بهترین زبان های برنامه نویسی که در سال 2019 باید آنها را یاد بگیرید
بهترین زبان های برنامه نویسی که در سال 2019 باید آنها را یاد بگیرید
یادگیری مهارت های جدید از جمله یکی از زبان های برنامه نویسی معمولا اندکی طول می کشد، به همین علت است که قبل از این که چیزی یاد بگیرید شما باید بدانید که چیزی که در حال یادگیری آن هستید ارزشمند است. این موضوع به خصوص زمانی تاثیر خود را نشان می دهد که شما در حال یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی باشید. همانطور که به سال جدید نزدیک می شویم زمان خوبی است که درباره اولویت های یادگیری زبان های برنامه نویسی صحبت کنیم، اما زبان های برنامه نویسی را باید در سال 2019 یاد بگیریم؟
هدف از این مطلب
در این مطلب قصد داریم درباره بهترین زبان های برنامه نویسی که در سال جدید باید اقدام به یادگیری آنها کنید صحبت کنیم، همچنین درباره منابعی که می توانید برای یادگیری آنها مورد استفاده قرار دهید صحبت کنیم و برخی از پیشنهادات برای این که چگونه یادگیری این زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرید ارائه خواهیم داد. این مطلب به شما کمک می کند تا اقدامات لازم برای گسترش مهارت های خود در سال 2019 را فرا بگیرید و راه درست یادگیری این مهارت ها را بیابید.
زبان برنامه نویسی پایتون
پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که به صورت صعودی در حال رشد می باشد و هیچ نشانه ای از شکست در این زبان برنامه نویسی نمی توانید مشاهده کنید. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد ولی بی شک یکی از مهمترین این دلایل تاثیر زبان برنامه نویسی پایتون بر روی هوش مصنوعی است. هنگامی که شما با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا می شوید، متوجه می شوید که انجام برخی از عملیات های مربوط به یادگیری عمیق که عملیات های بسیار پیشرفته ای هستند به راحتی توسط این زبان برنامه نویسی قابل انجام می باشند به خصوص به دلیل این که این زبان برنامه نویسی ابزارهای زیادی را برای این کار برای برنامه نویسان فراهم می کند که یکی از این ابزارها TensorFlow است. اما اهمیت پایتون فقط در مورد یادگیری ماشین نیست، پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد، به آن معنا که طیف متنوعی از اپلیکیشن ها را می توان به وسیله این زبان نوشت. به عنوان مثال اگر شما یک برنامه نویس حرفه ای هستید می توانید پایتون را یک زبان بسیار مفید برای نوشتن سرویس های بک اند سایت ها بدانید، همین طور متوجه می شوید که برای نوشتن API ها هم می توانید از این زبان استفاده کنید. در غیر این صورت اگر شما در زمینه امنیت شبکه و یا SRE فعالیت دارید پایتون می تواند زیرساخت هایی را برای شما فراهم کند که در زمینه امنیت از آنها استفاده کنید.
نکاتی درباره زبان برنامه نویسی پایتون
اگر دارای شرایط زیر هستید در سال 2019 سعی کنید زبان برنامه نویسی پایتون را بیاموزید:
-          اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار جدید هستید
-          اگر قصد دارید در زمینه یادگیری ماشین فعالیت کنید
-          اگر قصد دارید اسکریپت های اتوماسیون بنویسید
برای یادگیری پایتون می توانید موضوعات زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Clean Code در پایتون
-          یادگیری پایتون
-          یادگیری برنامه نویسی در پایتون توسط Cody Jackson
زبان برنامه نویسی Go
این زبان مانند بسیاری از زبان های برنامه نویسی از جمله پایتون محبوب نیست اما به سرعت در حال رشد است، طرفداران این زبان برنامه نویسی درباره دلایل علاقه به این زبان می گویند که این زبان نسبت به بسیاری از زبان های برنامه نویسی راحت و ساده است ولی با این حال یه زبان برنامه نویسی قدرتمند است.
دلیل این موضوع این است که در ابتدا شرکت گوگل به دنبال یک زبان برنامه نویسی کاربردی و ساده بود که پیچیدگی های سیستم هایی که در حال توسعه بودند را کاهش دهد، بدون این که برنامه نویسان نیاز به یادگیری دانش جدیدی درباره این موضوع داشته باشند.
این زبان برنامه نویسی در حقیقت ترکیبی از جنبه های مختلف برنامه نویسی فانکشنال و برنامه نویسی به صورت شی گرایی و همچنین مجموعه وسیعی از ابزارهای برنامه نویسی می باشد که احتمالا باعث شوند طی 12 ماه آینده تبدیل به یکی از قوی ترین زبان های برنامه نویسی شود.
نکاتی درباره زبان برنامه نویسی Go
اگر دارای شرایط زیر هستید زبان برنامه نویسی Go را در سال 2019 یاد بگیرید:
-          اگر شما یک برنامه نویس بک اند و یا یک برنامه نویس حرفه ای هستید این زبان را یاد بگیرید تا تعداد زبان هایی که بلد هستید را افزایش دهید.
-          اگر در حال کار کردن با ops و یا SRE هستید.
-          اگر به دنبال یه زبان دوم و جایگزین برای پایتون هستید.
اگر قصد یادگیری این زبان را دارید موضوعات زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Mastering Go
-          Cloud Native Programming with Golang
-          Hands-On Go Programming
-          Hands-On Full-Stack Development with Go
زبان برنامه نویسی Rust
در تحقیقاتی که در سال 2018 در سایت Stack Overflow صورت گرفت که موضوع آن درباره محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بود 80 درصد از برنامه نویسان این سایت ادعا داشتند که از زبان برنامه نویسی Rust استفاده می کنند و یا قصد دارند به زودی از آن استفاده کنند.
در حال حاضر با این که این زبان فاقد سادگی زبان های برنامه نویسی Go و پایتون است اما برای برنامه نویسی سیستم ها بسیار کاربردی، سریع و امن می باشد. در واقع توسعه دهندگان علاقه دارند که درباره مزایای زبان های برنامه نویسی Rust و Go صحبت کنند، چیزی که در ذهن توسعه دهندگان به وجود می آید این است که این زبان های برنامه نویسی بسیار شبیه به هم هستند با این حال اگر چه این زبان های برنامه نویسی دارای شباهت های بسیار زیادی هستند ولی تفاوت های کلیدی هم با یکدیگر دارند که این تفاوت ها به شما این امکان را می دهد که یکی از این زبان های برنامه نویسی را برای آینده خود انتخاب کنید.
به صورت کلی زبان برنامه نویسی Rust برای برنامه نویسی سطح پایین گزینه بهتری برای شما می باشد، در حالی که زبان برنامه نویسی Go این امکان را به شما می دهد که تمامی کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. Rust دارای قوانین متعددی می باشد که این امکان را به شما می دهد که برنامه های کاربردی و پیشرفته را به راحتی بنویسید و در واقع یادگیری آن سریع تر از یادگیری زبان برنامه نویسی GO می باشد. در نهایت باید گفت که این که کدام یک از این زبان های برنامه نویسی را انتخاب کنید کاملا بستگی به شما، استفاده ای که می خواهید از این زبان های برنامه نویسی کنید و زمانی که قصد دارید صرف یادگیری این زبان های برنامه نویسی کنید دارد.
نکاتی مهم درباره زبان برنامه نویسی Rust
اگر اهداف زیر را در نظر دارید زبان برنامه نویسی Rust  را فرا بگیرید:
-          اگر قصد دارید بدانید چرا توسعه دهندگان Rust آن را دوست دارند.
-          اگر می خواهید برنامه نویسی سیستمی انجام دهید.
-          اگر می خواهید زمان کمی را صرف یادگیری برنامه نویسی کنید.
برای یادگیری این زبان برنامه نویسی می توانید موضوعات زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Rust Quick Start Guide
-          Building Reusable Code with Rust
-          Learning Rust
-          Hands-On Concurrency with Rust
زبان برنامه نویسی TypeScript
زبان برنامه نویسی TypeScript در سال های اخیر در میان زبان های برنامه نویسی محبوبیت بسیار زیادی را بدست آورده است، در سال 2018 این زبان برنامه نویسی بسیار شبیه به صحبت های عادی و روزانه مردم بوده است و شاید بتوان این زبان را سحر و جادوی شخص Staya Nadella دانست. به صورت مشابه ما امروزه تلاش می کنیم که با ورژن قدیمی جاوا اسکریپت کار کنیم در حالی که ما با این زبان نمی توانیم بدون سختی های فراوان اقدام به ساخت اپلیکیشن های پیچیده کنیم.
TypeScript و جاوا اسکریپت
در حقیقت TypeScript جاوا اسکریپت را ارتقا می دهد و آن را برای ساخت برنامه های پیچیده تر و کاربردی تر آماده می کند، جای تعجبی نیست که امروزه TypeScript امروزه برای فریم ورک های جاوا اسکریپت به عنوان یک پایه عمل می کند، این ابزار به قدری قوی عمل کرد که شرکت گوگل تصمیم گرفت که در فریم ورک Angular از آن استفاده کند. اما این زبان فقط برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت نیست و می توانید نمونه هایی کاربردی از آن را در زبان های برنامه نویسی جاوا و سی شارپ نیز مشاهده کنید که به نوعی از جاوا اسکریپت استفاده کرده اند. دلیل استفاده آنها این است که زبان TypeScript بسیاری از ویژگی های استاتیک را در تمامی زبان های برنامه نویسی به اشتراک می گذارد.
نکاتی مهم درباره زبان TypeScript
اگر شرایط زیر را دارید اقدام به یادگیری TypeScript کنید:
-          اگر یک برنامه نویس جاوا اسکریپت هستید.
-          اگر برنامه نویس جاوا و یا سی شارپ هستید و قصد دارید افق های دید خود را نسبت به این زبان های برنامه نویسی گسترش دهید.
اگر قصد یادگیری این زبان برنامه نویسی را در سال 2019 دارید موضوعات زیر را جست و جو کنید:
-          TypeScript 3.0 Quick Start Guide
-          TypeScript High Performance
-          Introduction to TypeScript
زبان برنامه نویسی Scala
این زبان برنامه نویسی مدت ها است که ساخته شده است اما عملکرد آن در سال های اخیر در کنار جاوا دیده می شود که همین موضوع باعث شده است محبوبیت آن در این سال ها در میان زبان های برنامه نویسی چند برابر شود. این زبان برنامه نویسی ساده ترین زبان برای یادگیری نیست ( مانند برخی از زبان های برنامه نویسی مربوط به جاوا مانند کاتلین) در واقع Scala هیچ تلاشی برای بازنویسی قوانین برنامه نویسی نداشته است.
زبان برنامه نویسی Scala یک زبان چند منظوره است که اصول برنامه نویسی فانکشنال و اصول شی گرایی را به خوبی در جاوا پیاده سازی کرده است. این زبان در واقع برای همگام سازی نیز یک زبان بسیار مناسب است. یکی از نقاط ضعف زبان برنامه نویسی Scala این است که ساز و کار یکسانی در اکوسیستم خود مانند زبان برنامه نویسی جاوا ندارد. این بدان معناست که در صورتی که زمان کافی داشته باشید و بتوانید به خوبی این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید تخصص پیدا کردن در آن واقعا ارزشمند است.
نکاتی درباره زبان برنامه نویسی Scala
اگر اهداف زیر را در نظر دارید زبان برنامه نویسی Scala را بیاموزید:
-          اگر به دنبال یک زبان جایگزین برای جاوا هستید که دارای ثبات بیشتر و مدیریت همزمانی بهتر باشد.
-          اگر در حال کار کردن با داده های بزرگ هستید.
برای آموزش Scala می توانید موضوعات زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Learn Scala Programming
-          Professional Scala
-          Scala Machine Learning Projects
-          Scala Design Patterns
زبان برنامه نویسی سویفت
زبان برنامه نویسی سویفت در واقع به عنوان جایگزین زبان Objective-C کار خود را شروع کرد که یک زبان برای توسعه دهندگان Ios بود. با این که این زبان امروزه فقط به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای شرکت اپل مورد استفاده قرار می گیرد اما با این حال بسیاری از برنامه نویسان اعتقاد دارند که در آینده این زبان می تواند فراتر از این برود و به عنوان یک زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و سیستم فعالیت کند. تیم توسعه دهنده هسته این زبان برنامه نویسی چندین بار نشان داده اند که هدفشان ایجاد یک زبان برای آینده است که بتواند سایر زبان های برنامه نویسی را تحت تاثیر قرار دهد.
مقایسه سویفت با Objective-c
سویفت یک جایگزین بسیار مناسب برای Objective-c می باشد، این زبان برنامه نویسی نسبت به بسیاری از زیان های برنامه نویسی سریع و امن است و یادگیری آن نیز بسیار راحت می باشد. این زبان نه تنها توانسته است به صورت کامل جای خالی Objective-c را پر کند بلکه پیشبینی می شود در آینده با بسیاری از چالش های موجود در زبان های برنامه نویسی بزرگ نیز رو به رو شده و موفق به حل آن ها شود.
نکاتی مهم درباره زبان برنامه نویسی سویفت
سویفت را در سال 2019 بیاموزید اگر دارای شرایط زیر هستید:
-          اگر قصد دارید برای محصولات اپل اپلیکیشن تولید کنید.
-          اگر علاقه دارید که یک روش جدید برای نوشتن کدهای سمت سرور بیاموزید.
برای یادگیری سوییفت عبارت های زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Learn Swift by Building Applications
-          Hands-On Full-Stack development
-          Hands-On Server- Side Web Development with Swift
زبان برنامه نویسی Kotlin
زبان برنامه نویسی کاتلین بعد از زبان برنامه نویسی سویفت آمده است، مسائلی که بین این زبان های برنامه نویسی وجود دارد کاملا قابل درک است، به صورت کلی می توان گفت رابطه کاتلین با جاوا مانند رابطه swift با Objective-C.
البته بعضی از افراد اعتقاد دارند که مقایسه بین این دو زبان درست نیست، با این وجود که یک زبان ممکن است از زبان های برنامه نویسی دیگر کپی شده باشد بنابراین به هیچ وجه شباهت های دو زبان نباید برای شما تعجب داشته باشد. در واقع هر دو این زبان های برنامه نویسی در تلاش هستند تا جایگزینی مناسب برای آن چه که در حال حاضر وجود دارد ارائه دهند. صرف نظر از این بحث ها، کاتلین یک زبان برنامه نویسی خاص است برای افرادی که توسعه دهنده جاوا هستند. برای مثال این زبان برنامه نویسی می تواند به خوبی خدمات مربوط به کار کردن با Spring Boot را به توسعه دهندگان ارائه دهد.
نکاتی درباره کاتلین
اگر دارای اهداف زیر هستید حتما در سال 2019 شروع به یادگیری کاتلین کنید:
-          اگر شما یک توسعه دهنده جاوا هستید که می خواهید اپلیکیشن های بهتر را سریع تر بسازید.
-          اگر شما علاقه مند به برنامه نویسی اندروید هستید.
برای یادگیری کاتلین می توانید موضوعات زیر را در اینترنت جست و جو کنید:
-          Kotlin Quick Start Guide
-          Learning Kotlin by building Android
-          Learn Kotlin Programming
زبان برنامه نویسی C
اکثر زبان های برنامه نویسی که در این مطلب معرفی کردیم زبان های برنامه نویسی جدیدی بودند اما من قصد دارم این مطلب را با معرفی یک زبان برنامه نویسی کلاسیک و قدیمی به پایان برسانم. زبان برنامه نویسی C شهرت بسیار زیادی دارد و یادگیری آن نیز کمی دشوار است. با این که این زبان یک زبان قدیمی برای برنامه نویسی می باشد اما همچنان می توانید تاثیر این زبان را در تولید بسیاری از نرم افزارها مشاهده کنید. در واقع می توان این زبان را ستون فقرات سیستم عامل های امروزی و همینطور تمامی اشیایی که دارای نرم افزار هستند دانست.
یادگیری زبان برنامه نویسی سی بسیار مهم است چرا که به شما یاد می دهد که چگونه نرم افزارها در ماشین کار می کنند و به شما دنیای جدیدی را معرفی می کند.
 
 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi