Big Data چگونه حریم خصوصی ما را دستخوش تغییر خواهد ساخت؟
Big Data چگونه حریم خصوصی ما را دستخوش تغییر خواهد ساخت؟

استفاده از بیگ دیتا (کلان داده) در سال‌های پیش‌رو بیش از پیش در مرکز توجه خواهد گرفت به طوری که بیگ دیتا و فضای مجازی ترکیبی ایده‌آل برای برخی شرکت‌های فناورانه محسوب می‌شوند به طوری که برای شرکت‌هایی که کسب‌وکارشان مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران است، آپدیت بودن با تِرندهای روز دنیا به‌ منظور افزایش میزان بهره‌وری و سودآوری خود ضروری است که بدون شک از این پس کلان داده در مرکز توجه خواهد بود اما پرسش اصلی این است که چنین ترکیبی برای به اصطلاح End User به چه معنا است؟

کلان داده چیست؟
هر کس که این مفهوم برایش کمی گیج‌کننده است، برای جواب باید خیلی ساده به خود این اصطلاح توجه کند (برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقالهٔ‌ Data Mining (داده‌کاوی) چیست؟ مراجعه نمایید.) کلان داده دقیقاً همان چیزی است که نامش برمی‌آید؛ یعنی مجموعهٔ بزرگی از داده‌های مختلف و هرگاه موضوع کلان داده مطرح می‌شود، سه مفهوم اساسی باید مد نظر قرار داده شوند که عبارتند از:

- حجم: مسئلهٔ هندل کردن میزان بسیار زیادی داده 
- تنوع: مسئلهٔ مدیریت داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار
- سرعت: امکان دسترسی به داده‌ها هم به‌ صورت لحظه‌ای و هم از طریق آرشیو 

اهمیت شبکه‌های اجتماعی هم برای کسب‌وکارها و هم برای کاربران
در حالی‌ که کلان داده با انواع منابع مختلفی سروکار دارد، برآوردها حاکی از آنند که اکثر داده‌های بزرگ از منابع به‌ اصطلاح Unstructured (بدون ساختار) تأمین خواهند شد و از همین روی می‌توان حدس زد که شاید بزرگترین منبع داده بدون ساختار برای کلان داده‌ها، شبکه‌های اجتماعی خواهند بود (لایک‌ها، توییت‌ها، بازدید‌ها، کامنت‌ها، گزینه‌های مورد علاقه و هر کاری که کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند انجام دهند، می‌تواند توسط کسب‌وکارهای مختلف جمع‌آوری و آنالیز شده و در نهایت به دیتای کاربردی مبدل گردد.)

در عصر دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی برای هر نوع بیزینسی حائز اهمیت‌ هستند به طوری که حضور کاربران در این پلتفرم‌ها از جنبه‌های متعددی برای شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات و محصولات مختلف مفید خواهد بود. مثلاً فیسبوک به تنهایی آمار دو میلیارد کاربر ماهانهٔ خود را به رخ می‌کشد و این در حالی است که این آمار معادل با 26% کل جمعیت جهان است (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ فیسبوک به آمار 2000000000 کاربر در ماه رسید! مراجعه نمایید.) اما در عین حال، این موضوع برای کاربران عادی (End User) هم اهمیت دارد و از همین روی در نظر گرفتن این موضوع که کلان داده‌ها در شکل‌های بسیار متنوعی در دسترس خواهند بود، حیاتی است. اگر علاقمند به موضوع کلان داده هستید، می‌توانید مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

- Big Data: خوب یا بد
- داده‌ها به مثابهٔ نفت خام در عصر دانش و فناوری هستند

درآمدی بر نقش حیاتی نحوهٔ فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
سناریویی با این مضمون را در نظر بگیرید که می‌خواهید بیمهٔ عمری برای خود تهیه کنید؛ برای این منظور، شروع به جستجو در میان شرکت‌های بیمه می‌کنید و در نهایت یکی را انتخاب می‌کنید. در بدو امر، متصدی ثبت بیمه نام شما را در سیستم خود سرچ کرده سپس در کمال ناباوری از سوی شما، درخواست‌تان را نمی‌پذیرند و این در حالی است که شما خود را یک مشتری بسیار ایده‌آل، با یک شغل ثابت، سابقهٔ پزشکی خوب و بقیهٔ چیزهای دیگر می‌دانید که هر شرکت بیمه‌ای آرزوی مشتریانی از این دست را دارا است.

با این حال، دلیل اینکه آن‌ها شما را قبول نمی‌کنند اصلاً برای شما مشخص نیست اما پشت پرده دلیل رد شدن درخواست شما این بوده که شما آخر هر هفته در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی تصاویر غذاهای غیرسالمِ مورد علاقهٔ خود، مثل فست‌فود، را پست کرده و این در حالی است که هیچ شواهدی مبنی بر حضور شما در باشگاه‌های ورزشی یا هر نوع فعالیت ورزشی مثل شنا، کوهنوری، دوچرخه‌سواری و دیگر فعالیت‌هایی که حاکی از سلامت جسمی شما هستند وجود ندارد!

این دست اطلاعات شاید در نگاه اول نقض آشکار حریم‌ خصوصی به‌ نظر برسند، ولی خیلی از چیزهایی که شما به‌ صورت آنلاین منتشر می‌کنید در طول زمان به‌ عنوان داده‌هایی عمومی درمی‌آیند. گرچه قطعاً می‌توانید برای حفظ حریم‌ خصوصی خود یکسری کارها را انجام دهید، اما حقیقت تلخ این است که نه‌ تنها اینترنت همیشه وجود خواهد داشت، بلکه به‌ شدت شفاف است و اطلاعات زیادی از شما، ولو به صورت غیرقانونی، را در دسترس سایرین قرار خواهد داد (در چند سال آینده، شاید قوانینی به‌ وجود بیاید که به شرکت‌ها اجازه بدهند که فعالیت شما در شبکه‌های مجازی و نحوهٔ استفادهٔ شما از اینترنت را برای تعیین میزان صلاحیت شما برای هر کاری، از بیمهٔ عمر گرفته تا رهن خانه و چیزهای دیگر، بررسی کنند.)

شرکت‌‌ها، راه‌های جدیدی برای تحلیل کلان داده‌ها پیدا خواهند کرد
در حال حاضر، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی دو جنبه از تکنولوژی هستند که هنوز در حال تکاملند و هرچند که کسب‌وکارها راه‌هایی برای تعامل با کلان داده‌ها پیدا کرده‌اند، ولی این صرفاً نقطهٔ شروع در این حوزه است. برای مثال، یک شرکت بازاریابی که در زمینهٔ ترویج برندهای جدید فعالیت می‌کند، ممکن است از یک الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده کند که امکان جمع‌آوری دیتا از یکسری افراد با ویژگی‌های خاص را برای آن‌ها فراهم کند به طوری که به گفتهٔ برخی مدیران بازاریابی:

بیگ دیتا به ما کمک کرده تصمیمات تبلیغاتی بهتری بگیریم؛ موضوعاتی مانند اینکه چه محتوایی تولید کنیم، چه‌زمانی این کار را انجام دهیم و چگونه چیزی را وایرال کنیم.

بر اساس قانونی در عکاسی، ثبت یک عکس خوب به معنی بودن در جای درست و در زمان درست است و می‌توان گفت این اصل در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است به این معنی که کاربران را با محتوای درست و در زمان درست درگیر نماییم. حال این سؤال مطرح می‌شود که از کجا بدانیم محتوای درست و زمان درست کدامند؟

همهٔ این‌ها از مقدار بسیار زیادی داده که در طول زمان جمع‌آوری و آنالیز شده‌اند به‌ دست می‌آیند و لذا با کمک تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و کلان داده، شبکه‌های اجتماعی قادر خواهند بود با آنالیز کردن داده‌های هزاران کاربر، دقیق‌ترین اقدامات لازم برای دسترسی به مخاطبین هدف را انجام دهند و با شانس بالایی، فعالیت‌هایشان مطابق با ذائقه کاربرانی از اقشار مختلفی باشد.

در هیچ دوره‌ای، علائق، خواسته‌ها و نیازهای کاربران این‌گونه و با این جزئیات جمع‌آوری و آنالیز نشده است اما کاربران باید یاد بگیرند تا از شبکه‌های اجتماعی با رعایت نکات امنیتی استفاده کنند. یک کاربر معمولی، اطلاع بسیار کم یا گاهی‌ اوقات هیچ‌گونه اطلاعی در مورد کلان داده و اینکه شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی چگونه اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند ندارد (برای مثال، یک کاربر عادی شاید نداند هر چیزی که در فیسبوک می‌گذارد یا لایک می‌کند، ممکن است توسط متخصصین تبلیغات برای آگاهی از علائقش و در نهایت تبلیغات هدفمند مورد سوء‌استفاده قرار گیرد!)

چنین اهدافی باید به‌ صورت روشن توضیح داده شوند تا کاربران وقتی در حال کار با شبکه‌های اجتماعی هستند، از اتفاقات پشت‌پرده آگاهی داشته باشند که در غیر این‌ صورت، ممکن است پروسهٔ جمع‌آوری اطلاعات در آینده، که به‌ مراتب نامحسوس‌تر خواهد بود و از آن طریق اطلاعات بیشتری جمع‌آوری خواهد شد، از دید اکثر کاربران نوعی فریبکاری سایبری قلمداد گردد.

طراحی اپلیکیشن | طراحی نرم افزار اندروید | طراحی اپلیکیشن ios | طراحی وب سایت | تولید اپلیکیشن اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi