نکات و ترفندهای مفید برای ساخت اپلیکیشن iOS
نکات و ترفندهای مفید برای ساخت اپلیکیشن iOS

گاهی اوقات تعیین نقطه شروع برای ساخت اپلیکیشن iOS با توجه به روش ها و امکانات فراوانی که برای این کار وجود دارد دشوار و گیج کننده میشود. بنابراین، چنانچه قصد ورود به دنیای طراحی و ساخت اپلیکیشن iOS را دارید اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید، یا اینکه صرفا به دنبال نکات و ترفندهای مفیدی درباره طراحی و ساخت اپلیکیشن های اپل هستید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

تجربه کار با دستگاه های اپل را کسب کنید

استفاده زیاد و مداوم از دستگاه های اپل و تسلط بر امکانات و ویژگی های آن به شما در ساخت اپلیکیشن iOS کمک زیادی میکند. به عنوان مثال اگر برای آیفون اپلیکیشن میسازید، داشتن یک گوشی آیفون و استفاده مداوم از آن امری ضروری است. زیرا باعث میشود که زیر و بم گوشی آیفون را بشناسید و از مزایا، معایب، امکانات، و ویژگی های آن کاملا آگاه باشید. برای ساخت اپلیکیشن موفق باید شرایط و امکانات کاربرانتان را در نظر بگیرید و خود را جای آنها بگذارید.

همواره به کاربران اپلیکیشن فکر کنید

هنگام طراحی و ساخت اپلیکیشن iOS حتما به کاربران تان توجه کنید زیرا در نهایت آنها هستند که از اپلیکیشن شما استفاده خواهند کرد. به همین منظور، در طراحی صفحات و امکانات اپلیکیشن به اندازه کافی به «تجربه کاربری» توجه کنید. اپلیکیشن شما قرار است مشکلی را حل کند تا زندگی کاربران راحت تر شود، نه آنکه به مشکلاتشان اضافه کند. بنابراین همواره منوها، دکمه ها، ویژگی ها، و امکانات اپلیکیشن خود را به شکل ساده، واضح، و کاربرپسند طراحی کنید. رعایت این نکته به شما در بازاریابی اپلیکیشن و بهینه سازی اپ استور کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

از ابزارهای مطمئن که تجربه موفقی داشته اند استفاده کنید

ابزار و چارچوب های نرم افزاری متعددی برای ساخت اپلیکیشن iOS وجود دارد، و هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود. هریک از این ابزار، مزایا و معایب خاص خود را دارند و کارهای متفاوتی انجام میدهند. چنانچه سابقه زیادی در طراحی و ساخت اپلیکشن iOS ندارید توصیه میکنیم از ابزارها و نرم افزارهای مطمئنی که قبلا امتحان خود را به خوبی پس داده اند استفاده کنید و اطراف خود را با ابزار گوناگون شلوغ نکنید. میتوانید از ابزار و راهکارهای کارآمد شرکتهای توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل و یا ارائه دهندگان سرویس مقرون به صرفه اپلیکیشن ساز نیز برای ساخت اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید.

اجازه ندهید ابزارهای جدید و پر زرق و برق شما را بیش از حد به خود مشغول کند. از ابزارهای مطمئنی که سالهاست مورد استفاده قرار گرفته و تجربه موفقی دارند استفاده کنید. البته این به آن معنا نیست که در پی به روز رسانی اطلاعات خود نبوده و از تحولات جدید بی خبر بمانید. اما بیش از اندازه برای آن وقت نگذارید، زیرا باعث میشود از کار اصلی باز بمانید.

استفاده از تکنولوژی های مطمئن مانند Xcode و Swift باعث میشود که دانش و تخصص زیربنایی iOS را کسب کنید، و بدین ترتیب میتوانید از هر نوع ابزار و نرم افزار جدیدی که عرضه میشود به نحو احسن استفاده کنید.

فایل هایتان را نام گذاری و مرتب سازی کنید

اکثر پروژه های بزرگ، به خصوص اگر به صورت گروهی اجرا شوند، فایل های برنامه نویسی متعدد و متنوعی خواهند داشت. بنابراین مهم است از همان ابتدای پروژه کلیه فایل ها و منابع خود را نام گذاری، ساماندهی، و مرتب سازی کنید. بخصوص افرادی که تجربه و مهارت کمتری دارند حتما باید این کار را به دقت انجام دهند تا اعضاء حرفه ای تر گروه بتوانند پروژه را بهتر مدیریت کنند.

اگر خودتان بصورت فردی روی ساخت اپلیکیشن iOS کار میکنید ممکن است در پروژه با مشکلی مواجه شوید و به کمک نیاز پیدا کنید. در این صورت، چنانچه از ابتدا به فایل هایتان نظم داده و آنها را نام گذاری و دسته بندی کرده باشید مطمئنا فردی که به کمک تان می آید بهتر قادر خواهد بود شما را یاری کند. روش های مختلفی برای ساماندهی کدها و فایل ها وجود دارد. یک روش مناسب برای این کار را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

مدام امتحان، سنجش، و کنترل کنید

اپل در رابطه با تایید اپلیکیشن جهت ثبت در اپ استور مقررات و استانداردهای سفت و سختی دارد. البته هدف اپل از این کار سنگ انداختن پیش پای توسعه دهندگان نیست، بلکه قصد دارد از کیفیت بالا و کارکرد صحیح اپلیکیشن ها و جلب رضایت کاربران اطمینان حاصل کند. بنابراین، ابتدا همه کارهایی که قبل از طراحی اپلیکیشن iOS باید انجام شود را به دقت بررسی کنید تا در طول اجرای کار با مشکل عمده ای مواجه نشوید. سپس اقدام به ساخت اپلیکیشن خود کنید. در طول ساخت اپلیکیشن iOS همه مراحل را مورد ارزیابی قرار دهید تا مطمئن شوید که قسمت های مختلف به درستی کار میکنند. بدین ترتیب میتوان ایرادات و باگ های احتمالی را حین توسعه برطرف کرد.

اپل اپلیکیشن هایی که خطا یا اشکال نرم افزاری داشته باشند را تایید نمیکند. بنابراین هیچگاه اپلیکشن مشکل دار به اپل نفرستید.

میتوان از نرم افزار Xcode و دیگر سیستم های تست و کنترل به منظور کسب اطمینان از صحت کارکرد اپلیکیشن استفاده کرد و از وجود ایرادات احتمالی مطلع شد. با انجام این کار در حین توسعه اپلیکیشن میتوانید از تبدیل شدن ایرادات کوچک به مشکلات بزرگ جلوگیری کنید و اپلیکیشن iOS خود را با اطمینان خاطر به اپ استور بفرستید.

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi