ابزارهایی برای آسان سازی توسعه برنامه های Net.
ابزارهایی برای آسان سازی توسعه برنامه های Net.
ابزارها تجهیزاتی هستند که میزان زحمت انسان ها را کاهش می دهند. هر کدام از ما روزانه از ابزارهای گوناگونی برای آسان سازی کارهایمان استفاده می کنیم. این روند برای برنامه نویسان .NET نیز به همین صورت است. ابزارهای زیادی در این حیطه نیز وجود دارند. در این مقاله ، درباره ی برخی از ابزارهای مفیدی صحبت خواهیم کرد که در زمان ساخت، دیباگ کردن ، تست و توسعه ی برنامه های .NET بهتر است که آن ها را به خاطر داشته باشیم تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنیم .
 اجازه بدهید با برخی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه و مزایای آن ها آشنا شویم. این ابزارها دسته بندی های گوناگونی دارند. برخی از آن ها برای تمرین استفاده می شوند، برخی از آن ها برای اعتبارسنجی کد و اطلاعات به کار می روند، برخی از آن ها برای بررسی های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر نیز برای مرور کدهای نوشته شده کاربرد دارند.
تعدادی از این ابزارها عبارتند از :
Resharper  
Resharper یک افزونه برای برنامه ی Visual Studio است که پیشنهادهایی برای بهبود کد ارائه می دهد. این افزونه، امکاناتی را برای دست کاری کد، فرمت کردن کد، و ساخت خودکار کدهای لازم  برای متدهای property و متغیرها در اختیار ما می گذارد. همچنین پیشنهاد هایی برای ارتقای کدهای استفاده شده در برنامه به ما ارائه می دهد. بهترین مورد این است که اخطارهایی در مورد کدهایی که نادرست به نظر می رسند به برنامه نویسان نشان می دهد و  قدرت تفکر برنامه نویسان را نیز بالا می برد.
log4net
log4net ابزاری است که برای نوشتن گزارش گیری ها در کد استفاده می شود. این ابزار، گزینه هایی برای خطایابی ، اخطار و بررسی exception های موجود در فایل های گزارش دارد و پیکربندی آن نیز بسیار ساده است. این ابزار، سریع، دارای قابلیت گزارش گیری های متعدد ، دارای پیکربندی xml پویا و thread safe است.
Fiddler
Fiddler برای بررسی درخواست ها و پاسخ ها در کانال های ارتباطی استفاده می شود. این ابزار در زمان هایی که در Visual Studio   قابلیت دیباگ کردن وجود ندارد، بسیار کاربردی و سودمند است . همچنین این ابزار برای دیباگ کردن remote WCF و WEB API نیز کاربرد دارد. ما می توانیم اطلاعات درخواست را تغییر بدهیم و پاسخ هایی که از سوی سرور با استفاده از این ابزار فرستاده می شوند را بررسی کنیم.
ANTS profiler
ANTS Memory Profiler یکی از ابزارهایی است که برای پیدا کردن اشکالات موجود در حافظه در برنامه های .NET به کار می رود. این ابزار، قابلیت بسیار عالی "بررسی میزان کارکرد حافظه " در کد و بهینه سازی مصرف حافظه در کدهای C# و VB.NET را داراست.
NCover
NCover یک ابزار عالی برای کمک در توسعه های مبتنی بر تست است . اغلب توسعه های مبتنی بر تست به دنبال این هستند که بتوانند تمام کد را پوشش دهند. Ncover کد را شناسایی می کند و نقاطی که ما کیس های تست را فراموش کردیم را به ما یادآوری می کند. پوشش دهی بالای کد ارزش بالاتری به محصول می دهد.
.NET Reflector
کاربرد اصلی .NET Reflector برای انجام عمل disassemble بر روی source code است. ما می توانیم آدرس source code را با کلیک کردن بر روی نام تابع به این ابزار اطلاع بدهیم و به سادگی بررسی کنیم کدام کد شامل فایل dll است. در production deployed code اگر بخواهیم نسخه ی کد را بررسی کنیم می توانیم به سادگی این کار را با استفاده از این ابزار انجام دهیم.
FXCOP
FXCOP یک ابزار است که به وسیله ی آن ما می توانیم یک مجموعه از قوانین را پیش از ساخت برنامه تعیین کنیم، قوانین سفارشی و دلخواه خودمان را ایجاد کنیم، قواعدی برای نامگذاری ها ثبت کنیم تا بتوانیم از نوشتن کدهای نامناسب جلوگیری کنیم. این ابزار قابلیتی دارد که برنامه را تا زمانی که به صورت کامل از قوانین موجود پیروی نکرده باشد، تایید نمی کند و اجازه ی build شدن به آن نمی دهد. با استفاده از این ابزار، کدهایی مطابق با استانداردهای مناسب می نویسیم.
Code collaborator
Code collaborator بهترین ابزار برای review کردن کد است . این ابزار پشتیبانی عالی ای را برای source control های مبتنی بر url فراهم می کند که ما در آن می توانیم کد را بارگذاری کنیم و reviewer کد را بررسی می کند، comment های مورد نیاز را قرار می دهد.  بعد از این مرحله، نویسنده ی کد می تواند آن ها را تصحیح کند و دوباره درخواست review بدهد.
APPScan
APPScan ابزاری است که توسط IBM ارائه شده است که پردازش های امنیتی را در برنامه های وب بررسی می کند. این ابزار، یک نمونه را برحسب فعالیت کاربر نهایی بررسی می کند (با ضبط فعالیت ها) و source code را با مکانیسم داخلی خودش تجزیه و تحلیل می کند. بیشتر خطاهای متداول مربوط به امنیت، مانند SQL injection ، Cross site scripting, cookie stealing, sensitive data exposure و حمله ی DOS (DOS attack) را کنترل می کند و فرآیندهای امنیتی انجام شده را در یک گزارش در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد.
تیم های توسعه از این ابزار برای یافتن مشکلات امنیتی  استفاده می کنند و سپس مشکلات موجود را پیش از عرضه ی محصول نهایی برطرف می کنند.
JSON Viewer
این ابزار برای بررسی اعتبار دادهای JSON و یا تبدیل  object data به JSON و یا JSON به object استفاده می شود.
NAnt
NAnt یک ابزار نرم افزاری رایگان و open source است که برای خودکارسازی پردازش های ساخت نرم افزار استفاده ی شود. این ابزار، بهترین انتخاب برای فرآیند ساخت برای پروژه های توسعه ی .NET است.
همه ی ابزارها رایگان نیستند ، برخی از آن ها رایگان هستند و برخی دیگر نیاز به license دارند. انتخاب درست زمینه ی فعالیت و سپس خرید یک license پارامتر های اصلی برای تیم توسعه پروژه هستند. Nuget package نیز ابزارهای بسیاری را در خودش جای داده است که می توانند بسیار کاربردی باشند.امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید.
 
 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi