معرفی برخی از امولاتورهای اندروید برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش
معرفی برخی از امولاتورهای اندروید برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش
امروزه علاقمندان به اندروید طیف گسترده‌ای از امولاتورهای این سیستم‌عامل محبوب را خواه برای اجرای اپ‌های اندرویدی و خواه برای توسعهٔ اپلیکیشن در اختیار دارند که در این پست قصد داریم برخی از مطرح‌ترین امولاتورهای بازار را برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش معرفی کنیم.
Nox App Player
اگر از علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری هستید، این امولاتار گزینهٔ مناسبی برای شما است چرا که موتور رِندِرینگ این امولاتور از منابع سیستمی شما مؤثرترین استفاده را می‌کند و همچنین آزادی‌عمل کافی را برای فرایندهای مالتی‌تَسک فراهم می‌آورد. این امولاتور به منزلهٔ یک سیستم‌عامل کامل است و می‌توانید اپ‌ها را مستقیماً از گوگل‌پلی یا از طریق نصب فایل‌های apk نصب کنید مضاف بر اینکه علاوه بر کاربران عادی، دولوپرها نیز می‌توانند از Nox App Player جهت توسعهٔ و تست اپ‌های اندرویدی استفاده نمایند. 
Remix OS Player
این امولاتور اندرویدی تنها برای سیستم‌عامل ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنچه Remix OS Player را از دیگر امولاتورها متمایز می‌سازد، قابلیت Dual Boot آن است به طوری که می‌توانید از آن به عنوان کلاینت دسکتاپ استفاده کنید یا آن را در یک پارتیشن جداگانه در سیستم‌های سازگار با معماری x86 نصب کنید. استفاده از رابط کاربری این امولاتور آسان است و توانسته تست‌های مختلفی را با موفقیت پشت سر بگذارد و این در حالی است که گوگل‌پلی به طور پیش‌فرض روی آن نصب می‌باشد. همچنین به لطف یکسری بهینه‌سازی‌ها، قادر خواهید بود تا کلید‌های میانبر صفحه‌کلید را برای ارتقاء هرگونه فعالیت مورد نیاز مجدداً تنظیم کنید و همچنین به طور هم‌زمان چندین بازی را اجرا نمایید.
BlueStacks
این امولاتور‌ به صورت رایگان برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش به بازار عرضه شده است که به منزلهٔ یک پکیج کامل اندرویدی برای دسکتاپ است که ویژگی‌هایی بیش از آنچه یک کاربر حرفه‌ای احتیاج دارد ارائه می‌دهد. پشتیبانی از قابلیت Multi-Gesture و تعامل خوب با لوازم جانبی کامپیوتر مانند صفحه‌کلید، ماوس، پَد ‌لمسی و دوربین از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این امولاتور است مضاف بر اینکه سازگاری با Android TV نیز از برگ‌برنده‌های این امولاتور است.
نصب ساده و رابط کاربری کاربرپسند، Bluestack را به یک امولاتور طراز اول مبدل کرده است. برای بازی‌های با گرافیک بالا، ابتدا یک کارت گرافیک اختصاصی روی کامپیوتر خود نصب کنید سپس همه چیز را به این امولاتور بسپارید چرا که تجربهٔ لذت‌بخشی از استفاده از اندروید را برای شما رقم خواهد زد. بر خلاف اکثر امولاتورهای اندرویدی، می‌توانید بخش قابل‌توجهی از اپ‌ها یا گیم‌ها را در حالت فول‌اِسکرین باز کنید (نیاز به توضیح است که این امولاتور جایزهٔ بهترین نرم‌افزار را در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۲ برای ایدهٔ نوآورانه از آن خود کرد.)
Genymotion
اگر یک توسعه‌دهندهٔ اپلیکیشن هستید یا علاقمند به تست اپ‌های متعددی می‌باشید، جنی‌موشِن یکی از گزینه‌های روز میز است که ارزش بررسی کردن را دارد. جنی‌موشِن یک پکیج کامل برای دولوپرها است که به خوبی با Eclipse و Android Studio سازگار است به علاوه اینکه می‌توانید از میان پلاگین‌هایش آن‌هایی که نیاز دارید را در اندروید استودیو نصب کنید.
دولوپرهای وب نیز با استفاده از این امولاتور می‌توانند وب‌سایت‌های خود را از طریق مرورگرهای مختلف این امولاتور تست کرده و اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت‌ ایشان در دیوایس‌های مختلف به خوبی نشان داده می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید تست اپ خود را با استفاده از Genymotion’s Java API به صورت خودکار انجام دهید مضاف بر اینکه قادر خواهید بود تا از اس‌ام‌اس‌های ساختگی یا تماس‌های فِیک استفاده کنید تا متوجه شوید که چگونه برنامهٔ شما در این وضعیت‌ها از خود واکنش نشان می‌دهد.
اگر کارت گرافیک سیستم شما با OpenGL سازگار باشد، در هنگام انجام هرگونه تَسکی، گرافیک آن را سریع‌تر اجرا خواهد کرد و می‌توانید امولاتوری آنلاین را با استفاده از Genymotion Cloud در مرورگر خود تجربه کنید اما از آنجا که جنی‌موشِن رایگان نیست، خیلی از دولوپرها تمایل زیادی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند و این در حالی است که بسیاری از ویژگی‌های این امولاتور فقط برای نسخهٔ پولی در دسترس است (اگر یک دولوپر حرفه‌ای اندروید هستید، بهتر است برای خرید لایسنس این امولاتور هزینه کنید چرا که فیچرهایی دارا است که کمتر امولاتور دیگری به پای آن می‌رسد به علاوه اینکه جی‌موشِن برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک و همچنین در بستر کلود در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.)
MEmu
این امولاتور سبُک اندرویدی برای سیستم‌عامل ویندوز عرضه شده است که با پشتبانی از سیستم‌های Intel و AMD یک نرم‌افزار انعطاف‌پذیر محسوب می‌گردد به این معنی که کاربر می‌تواند رَم، سی‌پی‌یو، مدل دستگاه و سایر تنظیمات را شخصی‌سازی کند. همچنین می‌توانید دیوایس‌های مجازی متعددی ایجاد کنید و چندین کار را در امولاتور به طور هم‌زمان انجام دهید. این امولاتور قابلیت فول‌اِسکرین در برخی از بازی‌های محبوب را ساپورت می‌کند و می‌توانید با استفاده از صفحه‌کلید، ماوس و حتی جوی‌اِستیک از آن استفاده کنید. ویژگی‌های دیگر از جمله درگ & دراپ برای نصب فایل‌های apk، اشتراک‌گذاری آسان فایل بین اندروید و ویندوز، لودینگ سریع‌، نقشهٔ صفحه‌کلید و بسیاری قابلیت دیگر این امولاتور را به گزینهٔ خوبی برای کاربران ویندوز مبدل کرده است.
Andyroid
از زمان عرضهٔ این نرم‌افزار در سال 2011 تاکنون، Andyroid یکی از بازیگران اصلی در بازار امولاتورهای اندرویدی بوده است. یکی از گزینه‌های منحصر‌به‌فرد این امولاتور، قابلیت سینک کردن دیوایس اندرویدی با این امولاتور است به طوری که می‌توان از طریق گوشی خود این امولاتور را به سادگی کنترل کرد. Andyroid می‌تواند بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در پلی‌استور را اجرا کند به علاوه اینکه با فعال‌سازی قابلیت OpenGL Acceleration، امکان استفاده از تمام پتانسیل سی‌پی‌یو برای رِندِر کردن گرافیک‌های پیچیده نیز در این امولاتور میسر خواهد شد. 
Ko Player
این نرم‌افزار یکی دیگر از امولاتورهای مهم اندروید است که ارزش امتحان کردن را دارد. گوگل‌پلی به طور پیش‌فرض در این امولاتور نصب است به علاوه اینکه با اکثر اپ‌ها و گیم‌ها سازگار است. رزولوشن تطبین‌پذیر در Ko Player آن را به سولوشن خوبی برای برنامه‌هایی مانند یوتیوب، نت‌فلیکس و ... مبدل کرده تا از طریق آن بتوان محتوا را به صورت فول‌اِسکرین مشاهده کرد. ویژگی‌های دیگر نیز شامل درگ & دراپ برای نصب برنامه‌ها، پشتیبانی از صفحه‌کلیدهای بی‌سیم و باسیم، ماوس و تِرک‌پَد می‌گردد.
Youwave
در بین تمام امولاتورهای اندروید، این نرم‌افزار قدیمی‌ترین شبیه‌ساز برای ویندوز بوده اما سال‌ها است که به‌روزرسانی نشده است! Youwave دارای دو نسخهٔ مختلف رایگان و پرمیوم است اما اِشکال عمدهٔ این امولاتور عدم پشتیبانی از برخی اپلیکیشن‌ها است به طوری که اپ‌هایی که نیاز به اطلاعات هر نوعی از سنسور داشته باشند ممکن است در این نرم‌افزار کار نکنند! این امولاتور چیز جدیدی برای دولوپرها به ارمغان نمی‌آورد، اما اگر به دنبال یک نرم‌افزار مبتدی برای شبیه‌سازی اپ‌های اندرویدی هستید و به بازی‌های سبُک می‌پردازید، می‌توانید Youwave را بررسی کنید.
VirtualBox
این ابزار به طور خاص یک امولاتور اندروید نیست بلکه نرم‌افزاری است که سایر سیستم‌عامل‌ها را به عنوان سیستم مهمان (Guest) روی سیستم‌عامل فعلی شما نصب می‌کند اما برای این منظور باید علاوه بر VirtualBox، سیستم‌عامل Android را نیز دانلود کنید تا بتوانید یک شبیه‌ساز داشته باشید و نیاز به توضیح نیست که این کار بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده است و به نظر می‌رسد که بیشتر مناسب کاربران حرفه‌ای باشد. 
Android Studio’s Emulator
اندروید استودیو جانشین IDE قدیمی اکلیپس است که از زمان انتشار اولیه‌اش در سال 2013 به سرعت رشد کرد و در حال حاضر هم شامل یک امولاتور پیش‌فرض است که برای تست اپلیکیشن استفاده می‌شود. گرچه این امولاتور برای کاربران معمولی هم کاربرد دارد، اما این نرم‌افزار صرفاً برای دولوپرهای اندروید توصیه می‌شود و کاربران عادی بهتر است که از سایر گزینه‌های معرفی‌شده در این لیست استفاده نمایند که کاربرد آن‌ها به مراتب ساده‌تر است.
Xamarin Visual Studio
این ابزار که پیش از این تحت برند Xamarin Android Studio شناخته می‌شد، نسخهٔ مایکروسافتی اندروید استودیو برای ویندوز و مکینتاش است که از ویژگی‌های این امولاتور می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر مانیتور لمسی داشته باشید، با اکثر آن‌ها سازگار است اما این امولاتور برای مصرف عمومی نیست و از همین روی ممکن است یادگیری کار با آن برای کاربران عادی دشوار باشد مضاف بر اینکه به خاطر داشته باشید که بدون Visual Studio نمی‌توانید از این امولاتور استفاده کنید.
LeapDroid
چند سال پیش LeapDroid یک امولاتور اندروید قوی برای کامپیوترهای دسکتاپ بود اما پس از اینکه این نرم‌افزار به تصاحب شرکت گوگل درآمد، تیم توسعه‌دهنده‌اش به‌روزرسانی آن را متوقف کردند. رابط کاربری این نرم‌افزار هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی ندارد، گیم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف به خوبی ساپورت می‌شوند و اجرای این امولاتور منابع سیستمی زیادی هم مصرف نمی‌کند. بر خلاف امولاتور‌های دیگر، LeapDroid دارای ویژگی‌های خوبی برای گیم‌پلی پیشرفته، برنامه‌های یکپارچه، سازگاری بهتر با بازی‌ها و غیره است.
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi