تفاوت وبلاگ و وب سایت
تفاوت وبلاگ و وب سایت
شاید از نظر شما میزان تفاوت وبلاگ و وب سایت آنطور که باید مشخص نباشد و معتقد باشید که این 2 گزینه از نظر ظاهری شباهت های زیادی به هم دارند، اما نکته مهم اینجا است که تفاوت های ساختاری مختلفی بین وبلاگ و وب سایت وجود دارد که سبب می شود یک سری وجه تمایز بین این دو فراهم شود. در این مقاله قصد ما این است که تفاوت وبلاگ و وب سایت را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
تفاوت وبلاگ و وب سایت طبق تعریف وبلاگ
برای اینکه تفاوت وبلاگ و وب سایت مشخص شود در ابتدا باید تعریف مشخصی از هر یک وجود داشته باشد. وبلاگ ها از دسته صفحات رایگان در اینترنت محسوب می شوند که می توانیم در آن مطالب مختلفی قرار دهیم. محتوا توسط نویسنده در وبلاگ قرار می گیرد و روند ارائه آن به صورتی است که جدیدترین مطلب در ابتدای صفحه قرار می گیرد.
وبلاگ در واقع ترکیبی از 2 واژه وب و لاگ است که لاگ در علوم کامپیوتر به فایلی گفته می شود که یک سری رخدادها را ثبت می کند. در نظر داشته باشید زمان قرار دادن مطالب مشخص می کند که مطالب باید کجای صفحه قرار بگیرد. مطالبی که در وبلاگ ها قرار می گیرد اغلب خاطرات شخصی و اخبار هستند. همینطور متن، تصویر و صوت نیز، می تواند از مواردی باشد که در وبلاگ ها دیده می شود. مهمترین ویژگی هایی که یک وبلاگ دارد: رایگان بودن ، سادگی و عدم نیاز به برنامه نویسی، شرایط آرشیو خودکار مطالب، ارائه مطالب به صورت عکس و صوت و فیلم است.
تفاوت وبلاگ و وب سایت طبق تعریف وب سایت
وب سایت ها به طور کلی دارای فایل های مختلفی مانند متن و تصویر هستند، این تصاویر می بایست بر روی یک سرور قرار بگیرد و سرور نقش میزبان را ایفا می کند. برای وب سایت ها یک نام دامنه انتخاب می شود که طبق آن نام می توان آنها را فراخوانی کرد. در نظر داشته باشید که برای داشتن یک وب سایت نیاز به کدنویسی و طراحی سایت است و همینطور باید دامنه و میزبانی تهیه شود.
هدف از طراحی وب سایت ها اطلاع رسانی است و به نوعی برای ارائه اخبارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. وب سایت ها جنبه تجاری دارند و می توانند محصولات، خدمات و همینطور فروش آنلاین داشته باشند. وب سایت ها در تجارت الکترونیک نیز بسیار عالی عمل کرده و می توانند بهترین گزینه برای برند شدن محسوب شوند.
وب سایت ها خاصیت آموزشی دارند که می توانند مطالبی را به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه در اختیار کاربران قرار دهند. طراحی سایت اغلب پیچیدگی مخصوص به خود را دارد و باید برنامه نویسی دقیقی صورت پذیرد. طراحی وب سایت ها هزینه بر است . ایجاد تغییرات مختلف در ظاهر و همینطور محتوای وب سایت ها به طور دقیق فراهم شده است. در ابزارهای طراحی و زبان های برنامه نویسی عموما میزان تنوع بسیار زیاد است و افراد می توانند به سادگی هر ایده ای را به عمل برسانند. تفاوت وبلاگ و وب سایت از نظر ساختار است.
بررسی دقیق تفاوت وبلاگ و وب سایت
حال که تعاریف مختلفی در خصوص وبلاگ و وب سایت اعلام شد، هم اکنون قصد داریم تفاوت وبلاگ و وب سایت را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم:
اغلب وب سایت ها به صورت حقوقی متعلق به یک شرکت و یا سازمان هستند، این در حالی است که وبلاگ ها اغلب برای فرد خاصی بوده و مالکیت حقیقی دارد. طراحی وب سایت ها پیچیده تر است و افراد می بایست دانش مرتبط با کامپیوتر داشته باشند طراحی سایت به طور کلی هزینه بر تر است اما وبلاگ ها به صورت رایگان نیز مورد استفاده قرار می گیرد و تنها بخش تبلیغات در وبلاگ ها با هزینه همراه است. در وب سایت ها به طور کلی مهمترین اصل ارائه محصولات، بازاریابی و یا برندسازی و تبلیغات است. در وبلاگ کمتر دیده می شود که چنین مواردی اعمال شود و افراد بیشتر ترجیح می دهند که اطلاعت شخصی و رویدادهای روزانه خود را ارائه دهند.
تفاوت وبلاگ و وب سایت از حیث تعامل
در بررسی تفاوت وبلاگ و وب سایت مشخص شده است که وبلاگ ها محیط بهتری برای تعامل افراد هستند و در این فضا می توان گروه های مختلفی فراهم ساخت، به طوری که بتوانند با هم صحبت کنند و نظرات خود را با یکدیگر در میان بگذارند، این در حالی است که وب سایت ها اغلب در حال تعامل با مخاطب هستند و میزان تعامل نقطه به نقطه در وب سایت ها کمتر است. محتوای وبلاگ ها همگی در یک صفحه قرار دارند و طبق ترتیب زمانی قرار می گیرد و مرتب می شود، اینطور که مشخص شده است در سایت ها می توان بخش بندی های مختلفی را در نظر گرفت و صفحات بیشتری نیز طراحی کرد.  تفاوت وبلاگ و وب سایت از نظر ظاهری چندان مشخص نیست.
جمع بندی
در ارزیابی تفاوت وبلاگ و وب سایت اینطور به نظر می رسد که هر 2 مورد مکانی مناسب برای ارائه اطلاعات محسوب می شود، این در حالی است که وب سایت ها اغلب برای شرکت ها مناسب هستند اما وبلاگ  گزینه شخصی است و یک فرد می تواند مطالبی با موضوعات مختلف را ارائه دهد. هر یک از این موارد دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند. تفاوت وبلاگ و وب سایت مشخص می سازد که کدام یک برای هدف های بزرگ مناسب است.
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi