Geek (گیک) کیست و چه ویژگی‌هایی دارا است؟
Geek (گیک) کیست و چه ویژگی‌هایی دارا است؟

Geek اصطلاحی است که در طول زمان معانی مختلفی به خود گرفته است اما امروزه به افراد مستعدی اطلاق می‌شود که شور و هیجان وصف‌ناپذیری در مورد یک‌ چیز خاص، مثلاً فناوری‌های کامپیوتری، دارند و همهٔ جنبه‌های زندگی شخصی ایشان حول این محور می‌چرخد.
ریشه‌شناسی اصطلاح گیک
پیش از هر چیز نیاز است تا ریشهٔ واژهٔ Geek را مورد بررسی قرار دهیم. در سال‌های ابتدایی ۱۹۰۰، کارناوال‌های شادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج داشتند و معمولاً در این کارناوال‌ها فردی بود که Geek نامیده می‌شد و وظیفه داشت تا کارهای خارق‌العاده و در عین حال عجیب‌و‌غریبی انجام داده تا تماشاگران حیرت‌زده و بالتبع سرگرم شوند (واژهٔ دیگری که معمولاً به‌ عنوان مترادف این اصطلاح مورد استفاده قرار می‌گیرد، Nerd است اما توجه داشته باشیم که این دو واژه دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر می‌باشند به طوری که Nerd افرادی بسیار باهوش اما غیراجتماعی و منزوی هستند که بسیاری از خصوصیات مثبت افراد عادی اجتماع را نداشته و این افراد بسیار درون‌گرا هستند و به هیچ‌چیز جزء علاقمندی‌شان فکر نمی‌کنند.)
آنچه در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد، معرفی خصوصیاتی است که از آدم‌های معمولی یک گیک می‌سازد که در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌ای خواهیم کرد.
آیا واقعاً به کاری که انجام می‌دهید پایبند هستید؟ 
یکی از چیزهایی که گیک‌ها را از مابقی افراد جامعه متمایز می‌سازد، تعهد ایشان به کاری است که انجام می‌دهند به طوری که گیک‌ها در مورد کار مورد علاقهٔ‌شان خیلی غیرتی هستند و همواره سعی می‌کنند اولین کسی باشند که اخبار جدید و موضوعات مرتبط با کارشان را می‌دانند.
اساساً‌ افرادی که گیک نیستند، کارشان را وسیله‌ای برای امرار معاش تلقی می‌کنند اما این در حالی است که گیک‌ها کارشان را دلیل زنده ماندنشان تلقی می‌کنند! حال اگر شما دلبستگی خاصی دارید که به‌ خاطر آن هر روز صبح با ذوق و شوق از خواب بیدار می‌شوید تا به انجامش برسانید و تا پاسی از شب بیدار می‌مانید، شما یکی از مهم‌ترین خصوصیات گیک بودن را دارا هستید.
آیا خودتان را مجزا از سایر افراد جامعه می‌دانید؟ 
با توجه به اینکه گیک‌ها تعهد قابل‌توجهی به کار مورد علاقهٔ‌شان دارند، ایشان فقط به‌ دنبال افرادی هستند که چنین رویکردی به کار و زندگی‌شان دارا هستند؛ لذا نمی‌توانند با خیلی از افراد جامعه تعامل داشته باشند و همین مسأله منجر می‌گردد تا گیک‌ها افرادی تاحدودی غیراجتماعی باشند.
گیک‌ها معمولاً وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، از واژگان و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که فقط خودشان این اصطلاحات را متوجه می‌شوند و اگر یک فرد عادی در کنار ایشان باشد، به‌ سختی خواهد توانست معنای حرف‌های ایشان را متوجه شود. به‌ طور مثال، وقتی که برنامه‌نویسان تحت‌ وب با همدیگر صحبت می‌کنند، جملاتی همچون «آقا چه‌جوری یه توکن سِت کنیم که سی‌اس‌آر‌اف نخوریم؟» را باید انتظار داشته باشیم. 
آیا خصوصیات نژادپرستانه دارید؟ 
گیک‌ها افرادی تعصبی بوده و مسائل را از زاویهٔ دید افراد عادی نگاه نمی‌کنند و معمولاً این گروه از افراد فکر می‌کنند که تصورات ایشان در مورد یک موضوع خاص از تصورات سایر افراد صحیح‌تر بوده و این انتظار را از سایرین دارند تا حرف ایشان را بدون هر گونه توضیح اضافی، متوجه شوند. با توجه به اینکه گیک‌ها نمی‌توانند این خصوصیت خود را ترک کنند، ترجیح می‌دهند صورت مسأله را پاک کرده و به‌ عبارت دیگر از افرادی که گیک نیستند دوری می‌کنند.
آیا در علاقمندی‌های خود گم می‌شوید؟ 
گیک‌ها وقتی به کاری که به آن علاقه دارند مشغول می‌شوند، گذر زمان را به هیچ‌وجه متوجه نمی‌شوند به طوری که وقتی این دست افراد مثلاً بازی کامپیوتری انجام می‌دهند، ساعت‌ها از این کار می‌گذرد و تا به پایان بازی نرسند، از بازی کردن دست نخواهند کشید (حتی اگر گرسنه بوده و یا نیاز به دستشویی داشته باشند!)
شاید همین مسأله باشد که خیلی‌ها گیک‌ها را همانند افراد معتاد تلقی می‌کنند بدین صورت که آن‌قدر به کار مد نظرشان علاقه دارند که همه‌چیز، حتی سلامتی خود، را فدای آن کار می‌کنند (دولوپرهای بسیاری را شاهد هستیم از شب تا صبح کد می‌زنند و وقتی‌ که تَسک مد نظرشان به‌ اصطلاح DONE شد، استراحت می‌کنند.)
آیا علاقهٔ زیاد به دانستن همه‌چیز دارید؟ 
پیش از این گفتیم که زندگی یک گیک حول کاری می‌چرخد که به آن علاقه دارد و از همین روی گیک‌ها دوست دارند تا حس قدرت‌طلبی و کنترل بر روی مسألهٔ مورد علاقهٔ‌شان داشته باشند و یکی از راه‌هایی که می‌توانند به این حس قدرت‌طلبی دست پیدا کنند، آپدیت نگاه داشتن اطلاعات خود در زمینهٔ مربوطه می‌باشد به طوری که ایشان همواره در روزنامه‌‌ها، مجلات و فضای آنلاین به‌ دنبال اخبار مرتبط با موضوع کاری خود هستند و سعی می‌کنند در همایش‌ها و کنفرانس‌های مربوطه نیز شرکت کنند تا مبادا از رقبای خود عقب بمانند.
آیا نسبت به کاری که انجام می‌دهید غرور دارید؟ 
گیک‌ها در حوزه‌ای که مشغول به کار هستند حرفی برای گفتن دارند و همین مسأله منجر می‌گردد تا کمی نسبت به خود مغرور شوند و در هر جمعی که قرار می‌گیرند، سعی کنند دانش خود را به رخ دیگران بکشند 
آیا نسبت به چیز خاص در حوزهٔ کاری خود متعصب هستید؟ 
بسیاری از گیک‌ها در حوزهٔ مورد علاقهٔ خود، مثلاً گجت‌ها، دارای یکسری تعصبات هستند به طوری که مثلاً خیلی از گیک‌هایی که طرفدار محصولات اپل هستند، کسرشأن خود می‌دانند که یک گوشی اندرویدی در دست بگیرند و یا می‌توان گفت که جنگ طرفداران سیستم‌عامل اپن‌سورس گنو/لینوکس با ویندوزی‌ها از اینجا نشأت گرفته است (بسیاری از دولوپرها نیز هستند که به شکلی غیرقابل توصیف، روی زبان برنامه‌نویسی خود تعصب دارند.)
آیا این آمادگی را دارید که تا پایان راه به کار خود بچسبید؟ 
طرفدار یک برند خاص، یک زبان برنامه‌نویسی، یک سیستم‌عامل و … بودن یک چیز است و وفادار ماندن به سلیقهٔ خود بدون در نظر گرفتن آینده‌‌اش چیزی دیگر و این در حالی است که گیک‌ها حاضرند به‌ خاطر عقیده‌ای که دارند بجنگند و این مسأله به‌ خاطر میزان علاقهٔ ایشان به موضوع مد نظر نیست، بلکه چیزی بیش از علاقمندی است.
اساساً اگر شما در مورد موضوع خاصی دارای اطلاعات گسترده‌ای باشید و به‌ طور‌ کلی از طرفداران آن باشید اما از ایدهٔ خود و علاقمندی خود دفاع نکنید، شما فاقد یکی از اصلی‌ترین خصوصیات یک گیک هستید (به‌ طور‌ مثال، یک دولوپر زبان PHP با اینکه به خوبی می‌داند این زبان به مرور در حال از دست دادن سهم بازارش در مقابل رقبا است، اما کماکان روی انتخاب خود اصرار می‌ورزد.)

طراحی اپلیکیشن | طراحی نرم افزار اندروید | طراحی اپلیکیشن ios | طراحی وب سایت | تولید اپلیکیشن اندروید

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi