فکر می‌کنید لقب «پیچیده‌ترین زبان برنامه‌نویسی» متعلق به کدام زبان است؟
فکر می‌کنید لقب «پیچیده‌ترین زبان برنامه‌نویسی» متعلق به کدام زبان است؟
شاید تاکنون مقاله‌های زیادی دربارهٔ محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی خوانده باشید. در عین حال یک سؤال کلیدی این می‌تواند باشد که برچسب پیچیده‌ترین زبان برنامه‌نویسی را روی کدام‌ زبان می‌توان زد و چرا که در همین راستا در ادامه اطلاعات موجود در یک اینفوگرافی را بررسی می‌کنیم که پیچیدگی‌های جاوااسکریپت و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن را بررسی کرده است. 
همهٔ ما از کدهای پیچیده بیزاریم چرا که فهمیدن آن‌ها سخت است و در عین حال می‌توانیم کدهای خود را با کاهش تعداد پارامترها، تعداد توابع و تعداد تودرتویی‌ها (Nesting) به کدهایی تبدیل کنیم که راحت‌تر خوانده می‌شوند. اگرچه که از دید برخی منابع جاوااسکریپت به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان توسعه‌دهندگان وب حکمرانی می‌کند، اما دارای پیچیدگی‌های خاص خودش هم هست و در همین راستا نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید زبان جاوااسکریپت (و گاهی هم پایتون) پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!
اگر شاخص پیچیدگی یک زبان برنامه‌نویسی را میانگین درصد کدهای تودرتو، چهار بار یا بیشتر، در هر پروژه در نظر بگیریم، JS عنوان پیچیده‌ترین زبان برنامه‌نویسی را به خود اختصاص خواهد داد و زبان‌های #PHP ،Java ،C و Python در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
Serene وب‌سایتی است که علاوه بر فاکتور پیچیدگی، بیش از 400 میلیارد خط کد را تجزیه و تحلیل کرد و فاکتورهای دیگری را نیز مورد بررسی قرار داد؛ فاکتورهایی از جمله اینکه در کدام زبان برنامه‌نویس بیشتر به کمک نیاز پیدا می‌کند و اینکه کدام زبان کمتر از سایر زبان‌ها گویا و قابل‌فهم است و پس از این بررسی‌ها بار دیگر زبان جاوااسکریپت به عنوان پیچیده‌ترین زبان برنامه‌نویسی شناخته شد. در عین حال که ممکن است برخی این روش تجزیه و تحلیل Serene را نامناسب بدانند، اما نتایج این بررسی‌ها جالب و قابل‌بحث است که در ادامه به آمار و ارقام منتشرشده از سوی این سایت نگاهی می‌اندازیم:
میانگین درصد استفاده از کدهای تودرتو در زبان‌های مختلف چقدر است؟
- جاوااسکریپت 8.36%
-  پی‌اچ‌پی 2.71%
- جاوا 2.12%
- سی‌شارپ 1.14%
- پایتون 0.95%
در کدام زبان دولوپر بیشتر به کمک نیاز پیدا می‌کند؟
- جاوااسکریپت
- جاوا
- پی‌اچ‌پی
- سی‌شارپ
- پایتون
در هر کامیت معمولاً چند خط کد تغییر می‌کند؟
- جاوااسکریپت با 1500 خط
- سی با 1100 خط
- ویژوال بیسیک با 950 خط
- سی‌شارپ با 900 خط
- سی‌پلاس‌پلاس کمتر از 900 خط
 
 
 
 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi