MonkeyFirst: شعار لابراتوار X گوگل به منظور کسب موفقیت در پروژه‌های تحقیقاتی جدید
MonkeyFirst: شعار لابراتوار X گوگل به منظور کسب موفقیت در پروژه‌های تحقیقاتی جدید
Google X یا به اختصار X یکی از زیرمجموعهٔ گوگل است که به نوعی می‌توان آن را آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل محسوب کرد که هدفش نَه رفع مشکلات گوگل است و نَه مأموریت‌های بشردوستانه‌ چرا که هم‌اکنون هزاران نفر مشغول این کارها هستند بلکه محققین این لابراتوار در تلاش برای تأثیرگذاری بر کل جهان هستند تا بتوانند در آینده خود به گوگل بعدی تبدیل شوند.
Astro Teller که یک کارآفرین، دانشمند و متخصص فناوری‌های هوشمند است از سال ۲۰۱۰ مسئولیت این لابراتوار را بر عهده دارد که در ارتباط با فرایند‌های کاری در ایکس می‌گوید:
اگه فرض کنیم که می‌خواهیم یه میمون رو طوری تربیت کنیم که بره بالای یه ستون و آثار شکسپیر رو از حفظ برامون  بخونه، از کجا باید کارمون شروع کنیم؟ پاسخ درست اینه که باید اول میمون رو برای این کار آموزش بدیم و پاسخ نادرست اینه که اول ستون رو بسازیم.
در پاسخ به این پرسش که «چرا نیاز است تا اول میمون را آموزش دهیم؟» باید گفت که آموزش دادن میمون بسیار سخت‌تر از ساخت ستون است و در لابراتوار ایکس سخت‌ترین کار باید اول انجام شود و این دقیقاً همان چیزی است که مابین این مرکز تحقیقاتی گوگل و سایر سازمان‌ها تمایز ایجاد می‌کند. به گفتهٔ مدیر این لابراتوار:
در شرکت‌های مختلف و گاهی حتی در این لابراتوار کارهای زیادی انجام می‌شه که دقیقاً مثل ساختن ستونه که اساساً این کارها برای کسب تأیید و تشویق سایرین انجام می‌شن. به عبارتی، فقط به خاطر اینکه دیگران از انجام این همه کار به وجد بیان و بگن وای، چه ستون قشنگی. گاهی هم به خاطر جواب پس دادن به رئیستون در مورد پیشرفت پروژه ممکنه کارهای جانبی زیادی انجام بدین که حرفی برای گفتن داشته باشین. دقیقاً مثل اینه که به رئیستون بگین آموزش دادن میمون کار خیلی سختیه ولی ببین در عوض چه ستون قشنگی ساختم!
استراتژی MonkeyFirst (اول میمون) را می‌توان نسخهٔ گسترده‌تری از عبارت قورباغه‌ات را قورت بده در نظر گرفت زیرا این اصطلاح تنها به این معنی نیست که اول سخت‌ترین کار باید انجام شود بلکه می‌تواند به ما نشان دهد که پروژه‌ٔ مورد نظر در نهایت به سودآوری خواهید رسید یا خیر. به عبارتی، اگر نمی‌توانیم سخت‌ترین بخش پروژه را اول انجام دهیم، بهتر است پروژه را کنار بگذاریم زیرا اگر نشود میمون را آموزش داد، ساختن ستون هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و در همین راستا قبل از اینکه پروژه‌ای را شروع کنیم، باید میمون و ستون را از هم تشخیص دهیم. 
نگاهی به یکی از پروژه‌های شکست‌خوردهٔ لابراتوار X
Project Foghorn نام یکی از پروژه‌های لابراتوار ایکس بود که هدفش یافتن روشی بود تا از آن طریق بتوان از آب دریا سوخت تولید کرد بدین صورت که با جداسازی کربن و هیدروژن از آب دریا و ترکیب مجدد آن‌ها با یکدیگر، یک نوع سوخت طبیعی ابداع کنند.
با توجه به استراتژی MonkeyFirst، آنچه در این پروژه نقش ستون را بازی می‌کرد گرفتن سوخت طبیعی از آب دریا بود و میمون هم این‌ بود که بفهمند چه‌طور می‌شود هزینه‌ها را کاهش داد تا سوخت تولید شده به این روش بتواند با قیمت سوخت موجود در بازار رقابت کند. هنگامی که اعضای تیم Project Foghorn فهمیدند که این میمون به این زودی‌ها آموزش نخواهد دید، پروژه را متوقف کردند تا منابع لابراتوار ایکس برای پروژه‌های دیگر که احتمال موفقیت بیشتری دارند، آزاد گردد.


طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس | 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi