بیکن چیست؟
بیکن چیست؟
همان طور که در این پست توضیح دادیم، بلوتوث یکی از فناوری های مورد استفاده در بازاریابی مجاورتی است که نسبت به روش های دیگر مزایای قابل توجهی دارد. به دستگاه هایی که قابلیت برقراری ارتباط با دستگاه های هوشمند از طریق بلوتوث را فراهم می کنند، بیکن (Beacon) گفته می شود.بیکن ها فقط فرستنده ی سیگنال هستند، از گوشی های هوشمندی که در اطرافشان هستند کاملا بی اطلاعند و با آنها ارتباط برقرار نمی کنند و داده های آنها را به سرقت نمی برد. فقط سیگنال می فرستند و می گویند سلام، من اینجام، من یک بیکن هستم؛ دقیقا مانند یک برج فانوس دریایی که کشتی ها را نمی بیند و شناورها با دیدن نور آن مسیریابی می کنند. کشتی ها مانند دستگاه های موبایل هوشمند هستند.
روی بیکن ها داده ای وجود ندارد. آنها معمولا به اینترنت متصل نمی شوند و دستگاه های ساده ای هستند که از شناساگری منحصر به فرد تشکیل شده اند.
بیکن ها در شرایط و موقعیت های مختلف استفاده می شوند از خرده فروشی تا موزه ها، فرودگاه ها، خطوط هوایی و حتی مسیریابی در فضای بسته. یک بیکن می تواند یک سخت افزار فیزیکی، دستگاه موبایل، تبلت و هر دستگاهی که قابلیت اتصال به بلوتوث کم انرژی را دارد، باشد.
بیکن ها پلتفرم هایی مستقل هستند
معمولا بیکن ها پلتفرم هایی مستقل هستند. اپل پروتکل iBeacon را در سال 2013 به صورت اختصاصی طراحی کرد و بعد از آن گوگل هم پروتکل مشابه iBeacon، به نام Eddystone را به بازار معرفی کرد. اگر اولین باری ست که در مورد این فناوری می شنوید شاید کمی گیج شوید و این سوال برایتان پیش بیاید که آیا اپل مالک بیکن است و اینکه آیا بیکن همان iBeacon است یا چه تفاوتی دارد؟ باید بگویم که بیکن ها در واقع دستگاه های فیزیکی هستند که به فناوری بلوتوث کم انرژی یا BLE مجهزند و می توانند سیگنال بفرستند. iBeacon یک پروتکل ارتباطی برای ارتباط با بیکن ها ست و مختص اپل است ولی به این معنی نیست که دستگاه های اندرویدی و دستگاه های دیگر نمی توانند این بیکن ها را مشاهده کنند.
بیکن ها به اینترنت متصل نمی شوند
همانطور که قبلا گفته شد بیکن ها مانند فانوس دریایی هستند، سیگنال می فرستند ولی به اینترنت و وایفای متصل نمی شوند، بلکه فقط بسته های بلوتوثی کم انرژی می فرستند که شامل کدی با این محتواست: سلام، من اینجام، من اینجام، منو ببینین، اگه میخواین، اقدامی بکنین.
به طور پیش فرض اکثر بیکن هایی که موجود هستند قابلیت اتصال به اینترنت ندارند  و اگر هم این قابلیت را داشته باشند بیشتر برای این است که نشان دهد کدام بیکن ها باطریشان تمام شده، کدامشان باید جایگزین شوند، کدام یک از آنها مسئله ای برایش به وجود آمده و اتصال آنها به اینترنت به مسیریابی آنها مربوط نمی شود.
آیا بیکن ها اطلاعات شما را می دزدند؟
بیکن ها قابلیت دیدن دستگاه های اطرافشان را ندارند دقیقا مانند فانوس دریایی. آنها به دستگاه ها متصل نمی شوند بنابراین هیچ داده ای را نمی توانند بدزدند.
در واقع حریم شخصی در مورد بیکن ها یک مسئله ی خیلی مهم است و مشتریان نباید در این مورد نگران باشند.
دلایل استفاده از بیکن ها
بیکن های بلوتوثی نقش بسیار بزرگ و مهمی را در آینده IOT و فناوری مجاورتی بازی می کنند. بیکن ها به چند دلیل در بازاریابی مجاورتی اهمیت پیدا کرده اند از جمله:
نفوذ زیاد: بیشتر از 90% از گوشی های هوشمند به فناوری بلوتوث مجهز شده اند
برد بالا: بلوتوث می تواند تا 100 متر برد داشته باشد
بهره وری انرژی: BLE یا بلوتوث کم انرژی از لحاظ انرژی کم مصرف تر از راهکارهای دیگر است.
همه ی این موارد باعث شده که بلوتوث یکی از بهترین کاندیدا برای اینترنت اشیاء باشد. همانطور که وسایل هوشمندتر می شوند، باید زبان مشترکی وجود داشته باشد تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بلوتوث می تواند تمام اشیاء را به هم مرتبط کند و یک محیط کاربر پسند و اتوماسیون سازی لازم برای ایجاد فضایی یکپارچه و بدون سیم را به وجود آورد.
کاربرد بیکن ها
عمده کاربرد بیکن ها در بازاریابی و تبلیغات ذکر شده ولی کاربرد آنها وسیع تر از اینهاست و می تواند با کمک فناوری ها و تکنولوژی های دیگر برای هوشمندسازی شهرها، اتوماسیون سازی و ... به کار رود.
پیام های ارسالی توسط بیکن ها می تواند برای خوش آمدگویی، اعلام تخفیف ها، جایزه ها، اطلاعات مورد نیاز مشتری، تبریک تولد و ... به کار رود. این نوع پیام ها چون باعث می شود که مشتری احساس خاص بودن کند برای او جذاب است و تبلیغات اثرگذارتری خواهد بود.
از کاربردهای بیکن ها در شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسیریابی در مراکز خرید، فرودگاه ها، دانشگاه ها و ... و امکان نمایش نقشه ی سه بعدی هر مکان
در رستوران ها برای نمایش منوها و سفارش غذا
در موزه ها به عنوان بروشور اطلاعاتی، نمایش زندگینامه افراد، توضیح وقایع، نمایش فیلم و ...
استفاده در سیستم بانکداری، مدارس، کتابخانه ها، حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر.

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس | 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi