۱۵ پیش‌بینی بیل گیتس که با دقت زیادی به حقیقت پیوست
۱۵ پیش‌بینی بیل گیتس که با دقت زیادی به حقیقت پیوست
Bill Gates در سال 1999 کتابی تحت عنوان Business @ the Speed of Thought نوشت و در این کتاب 15 پیش‌بینی مختلف انجام داد که شاید در آن زمان دور از ذهن و غیرممکن به نظر می‌رسیدند اما اکنون، بعد از گذر سال‌ها، تقریباً تمام آن پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوسته‌اند که در ادامه قصد داریم آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
سایت‌های مقایسهٔ قیمت
بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که در سال‌های آینده سرویس‌های مقایسهٔ قیمت پدید خواهند آمد و به مردم این امکان می‌دهند که قیمت محصولات در چندین وب‌سایت مختلف را هم‌زمان مشاهده نموده و بتوانند کالای مورد نظر خود را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کنند.
امروزه نیز شاهد آن هستیم که افراد به راحتی می‌توانند یک محصول را در گوگل یا آمازون جستجو نموده و قیمت‌های مختلفی بگیرند مضاف بر اینکه امروزه سایت‌هایی تخصصی وجود دارند که قیمت‌ کالاهای مختلف را مقایسه نموده و بهترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند. علاوه بر این، سایت‌هایی برای مقایسهٔ قیمت‌ کالاها و خدماتی خاص (مثلاً بلیت هواپیما، کالاهای دیجیتال و غیره) ایجاد شده‌اند.
دستگاه موبایل
بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که سال‌ها بعد مردم هر کجا می‌روند دستگاه‌های کوچکی را به همراه خود خواهند داشت که با استفاده از آن‌ها دائماً در دسترس هستند، می‌توانند کارهای الکترونیکی خود را انجام دهند، از اخبار آگاه شوند، پروازهایی که رزرو نموده‌اند را چک کنند، اطلاعات را از بازارهای مالی دریافت کنند و کارهای فراوان دیگری را با استفاده از آن‌ها انجام دهند.
در دنیای کنونی گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، اسپیکرهایی مانند Amazon Echo و حتی هدست‌هایی مانند HoloLens به کاربران این امکان را می‌دهند که همواره به تمام اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و همهٔ این‌ها مؤید درست از آب درآمدن این پیش‌بینی یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت است.
انجام امور مالی و بهداشتی به صورت آنلاین
پیش‌بینی بیل گیتس این بود که مردم در آینده صورت‌حساب‌ها و قبوض خود را به صورت آنلاین پرداخت نموده و امور مالی خود را کنترل می‌نمایند مضاف بر اینکه می‌توانند از طریق اینترنت با پزشکان خود ارتباط برقرار نموده و مشورت کنند.
در حال حاضر امکان دریافت وام به صورت آنلاین در سایت‌هایی همچون Lending Club فراهم است و به راحتی می‌توان از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند PayPal و Venmo پرداخت‌های مالی آنلاین را انجام داد. پس از گذشت سال‌ها از این پیش‌بینی امروزه سایت‌هایی مانند ZocDoc سعی دارند تا پیدا نمودن پزشک و وقت‌گرفتن را آسان‌تر کنند مضاف بر اینکه استارت‌آپ‌هایی مانند One Medical و Forward در تلاشند تا با ارائهٔ عضویت ماهانه، مراقبت‌های بهداشتی آنلاین و مبتنی بر داده را ارائه دهند.
دستیارهای شخصی و اینترنت اشیاء
بیل گیتس پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور قابلیتی به عنوان Personal Assistant توسعه خواهد یافت که همراه شخصی تمام دیوایس‌های مورد استفادهٔ یک فرد را (خواه آن دیوایس‌ها در خانه باشند و یا در دفتر کار) به صورت هوشمند متصل و همگام می‌کند و امکان تبادل اطلاعات میان این دیوایس‌ها را فراهم می‌آورد که بدین ترتیب خود دیوایس ایمیل‌ها و یا نوتیفیکیشن‌ها را بررسی نموده و اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار می‌دهد. به طور مثال، این همراه شخصی می‌تواند هنگامی که به فروشگاه می‌روید به شما بگوید که چه چیزهایی نیاز دارید و در هنگام بیرون رفتن از منزل یا محل کار خود، فهرستی از وسایلی که باید به همراه داشته باشید را به شما گوشزد کند.
به طور کلی این همراه شخصی می‌تواند خود را با شما و کاری که انجام می‌دهید هماهنگ کند و امروزه دستیارهای شخصی مانند Google Assistant و Amazon Alexa در جهت محقق‌سازی این پیش‌بینی حرکت نموده و کاربران این‌ امکان را دارند تا اطلاعات مورد نظر خود را درخواست نموده و پاسخ مناسب را دریافت کنند.
نظارت بر منازل به صورت آنلاین
بیل گیتس پیش‌بینی نمود که روزی دریافت ویدئوهایی از محیط خانه، هنگامی که در خانه نیستید، به امری رایج و عادی تبدیل خواهد شد و امروزه می‌بینیم که پایش ویدئویی محیط‌های مختلف به طور فزاینده‌ای رایج شده است. شرکت‌هایی مانند Canary ،Amazon Ring ،Netgear و Nest دوربین‌هایی را تولید نموده‌اند که دسترسی به این ویدئوها را بر روی تلفن همراه امکان‌پذیر نموده و به محض مشاهدهٔ چهرهٔ‌ انسان در تصاویر ویدئویی، هشداری برای شما ارسال می‌کنند.
رسانه‌های اجتماعی
پیش‌بینی بیل گیتس این بود که روزی می‌رسد که وب‌سایت‌های خصوصی رایج خواهند شد که در آن دوستان یا خانواده جمع می‌شوند و با هم به گفتگو و برنامه‌ریزی می‌پردازند. هر چند آن‌طور که بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود وب‌سایت‌های خصوصی رایج نشده‌اند اما اپلیکشن‌هایی مانند Facebook ،WhatsApp ،Instagram ،Snapchat و اپلیکیشن‌های فراوان دیگری راه ساده‌ای پیش پای ما قرار داده‌اند تا به سادگی در دسترس باشیم و در گروه‌های کوچک و بزرگ به گفتگو با یکدیگر بپردازیم.
تبلیغات خودکار
بیل گیتس پیش‌بینی کرد که در آینده نرم‌افزاری که می‌داند شما چه زمانی عازم سفر هستید و به کجا خواهید رفت، از این اطلاعات برای نشان دادن آگهی فعالیت‌های مرتبط در مقصد بهره می‌برد و بدین ترتیب تبلیغات مربوط به فعالیت‌هایی که در مقصد می‌توانید انجام دهید، تخفیف‌ها، حراج‌ها و غیره را برای شما ارسال می‌کند.
در حال حاضر نیز سایت‌های سیاحتی مانند Expedia بر اساس اطلاعات سفرهای قبلی کاربر پیشنهاداتی به او ارائه می‌دهند، Google و Facebook می‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی را بر اساس موقعیت و علایق کاربر ارائه دهند، Airbnb هم که امکان سکونت در خانه‌های محلی به جای هتل را برای مسافران فراهم آورده است سفرهای محلی ویژه‌ای را نیز در مقصد پیشنهاد می‌کند تا مسافران بتوانند مانند مردم محلی زندگی کنند.
تبلیغات هوشمند
بیل گیتس پیش‌بینی کرد که سال‌ها بعد دیوایس‌ها از قابلیت تبلیغات هوشمند برخوردار خواهند بود به طوری که از روند خریدهای پیشین شما اطلاع دارند و تبلیغاتی را ارسال می‌کنند که مشخصاً برای شما کاستومایز شده‌اند. اکنون با نگاهی به تبلیغات گوگل یا فیسکبوک، محقق شدن این پیش‌بینی آشکار می‌شود به طوری که صنعت تبلیغات آنلاین بر توانایی این سرویس در شخصی‌سازی تبلیغات بر اساس اطلاعات و پیشینهٔ‌ کاربران متکی است.
سایت‌های بحث ورزشی زنده
پیش‌بینی بیل گیتس به این صورت بود که روزی سرویس‌هایی ارائه خواهند شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حین تماشای رقابت‌های ورزشی در تلویزیون به بحث و تبادل نظر با دیگران بپردازید و اعلام کنید که به نظر شما کدام تیم برنده خواهد شد و امروزه فیسبوک و توییتر هم‌زمان با پخش مسابقات ورزشی مهم،‌ امکان بحث و تبادل نظر را برای طرافداران تیم‌های مختلف فراهم می‌آورند و این دو شبکهٔ‌ اجتماعی حتی بازی‌های مهم را مستقیماً در سایت‌های خود نمایش می‌دهند.
لینک دادن به سایت‌ها در حین پخش برنامه‌های تلویزیونی
پیش‌بینی بیل گیتس این بود که در آینده برنامه‌های تلویزیونی لینک‌ها و آدرس سایت‌های مرتبط و مکمل موضوع برنامه را نیز در بر خواهند گرفت و این روزها تقریباً تمام آگهی‌های تبلیغاتی از مخاطب می‌خواهند از وب‌سایت آن‌ها بازدید کند، در توئیتر آن‌ها را دنبال کنند،‌ کد QR مورد نظر را اِسکن کند و چیزهایی از این دست و کمتر آگهی را می‌توان دید که هیچ‌ یک از این موارد را شامل نشود.
صفحات بحث آنلاین
بیل گیتس پیش‌بینی کرد زمانی می‌رسد که ساکنان کشورهای مختلف قادر خواهند بود با یکدیگر بحث‌های مبتنی بر اینترنت در مورد مسائل مختلفی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند مانند سیاست‌های محلی، برنامه‌ریزی شهری و یا ایمنی داشته باشند و در حال حاضر نیز علاوه بر Facebook و Twitter که امکان بحث در مورد سیاست را فراهم آورده‌اند، اپلیکیشن‌هایی مانند Nextdoor و Citizen نیز در تلاشند بین ساکنان یک شهر یا منطقه ارتباطی برقرار کنند تا آن‌ها بتوانند در مورد مسائل محلی خود به بحث و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند.
وب‌سایت‌های علاقه‌محور
بیل گیتس پیش‌بینی کرد که روزی افراد نَه بر مبنای محل زندگی بلکه بر اساس علائق خود در جوامع آنلاین عضو می‌شوند و امروزه هم سایت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بر روی موضوع خاصی تمرکز کنند و یا موضوعات مختلف را در دسته‌بندی‌های جداگانه به کاربر ارائه می‌کنند تا کاربر با توجه به علاقهٔ خود بتواند یکی از دسته‌ها را انتخاب نموده سپس در موضوع مورد علاقهٔ‌ خود به مطالب عمیق‌تر و دقیق‌تری دسترسی داشته باشد (Reddit یک مثال خوب از چنین سایت‌هایی است.)
نرم‌افزارهای مدیریت پروژه
پیش‌بینی بیل گیتس چنین بود که در آینده مدیران پروژه منابع انسانی خود را در قالب یک تیم سازماندهی نموده و به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط داشته، پروژه را شرح داده و تَسک‌های مختلفی را یکی پس از دیگری انجام خواهند داد و اکنون نرم‌افزارهای گردش‌ کار متعددی به بازار عرضه‌ شده‌اند که انقلابی در نحوهٔ جذب نیروی جدید، تیم‌سازی و اختصاص کار به تک‌تک اعضای تیم ایجاد نموده‌اند که از آن جمله می‌توان به Slack ،Asana و Trello اشاره نمود.
استخدام نیروی کار به صورت آنلاین
بیل گیتس پیش‌بینی کرد روزی فرا می‌رسد تا افرادی که به دنبال کار هستند بتوانند با اعلام علائق، نیازها، تخصص‌ها و توانایی‌های خود فرصت‌های شغلی آنلاین مرتبط را بیابند و آنچه اکنون می‌بینیم این است که سایت‌هایی مانند LinkedIn به کاربران اجازه می‌دهند رزومه‌های خود را آپلود نموده و کار مورد علاقهٔ خود را پیدا کنند و شرکت‌هایی که به نیروی جدید احتیاج دارند نیز می‌توانند با توجه به مهارت‌های خاص مورد نظر خود، افراد مناسب را بیابند.
سامانه‌های برون‌سپاری
پیش‌بینی بیل گیتس این بود که در آینده شرکت‌ها قادر خواهند بود که پیشنهاد کار بدهند، خواه یک کار ساختمانی باشد یا ساخت یک فیلم و یا حتی یک کمپین تبلیغاتی، و پروژه‌ٔ خود را اصطلاحاً اوت‌سورس کنند که این قابلیت هم به نفع شرکت‌های بزرگ است که قصد دارند کاری را برون‌سپاری کنند و هم به نفع کسب‌وکارهایی است که به دنبال جذب مشتری‌های جدید هستند.
در حال حاضر سرویس‌هایی همچون Upwork و Freelancer برای فریلنسرها و کسب‌وکارهای کوچک امکان مشتری‌یابی را فراهم نموده‌اند مضاف بر اینکه Craigslist مکان مناسبی جهت ارتباط کسب‌و‌کارهای کوچک با یکدیگر است و آن‌ها را برای یافتن کار یاری می‌دهد.
 
 
 

 

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi