معرفی زبان برنامه‌نویسی Kotlin برای اندروید
معرفی زبان برنامه‌نویسی Kotlin برای اندروید
تا همین اواخر، توسعه برنامه اندروید تقریبا به طور انحصاری با زبان برنامه‌نویسی جاوا و جاوا6 انجام می‌شد. جاوا6 در سال 2006، دو سال قبل از انتشار دستگاه‌های اندروید معرفی شد. 
JetBrains، که با IntelliJ IDEA (Android Studio بر پایه IntelliJ IDEA است) شناخته می‌شود، زبان Kotlin را در سال 2011 معرفی کرد. کاتلین اوایل سال 2016 به 1.0 رسید.
در آوریل 2017، گوگل اعلام کرد که Kotlin به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی first class مخصوص اندروید، برای همیشه پشتیبانی خواهد شد.
در حالی که جاوا8 درحال حاضر در نسخه‌های اخیر اندروید پشتیبانی می‌شود و همچنان در اندروید توسط گوگل پشتیبانی می‌شود، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که Kotlin به زودی به عنوان زبان توسعه برنامه‌های اندروید تسلط خواهد یافت.
کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی statically-typed است که بر روی JVM اجرا می‌شود. همچنین می‌تواند به کد منبع جاوااسکریپت و اجراهای بومی (native) کامپایل شود.
Kotlin یک زبان عالی و مناسب برای برنامه‌های اندروید است، و تمام مزایای یک زبان مدرن را برای پلت‌فرم اندروید بدون هیچ محدودیتی به ارمغان می‌آورد:
سازگاری: Kotlin به طور کامل با JDK 6 سازگار است، مطمئن باشید که برنامه‌های Kotlin می‌توانند بر روی دستگاه‌های قدیمی اندروید بدون هیچ مشکلی اجرا شوند. ابزارهای Kotlin به طور کامل در Android Studio پشتیبانی شده و با سیستم ساخت اندروید سازگار هستند.
عملکرد: یک برنامه Kotlin، به لطف bytecode بسیار مشابه، با همان سرعت مشابه جاوا اجرا می‌شود. با پشتیبانی Kotlin از توابع درون خطی (inline)، کدها با استفاده از lambdaها اغلب سریع‌تر از کد نوشته شده در جاوا اجرا می‌شوند.
قابلیت همکاری: Kotlin صد در صد با جاوا سازگار است، و به شما اجازه داده می‌شود تا از همه کتابخانه‌های اندروید موجود در برنامه Kotlin استفاده کنید.
کتابخانه Kotlin: Kotlin دارای کتابخانه زمان اجرای بسیار کم حجمی است، که می‌تواند در آینده از طریق استفاده از ProGuard نیز سبک‌تر شود. در یک برنامه واقعی، کمتر از 100K سایز فایل apk. است.
زمان کامپایل: Kotlin از کامپایلر افزایشی کارآمدی پشتیبانی می‌کند، بنابراین در حالی که برخی سربارهای اضافی برای buildهای تمیز وجود دارد، buildهای افزایشی معمولا سریع یا سریع‌تر از جاوا هستند.
منحنی یادگیری: برای توسعه‌دهندگان جاوا شروع به کار با Kotlin بسیار آسان است. تبدیل خودکار جاوا به Kotlin که در پلاگین Kotlin موجود است به شما کمک خواهد کرد. Kotlin Koans راهنمایی را از طریق ویژگی‌های کلیدی زبان با مجموعه‌ای از تمارین تعاملی ارائه می‌دهد.
این زبان توسعه اندروید، با موفقیت توسط شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده است.
ابزارهایی برای توسعه اندروید
تیم Kotlin ابزارهایی را برای توسعه اندروید فراتر از ویژگی‌های زبان استاندارد ارائه می‌دهد:
Kotlin Android Extensions یک افزونه کامپایلر است که به شما اجازه می‌دهد فراخوانی کد findViewById() را از کد خود حذف کرده و آن‌ها را با ویژگی‌های کامپایلر تولیدشده جایگزین کنید.
Anko کتابخانه‌ای است که مجموعه‌ای از بسته‌بندی‌های (wrapper) Kotlin پسند را پیرامون APIهای اندروید ارائه می‌دهد، همچنین یک DSL که به شما اجازه جایگزینی فایل‌های xml. را با کد Kotlin می‌دهد فراهم می‌کند.
چرا Kotlin برای اندروید
از آنجایی که اندروید طوفانی را در جهان به پا کرده است، توسعه‌دهندگان جایگزین‌های کمی را برای جاوا جهت توسعه برنامه‌ها دارند.
جاوا 8 برخی مشکلات زبان را حل کرد و حتی بیشتر مشکلات با جاوا 9 و 10 اصلاح شد. اما شما باید پایین‌ترین ورژن SDK را برای اندروید 24، فقط برای استفاده از جاوا 8 تنظیم کنید، که این امر گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از توسعه‌دهندگان نیست. بیشتر توسعه‌دهندگان از جاوا 9 و 10 استفاده نمی‌کنند. اما کاتلین قصد دارد این شکاف را پر کند.
Kotlin توسعه برنامه‌های اندروید را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌سازد. بالاتر از همه یک زبان جدید است! و چه چیزی می‌تواند هیجان‌انگیزتر از این باشد؟ توسعه‌دهندگان iOS نمی‌توانند این همه لذت و سرگرمی را داشته باشند.
 
 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi