آشنایی با برخی ویژگی‌های زبان برنامه­‌نویسی Dart
آشنایی با برخی ویژگی‌های زبان برنامه­‌نویسی Dart
با اینکه شرکت گوگل در سرویس‌های جیمیل یا گوگل‌مپ و برخی دیگر از محصولات‌اش از جاوااسکریپت استفاده می‌کند و وابستگی شدیدی به این زبان دارد، اما زبان برنامه‌نویسی دارت را طراحی نمود که دلیل اصلی عرضهٔ این زبان به بازار، نواقص و نقاط ضعف جاوااسکریپت بود. در واقع، در جاوااسکریپت نسخه‌های قدیمی‌تر نسبت به ES6، شیی‌ٔگرایی به دلیل عدم وجود چیزی تحت عنوان کلاس‌ متفاوت است و در عوض وابستگی این زبان به پروتوتایپ‌ها می‌تواند باعث گیج شدن دولوپرهایی شود که سابقهٔ‌ کدنویسی با زبان‌هایی همچون جاوا، سی‌شارپ و ... را دارند.
از آنجا که دارت نتوانست به رقیب مستقیم جاوااسکریپت تبدیل شود، گوگل تصمیم گرفت تا مسیر این زبان را عوض کند و تیم‌های توسعهٔ مختلف در گوگل زبان دارت را به عنوان یکی از زبان‌های اصلی توسعهٔ نرم‌افزار قبول کردند و سرعت بالای آن باعث شد تا همگی تحت تأثیر آن قرار بگیرند مضاف بر اینکه گوگل زبان دارت را برای عموم دولوپرها به عنوان یک زبان کامپایل‌شونده به جاوااسکریپت، مانند زبان کافی‌اسکریپت، عرضه کرد.
عرضهٔ فریمورک AngularDart بر پایهٔ زبان Dart
برای کسانی که می‌خواهند از دارت برای طراحی وب استفاده کنند، AngularDart عرضه شده که تیم گوگل به وسیلهٔ آن پلتفرم‌های مهمی را کدنویسی کرده است. اگر شما با AngularJS که فریمورکی اپن‌سورس برای جاوااسکریپت است آشنا باشید، می‌دانید که هدف از طراحی این فریمورک راحت‌تر کردن فرایند کدنویسی با زبان جاوااسکریپت برای علاقمندان به این زبان بوده و می‌توان گفت که فریمورک AngularDart نیز چنین کاری برای زبان دارت کرده است.
مزایای زبان برنامه‌نویسی دارت
ویژگی‌های مدرن این زبان برای هر دولوپری که با نسل جدید زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سوئیفت و کاتلین کار کرده باشد، آشنا است. همچنین فیچرهایی همچون Static Typing ،Async/Await و Generics به همراه برنامه‌نویسی فانکشنال از مزایای زبان برنامه‌نویسی دارت محسوب می‌شوند.
اگر پیش از این با زبان‌هایی مانند جاوا و سی‌شارپ کد زده باشید، با قابلیت Static Typing این زبان‌ها آشنایی دارید که از بروز خطا در حین اجرای تَسک‌های مختلف جلوگیری می‌کند (اگر از این زبان‌ها برای توسعهٔ اپ موبایل استفاده کنید، بروز اِکسپشن در اپ‌های موبایل می‌تواند باعث خروج کاربر از اپ شود و این مساوی است با یک تجربهٔ کاربری نه‌چندان خوب) و نیاز به توضیح است استفاده از قابلیت Strong Mode در نسخۀ اولیۀ این زبان اختیاری بود ولی در نسخۀ دوم از این زبان اجباری شده است تا این اطمینان حاصل گردد که تا حد ممکن جلوی خطاها گرفته خواهد شد.
جمع‌بندی
با اینکه جاوااسکریپت علیرغم پیچیدگی‌های خاص‌اش از میدان کنار نخواهد رفت و ابزار مدیریت پکیج این زبان (NPM) حاوی صدها هزار پکیج مختلف است که این آمار و ارقام نشان از میزان محبوبیت بالای این زبان دارد، اما در عین حال ویژگی‌های خاص دارت می‌تواند علاقمندان خود را بیابد و با استفاده از فیچرهایی که باعث تسهیل روند توسعهٔ نرم‌افزار می‌شود، سریع‌تر از گذشته اقدام به پیاده‌سازی ایده‌های خود کنند.

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi