فرمت عکس ابداعی گوگل و موزیلا رقیبی جدی برای JPEG
فرمت عکس ابداعی گوگل و موزیلا رقیبی جدی برای JPEG
کمپانی اپل گام‌هایی جدی برای نسل بعدی تکنولوژی‌های مرتبط با تصاویر برداشته است اما به‌ نظر می‌رسد که فناوری فشرده‌سازی ویدیویی جدید AV1 یک گام فراتر رفته است (اپل با دستاوردهای جدیدش توانست سایز فایل‌های تصاویر را به طرز چشمگیری کاهش دهد و در نتیجه امکان ذخیرهٔ عکس‌ها در آیفون دو برابر شده است.)
کمپانی گوگل و بنیاد موزیلا و برخی دیگر سازمان‌ها در گروهی به‌ نام Alliance for Open Media (همبستگی برای رسانه‌های آزاد) در حال کار بر روی یک تکنولوژی ابداعی مرتبط با تصاویر هستند. Tim Terriberry، یکی از مهندسان اصلی بنیاد موزیلا که در این پروژه کار می‌کند در این باره گفته است:
در تست‌هایی که تاکنون انجام دادیم، حجم تصاویر ٪15 کمتر از فرمت عکس HEIC اپله اما اندازه‌های کوچک‌تر تنها شروع کار هستن.
این پروژهٔ نوپا حتی نامی هم ندارد و آینده‌ٔ آن نامشخص است اما در عین حال شرکت‌های بزرگی پشت آن قرار دارند که می‌تواند به بهترین رقیب برای رفع عیوب فرمت JPEG که متعلق به دههٔ 1990 است تبدیل‌ گردد. Kelly Thompson، مدیر کل سایت اشتراک‌گذاری عکس و فروش 500px گفته است: 
خیلی ساده‌لوحانه است که ما هنوز هم به تکنولوژی فشرده‌سازی ده‌های پیش پیش متکی هستیم و تجهیزاتی که ما برای ضبط و نمایش تصاویر استفاده می‌کنیم اکنون بالاتر از حد مجاز JPEG هستن.
به هر حال، عکس‌ها هر روز بهتر می‌شوند و اصلاً معلوم نیست که چه مسیری را طی خواهیم کرد یا چه مدت طول می‌کشد تا به شرایط ایده‌آل برسیم، اما روشن است که عکس‌ها به چیزی بیشتر از عکس‌هایی چاپی که در آلبوم قرار داده می‌شوند، تبدیل خواهند شد.
فرمت JPEG تنها به فایل‌های خیلی بزرگ محدود نمی‌شود. زمانی که به حمایت از طیف وسیعی از تُن‌های روشن و تاریک، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و عناصر گرافیکی مانند متن و آرم‌ها پرداخته می‌شود، این فرمت بیش از پیش نقاط ضعف‌اش را نشان خواهد داد مضاف بر اینکه این روزها فرمت JPEG محدودیت پیکسل هم دارا است و نمی‌‌تواند تکنولوژی‌های جدید عکس مانند عکس‌های پشت‌سرهم، پانوراما، عکس‌های لایو و داده‌های صحنه‌های 3D را به خوبی هندل کند.
ویژگی‌های عکس AV1
گوی سبقت را از JPEG رباییدن، یک شروع عالی است اما عکس‌های AV1 می‌توانند برخی از مشکلات دیگر را نیز تحت‌تأثیر قرار دهند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
- برای عناصر گرافیکی مانند لوگو، متن و نمودار، JPEG انتخاب مناسبی نیست.
- فشرده‌سازی به اصطلاح Lossless که سایز عکس را کاهش می‌دهد اما هنوز تمام پیکسل‌های اصلی آن را حفظ می‌کند.
همچنین امکان دارد که این فرمت تصویری ابداعی گوگل و بنیاد موزیلا بتواند عکس‌های لایو را کنترل کند. به عبارتی، فرمت‌هایی که یک قطعهٔ ویدیو را آماده‌ می‌کنند تا بتوانند به یک تصویر دیگر تبدیل شوند. Gabe Frost، مدیر اجرایی و مدیر برنامه‌های مایکروسافت، هم در این رابطه گفته است:
ماهیت فرمت‌های تصویری در حال تغییرند تا شامل موشِن شوند و تقاضا برای فرمت عکس AV1 هم وجود داره.
تاکنون تحقیقات صورت گرفته روی فرمت AV1 در حد یک اکتشاف باقی مانده است اما آنچه مسلم است اینکه احتمال دارد این فرمت تصویری جدید کلیهٔ معادلات فرمت‌های قدیمی‌تر همچون JPEG را برهم زند!
 
 
 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi