Cascading Algorithm: درآمدی بر نحوۀ کار الگوریتم آبشاری زبان CSS
Cascading Algorithm: درآمدی بر نحوۀ کار الگوریتم آبشاری زبان CSS

اگر یک دولوپر فرانت‌اِند هستید، زبان CSS یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید نحوۀ کار با آن را بیاموزید. خواه از کدهای CSS-in-JS (برنامه‌نویسی به زبان JS در مفسر CSS) برای توسعه استفاده کنید یا از کدهای سادهٔ CSS، آشنایی با مفاهیم پایه‌ای این زبان برای نوشتن سورس‌کدی کارآمد و مقیاس‌پذیر یک ضرورت است. در این پست، به تشریح فیچری از زبان سی‌اس‌اس تحت عنوان Cascade خواهیم پرداخت که ممکن است برخی دولوپرها درک درستی از آن نداشته باشند؛ همچنین چند روش را بررسی خواهیم کرد تا در صورت استفاده از این فیچر در طراحی صفحات وب، کنترل کد نوشته شده برایتان راحت‌تر و ساده‌تر گردد.
CSS مخفف کلمات Cascading Style Sheets است و همان‌طور که از نام این زبان مشخص است، آبشاری بودن به عنوان فیچری در ماهیت این زبان تعریف شده است. در واقع، در پروسهٔ طراحی رابط کاربری با زبان سی‌اس‌اس می‌توان قابلیت Cascade این زبان را به منزلهٔ ابزاری قدرتمند در نظر گرفت اما به خاطر داشته باشیم که استفادهٔ نادرست از این قابلیت می‌تواند به طراحی یکسری Style Sheet (الگو) ناکارآمد منجر شود که ایجاد تغییر در این دست الگوها می‌تواند به کابوسیبرای دولوپرهای فرانت‌اِند تبدیل شود.
Cascade چه کاربردی دارد؟
این قابلیت زبان CSS فهرستی نامرتب از مقادیر تعریف شده برای یک پراپرتی از یک اِلِمان را گرفته، آن‌ها را بر اساس اولویتی که برایشان تعریف شده مرتب می‌کند و یک به اصطلاح Value (مقدار) برای پراپرتی مد نظر را به صورت آبشاری (از اولویت اول تا اولویت آخر) در خروجی ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، Cascade الگوریتمی است که بواسطهٔ آن مرورگر تصمیم می‌گیرد تا کدام استایل سی‌اس‌اس را برای اِعمال روی یک اِلِمان انتخاب کند (برخی دولوپرها استایل انتخاب‌شده برای اِلِمان را استایل برنده نیز می‌نامند.) برای درک بهتر الگوریتم آبشاری زبان سی‌اس‌اس، ابتدا می‌بایست با مفاهیمی همچون Selector، Property و Declaration آشنا شوید:
 
به طور کلی، الگوریتم آبشاری سی‌اس‌اس اتربیوت‌ها را گرفته و به هر یک از آن‌ها وزنی اختصاص می‌دهد؛ بنابراین اگر دستوری در سطح اولویت بالاتر قرار بگیرد، برنده شده و روی اِلِمان مد نظر اِعمال خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه لیستی از اتربیوت‌هایی را بیان می‌کنیم که الگوریتم آبشاری سی‌اس‌اس آن‌ها را بررسی می‌کند (این لیست از بیشترین ورزن به کمترین وزن مرتب شده است):
- منبع و اهمیت دستور (Origin & Importance)
- ارجحیت سلکتور (Selector Specificity)
- ترتیب نمایش (Order of Appearance)
- پراپرتی‌های والد و پراپرتی‌هایی فرزند (Initial & Inherited Properties)
منبع و اهمیت دستور (Origin & Importance)
این اتربیوت، اولین اولویت را در الگوریتم آبشاری دارا است؛ به عبارت دیگر، Cascade در ابتدا آن را چک می‌کند که در واقع ترکیبی از اهمیت و منبع یک دستور خاص است. هر دستور سی‌اس‌اس ممکن است از سه منبع مختلف ایجاد شود و اهمیت دستور به منبعی که از آن می‌آید بستگی دارد. منابع ممکن برای یک دستور سی‌اس‌اس عبارت‌اند از:
- User-Agent: دستورات سی‌اس‌اس با این منبع یکسری استایل پیش‌فرض برای اِلِمان‌ها هستند که توسط مرورگر ارائه شده‌اند و به همین دلیل نیز ممکن است یک وب‌سایت خاص در مرورگرهای مختلف کمی متفاوت به نظر برسد و به همین علت هم برخی از دولوپرها از استایل‌شیت‌های به اصطلاح CSS Reset (ریست کردن استایل اِلِمان‌های HTML) استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که استایل‌های پیش‌فرض مرورگر در آن اصطلاحاً Override (رونویسی) شده‌اند.
- Override: اورراید (رونویسی) یک استایل اصطلاحی است بدین معنی که دستورات یک استایل در استایل دیگر رونویسی می‌شود یا یک استایل برخی پراپرتی‌های استایل دیگر را به ارث می‌برد و همچنین ممکن است در برخی پراپرتی‌ها نیز تغییراتی اِعمال شود.
- User: این دست استایل‌ها توسط کاربران مرورگرها تعریف و کنترل می‌شود. در واقع، تمام صفحات وب دارای این استایل نیستند اما برخی از کاربران آن را به مرورگر خود اضافه می‌کنند (معمولاً این کار به منظور تغییر استایل‌ها به منظور شخصی‌سازی بیشتر مرورگر بسته به نیازهای شخصی کاربر صورت می‌گیرد.)
- Author: این دست استایل‌ها همان کدهای CSS است که توسط دولوپرها و در داکیومنت‌های HTML تعریف می‌شوند و به منزلهٔ تنها منبعی است که دولوپرهای فرانت‌اِند می‌توانند آن را کدنویسی کرده و تحت کنترل کامل خود داشته باشند.
اهمیت یک دستور به منظور اِعمال تغییر در یک اِلِمان را می‌توان توسط سینتکس !important در کد سی‌اس‌اس تعریف کرد. با افزودن !important الگوریتم آبشاری سی‌اس‌اس به طور خودکار اولولیت اول را به آن دستور می‌دهد. به طور کلی، استایلی که در آن دستور !important استفاده شده باشد را صرفاً می‌توان با دستوراتی به اصطلاح Override کرد که آن‌ها نیز از دستور !important برخوردار باشند که با گذر زمان و توسعهٔ پروژه، این موضوع می‌تواند کد سی‌اس‌اس را بسیار آسیب‌پذیرسازد! در همین راستا، بسیاری از دولوپرهای حرفه‌ای فرانت‌اند توصیه می‌کنند فقط زمانی از دستور !important استفاده کنید که برای اولویت‌بندی دستورات هیچ راهی جز استفاده از این سینتکس را ندارید (مثلاً کار با استایل‌های به اصطلاح Third Party).
الگوریتم آبشاری سی‌اس‌اس (CSS Cascade) به منظور مشخص کردن به اصطلاح Declaration برنده‌ای که قرار هست روی اِلِمان مد نظر اعمال شود، ترکیبی از دو اتربیوت را در نظر گرفته و این در حالی است که هر ترکیبی دارای وزنی می‌باشد (مشابه قسمت‌هایی از تعریف سی‌اس‌اس که برای آن‌ها وزن در نظر گرفتیم) و دستور با بالاترین وزن برنده خواهد شد. همچنین مرورگرها می‌توانند برای آیتم Origin & Importance ترکیب‌های مختلفی را در نظر بگیرند که در ادامه این ترکیب‌ها از بیشترین تا کمترین وزن لیست شده‌اند:
- !User-Agent & important
- !User & important
- !Author &!important
- CSS Animations & @keyframes
- (Author (Normal Weight
- (User (Normal Weight
- (User Agent (Normal Weight
هنگامی که مرورگر برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب از میان دو یا چند دستور سی‌اس‌اس به منظور اِعمال تغییر در یک اِلِمان دچار مشکل می‌شود و یکی از دستورات با در نظر گرفتن معیار Origin & Importance در اولویت سطح اول قرار می‌گیرد، الگوریتم آبشاری این زبان آن استایل را در نظر خواهد گرفت. با این حال، اگر دستورات برای اِعمال روی یک اِلِمان با در نظر گرفتن معیار Origin & Importance اولویت یکسانی داشته باشند، الگوریتم آبشاری به سراغ سنجش معیار Selector Specificity (ارجحیت سلکتور) خواهد رفت.
ارجحیت سلکتورها (Selector Specificity)
معیار دوم در الگوریتم آبشاری این زبان اصطلاحاً Selector Specificity نام دارد که در این سطح، مرورگر سلکتورهای به‌ کار رفته در دستور سی‌اس‌اس را در نظر می‌گیرد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، دولوپرهای فرانت‌اِند تنها روی استایل‌هایی با منبع Author (دولوپر سایت) کنترل دارند؛ به عبارت دیگر، ایشان نمی‌توانند برای تغییر منبع یک دستور کار زیادی انجام دهند! با این حال، اگر در کدنویسی از دستور !important کمتر استفاده کنند، می‌توانند در سطح Specificity کنترل زیادی بر الگوریتم آبشاری داشته باشند.
به همان شیوه‌ای که به معیار ترکیبیِ Origin & Importance وزن داده می‌شود، انواع مختلف سلکتورهای سی‌اس‌اس نیز اولویت‌بندی می‌شوند. هنگام ارزیابی معیار Selector Specificity، تعداد سلکتورها و اولویت آن‌ها در نظر گرفته شده و از همین روی سلکتورهای سی‌اس‌اس می‌توانند به یکی از سطوح وزنی زیر تعلق داشته باشند:
- Inline Styles (هر آنچه داخل تگ

طراحی اپلیکیشن | طراحی نرم افزار اندروید | طراحی اپلیکیشن ios | طراحی وب سایت | تولید اپلیکیشن اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi