‌های مربوط به ارز مجازی، معاملات وابسته به ارزهای مجازی و استخراج ارزهای مجازی در آن ذکر شده‌اند.
برنامه‌های ماینینگ چگونه بر دیوایس شما تأثیر می‌گذارند؟
Cryptojacking یک نوع حمله سایبری است که مهاجم بدون اطلاع قبلی کاربر از دیوایس‌اش برای استخراج ارزهای رمزپایه استفاده می‌کند. این استفادهٔ بیش از حد از سخت‌افزارِ دیوایس باعث کُند شدن آن شده و تأثیرات مخربی بر روی عمر باطری آن می‌گذارد.
با این حال، استخراج ارزهای رمزپایه با گوشی‌های همراه کاری منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا این کار نیاز به کارت گرافیکی قدرتمندی دارد در صورتی که اکثر گوشی‌های هوشمند از این قابلیت بی‌بهره‌اند. پس حتی اگر برنامه‌ای مشروع با اجازهٔ کاربر ارز مجازی استخراج کند، این تصمیم باعث کاهش پرفورمنس (عملکرد) دیوایس می‌شود.
در پایان لازم به ذکر است که اپل اولین شرکتی نیست که مقابله با Cryptojacking را شروع کرده است به طوری که چندی پیش شرکت گوگل نیز افزونه‌ای برای کروم که ارز مجازی استخراج می‌کرد را مسدود کرد.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi