چرا آمازون متخصصین مُسِن را به‌ جای جوان‌ترها استخدام می‌کند؟
چرا آمازون متخصصین مُسِن را به‌ جای جوان‌ترها استخدام می‌کند؟
سیلیکون‌ولی مَهد افراد جوان است و اکثریت قریب به اتفاق فعالان این مرکز فناوری را جوانان تشکیل می‌دهند اما جالب است بدانیم که آمازون علاقمند به جذب نیروهای باسابقه و بالتبع مُسِن برای توسعهٔ زیرساخت‌های کلود خود است!
شاید این سؤال به ذهن خطور کند که منظور از مُسِن، آدم چند ساله است؟ طبق گزارش یکی از تحلیلگران شرکت Redmonk، میانگین سنی یک مهندس Amazon Web Service یا به اختصار AWS چیزی مابین 40 تا 45 سال است (گرچه آمار این تحلیلگر شاید دقیق نباشد، اما به‌ دلیل اینکه وی به گفتهٔ‌ خودش با مهندسین کمپانی آمازون ارتباط نزدیکی داشته، می‌توان اطمینان کرد که آمار و ارقامش نزدیک به واقعیت باشد.)
شرکت‌های تکنولوژی سیلیکون‌ولی گاهی اوقات آمارهایی را منتشر می‌کنند تا نشان دهند به تنوع در استخدام نیروی کار اهمیت می‌دهند اما این آماردهی به‌ صورت یک روال برای آن‌ها درآمده است که در برخی موارد هم خیلی دقیق نیست. به‌ هر‌ حال، آمار و ارقام حاکی از آنند که میانگین سنی کارکنان در فیسبوک 28 و در گوگل 30 سال است و از طرفی در مقایسه با این شرکت‌های مطرح، میانگین سنی در شرکت اوراکل 39 سال است.
بر اساس نتایج نظرسنجی سایت استک اورفلو از دولوپرها در سال 2016، میانگین سنی دولوپرها 29/5 سال بود که نشان می‌دهد اکثراً جوان هستند اما اگر دولوپرها را بر اساس تجربه بسنجیم، تقریباً ٪50 آن‌ها حداقل 6 سال سابقهٔ برنامه‌نویسی داشتند و بر اساس نظرسنجی بعدی همین سایت در سال 2017، چیزی در حدود ٪25/9 از دولوپرها حداقل 10 سال به‌ صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی کرده‌اند.
نیاز به توضیح نیست که رفته‌رفته منحنی سنی دولوپرها به سمت جوان‌تر شدن متمایل می‌شود و در واقع یک‌چهارم کسانی که فقط از راه کدنویسی کسب درآمد می‌کنند نسبتاً باتجربه هستند اما جالب است بدانید که کمپانی آمازون در سرویس‌های AWS خود، در مورد استخدام متفاوت فکر می‌کند. به‌ نظر می‌رسد AWS از هر دو قشر جوان و سن‌بالاتر در تیم‌های نرم‌افزاری خود بهره می‌گیرد به طوری که James Governor، تحلیلگر شرکت رِدمانک، بر اساس تجربهٔ شخصی خود می‌گوید که تیم‌های برنامه‌نویسی در شرکت‌ها بیشتر به این سمت می‌روند تا دولوپرهایی را استخدام کنند که تازه از کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند چرا که این تنها راهی است که آن‌ها می‌توانند با هزینه‌های سرسام‌آور، خود را سرپا نگاه دارند.
در عین حال، ساعات کاری و فرهنگ سازمانی آمازون طوری است که کاملاً مناسب افراد متأهل و خانواده‌دار بوده و این در حالی است که میانگین سنی کارکنان در آمازون 30 سال است (که این آمار با نظر شخصی این تحلیلگر مطابق است.) در‌ کل، به‌ نظر می‌رسد که تیم AWS ترکیب خوبی از دو قشر سنی جوان و میان‌سال در کارکنان خود دارا است البته مدیریت تیم AWS به عهدهٔ نسل ایگرگی‌ها، که Millennials هم گفته می‌شود، نیست بلکه مدیریت کارها بیشتر با ریش‌سفیدها است، به گفتۀ این تحلیلگر:
بعضی شرکت‌های قدیمی مهندسان مُسن و برجسته‌ای دارن چون اون‌ها از اوایل تأسیس اون شرکت حضور داشتن و AWS هم دقیقاً چنین شرایطی داره.
در اینجا یک تفاوت مهم وجود دارد اما به همان اندازه یک سؤال مهم هم به ذهن می‌رسد که «چرا کمپانی آمازون این مهندسان سن‌بالا را استخدام می‌کند؟» به گفتۀ این تحلیلگر، شرکت آمازون امتیاز ویژه‌ای برای گروه‌هایی قائل است که در حین کار سریع هستند و خودشان تصمیمات مهم را اتخاذ می‌کنند که لازمۀ چنین خصیصه‌ای، مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که معمولاً شامل تجربۀ بالا در آن فیلد کاری هم می‌شود و تمام این‌ها در یک فرد سن‌بالا دور هم جمع می‌شود.
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi