چگونه به عنوان یک توسعه دهنده به کار خود سرعت دهیم
چگونه به عنوان یک توسعه دهنده به کار خود سرعت دهیم
وقتی به عنوان یک مهندس فناوري به دنبال یافتن شغل هستید، زمان کافی برای پیگیری درخواست های استخدام، آماده کردن رزومه و به روز نگه داشتن اطلاعاتتان نخواهید داشت. همه ی ما می خواهیم از زمان مان هوشمندانه استفاده کنیم اما اغلب نمی دانیم که استفاده ی هوشمندانه از زمان به چه معنا است.
برای چگونگی استفاده از زمان معمولاً این امر مطرح است که به عنوان یک مهندس فناوری بیشتر روی سخت کار کردن متمرکز اید یا هوشمندانه کار کردن؟
و جواب يك مهندس فناوری به این موضوع اين است که باید برای افزایش بهره وری هر دو کار را با هم انجام دهید. یک دلیل رایج وجود دارد که مردم اغلب به توصیه ی بالا عمل نمی کنند و آن این است که همیشه گفتن آسان تر از انجام دادن است. درباره ی آن فکر کنید: ترجیح می دهید وقت امروزتان را صرف ارزیابی کاری که اشتباه انجام می دهید کنید یا صرفاً تا جای ممکن بدون توجه به درست یا غلط بودن به کارتان ادامه می دهید؟ بی شک فرایند ارزیابی برای همگان خوشایند نیست و اغلب بدون ارزیابی صرفاً با قصد اتمام کار آن را انجام می دهند.
انجام دادن کاری که در ذهن کارآمد می دانید، آسان است.
 ارزیابی پروسه ی انجام فعالیتتان بدون گرفتن هیچ باز خوردی کار دشواری است. به عنوان یک مهندس فناوری یا در هر جایگاه دیگری تنظیم روش های مورد استفاده و سیاست گذاری های درست در راه رسیدن به موفقیت امری ضروری است.
زمانی که کاری را درست می انگارید بدون در نظر گرفتن ضعف های آن به استفاده از آن روش می پردازید. حتی اگر آن روش ناکارآمد باشد به دلیل نبود یک سیستم ارزیابی و سیاست گذاری مناسب در عین ناکار آمدی به استفاده از آن ادامه می دهید و در مسیری مخالف موفقیت گام بر خواهید داشت.
نمونه ای از یک شکست
از زبان کن مازایکا (مهندس فناوری موفق):
سال دوم دانشگاه به دنبال شغل یا یک دوره ی کار آموزی بودم. به شرکت های مختلف رزومه ارسال می کردم و با وجود شرکت در حداقل 6 مصاحبه نتوانستم شغل یا کار آموزی مورد نظرم را پیدا کنم؛ تا زمانی که به درخواست مشاور مدرسه ام به دیدارش رفتم و او با پرسیدن سؤالاتی مرا متوجه اشتباهاتم کرد. از من خواست تا کارهایی را که فکر می کنم به شیوه ای اشتباه انجام می دهم برایش بازگو کنم و من تا آن زمان فکر می کردم که کاری را اشتباه انجام نمی دهم و آماده ی کار به عنوان یک مهندس فناوری هستم!
در نهایت با ادامه ی صحبت، به دو دلیل عمده برای عدم موفقیت من دست پیدا کردیم: اول این که من تمام درخواست های خود را برای عنوان های شغلی اشتباهی ارائه کرده بودم و دوم این که در انجام مصاحبه افتضاح بودم!
عنوان های شغلی مناسب
من در تمام درخواست های خود شغل های اشتباهی را هدف گرفته بودم؛ شغل هایی مثل کار در یک کارخانه ی اسباب بازی های رایانه ای که به دنبال یک مهندس فناوری با تجربه برای دومین یا سومین کار آموزی بودند. من با این انتخاب اشتباه در حال رقابت با مهندسان فناوری با تجربه ای بودم که سال ها تجربه ی کار به عنوان مهندس فناوری را در کارنامه ی خود داشتند.
مشاور من در پایان مصاحبه مان و بعد از این که من فهمیدم که باید در هر مقامی چه دانشجو و چه مهندس فناوری، به فعالیت هایم نگاه نقادانه داشته باشم، لیستی از مشاغل را به من داد تا با ارائه ی درخواست در عناوین درست، کار حرفه ای خود را آغاز کنم.
مصاحبه؛ قلب درخواست شغلی
در نظر بگیرید که به دنبال استخدام نیرو برای یک عنوان شغلی هستید. چندین رزومه دریافت و تعدادی را گلچین کرده اید. در نهایت با برگزاری یک مصاحبه برای پرسیدن سؤالات کلیدی تصمیم نهایی خود را اتخاذ می کنید. بنابراین تصمیمات نهایی برای عناوین شغلی اغلب در مصاحبه اتخاذ می شوند پس باید در مصاحبه به بهترین شکل ظاهر شوید! فکر کنید می خواهید یک مهندس فناوری استخدام کنید و او حتی قادر به بیان توانمندی هایش نیست پس شما قطعاً نه به عنوان مهندس فناوری، بلکه در هیچ عنوان دیگری هم وی را نخواهید پذیرفت.
در روند مصاحبه شغلی نباید خیلی صادق باشید! بله، صداقت بیش از حد درباره ی نقاط ضعفتان باعث ناکامی شما می شود. در عوض شما باید از هر فرصتی استفاده کنید تا از نقاط قوتتان صحبت کنید و ثابت کنید که یک کاندید واجد شرایط  هستید.
تصحیح کردن روش کار بهتر از شروع دوباره!
گاهی وقت ها در معرض سؤالات دیگران قرار گرفتن باعث می شود تا درباره ی نحوه ی فعالیتمان به عنوان یک انسان و نه صرفاً به عنوان یک مهندس فناوری بپردازیم و بفهمیم چه روش ها یا بخش هایی از کار را باید بازبینی کنیم.
پیدا کردن روند مناسب شغلی کاری دشوار اما ممکن است و باید در مسیر دست یابی به این موفقیت متمرکز بود و فرایند ارزیابی از روند را فراموش نکرد. باید در نظر داشت که یکی از بهترین شیوه های یادگیری، یادگیری از طریق انجام کار و در طی فرآیند انجام کار است.
کار سخت یا هوشمندانه؟!
 صرفاً هوشمندانه انجام دادن کارها به دلیل این که کار را پیش می برد، اما تجربه ی غنی به شما منتقل نمی کند اهمیت چندانی ندارد و حتی صرفاً سخت کار کردن هم فایده ای به دنبال نخواهد داشت. چون با اشغال کردن تمام زمان شما امکان هوشمندانه کار کردن را از شما سلب می کند. پس بهترین راه، حفظ تعادل است. باید به گونه ای عمل کنید که در عین هوشمندانه و کارآمد بودن، فرآیند کاری سخت کوشانه ای هم داشته باشید.
استفاده ی بهینه از زمان در نقش یک مهندس فناوری
زمان، این معیار دوست داشتنی گذرا، در انجام هر کاری اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به چهار سؤال اشاره می کنیم که با پرسیدن آن ها از خود می توانید بفهمید به عنوان یک مهندس فناوری از زمان خود چگونه بهره می برید.
1- بهبود عملکردتان به عنوان یک مهندس فناوری در هفته ی گذشته چطور بوده است؟
شما باید به طور پیوسته در جهت افزایش توانمندی ها و بهبود عملکردتان به عنوان یک مهندس فناوری گام بردارید. اگر تمام تمرکزتان را به جست و جوی فرایند، اختصاص دهید و به کد نویسی نپردازید، به عنوان یک مهندس فناوری در مسیر اشتباهی قدم برداشته اید. فکر کنید موضوعی را بلد باشید و صرفاً به دلیل عدم توجه کافی به آن از پاسخ گویی به سوالات مرتبط با آن ناتوان باشید.
 2- افزایش اطلاعاتتان در هفته ی گذشته درباره ی فرایند جست و جوی شغل چطور بوده است؟
این که کار به اتمام برسد دارای اهمیت است اما موضوعی که به ارزیابی شما در انتهای روز کمک می کند فرایندهایی است که طی روز به اتمام رسانده اید.
3- تفاوت فعالیت هفته ی آینده تان با این هفته به عنوان یک مهندس فناوری چه خواهد بود؟
تنها راه یاد گرفتن در فرایند جست و جوی شغل، تجربه کردن موضوعات مختلف است. اگر روندی را که انتظار دارید در کار ایجاد نکرده اید، می توانید گزینه های جدید را امتحان کنید. گزینه هایی که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است:
برای کار کردن در سمت هایی که با نحوه ی برنامه ریزی شغلی آن ها آشنایی ندارید، درخواست ندهید.
از روش های مختلف در عنوان شغلی ثابت تان بهره بگیرید.
4- با چه کاری فرایند را می توانید بهتر یا آسان تر کنید؟
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi