یک پروژه وب موفق چه پروژه ای است؟
یک پروژه وب موفق چه پروژه ای است؟

آیا تابحال سوالی برای شما مطرح شده که برای پاسخ به آن آمادگی نداشته باشید؟ در آخرین جلسه ای که با یک مشتری حرفه ای داشتم، از من سوالی پرسید که قادر به پاسخگویی آن نبودم. سوال این بود: کدام پروژه ، موفق ترین پروژه شما است؟
با یک نگاه سطحی، سوال به اندازه کافی ساده بود. اما پاسخگویی به این سوال برای من مشکل بود. موفقیت از آن مواردی است که میتواند تعریف های متفاوتی داشته باشد، اگر بخواهم راستش را بگویم من یک تصویر ذهنی قاطع از آن ندارم. این موضوع باعث شد که من جواب خودم را پیدا کنم.
ممکن است جواب هر کس فرق داشته باشد. یک پروژه موفق چگونه است ؟ و شما آن را چگونه توضیح می دهید؟
تنها موفقیت شخصی به منزله ی موفقیت پروژه نمی باشد
یک پروژه ممکن است به لحاظ علمی به هر دلیلی موفق باشد. شما ممکن است دلیل موفقیت را مقدار سرمایه کسب کرده، اعتبار مشتری، ابداع یک روش یا طراحی خاص و ... بدانید.
برای مثال، من تعدادی سایت وردپرسی بر اساس سفارشات ایجاد کردم که اصلا فکر نمی کردم بتوانم از عهده آن برآیم ولی آن سایت ها راپیاده سازی کردم و به خاطر انجام این کارها به خودم افتخار می کنم. بنابراین می میتوانم آن ها را در دسته ی موفقیت های شخصی و آرشیوهای تکنولوژیکی خودم قرار بدهم.
اما این چیز ها واقعا برای مشتریان اهمیتی دارد؟ مطمئناً، آنها می خواهد که وبسایتشان بتواند از عهده ی برخی کارهای خاص بربیاید. اما اکثر آنها اصلا نمی دانند که این کار قراراست چگونه انجام شود و آنها مارا استخدام می کنند که این کار را انجام دهیم.
وقتی با یک چشم انداز دورتری به قضیه نگا می کنم، اصلا نمی توانم باور کنم که یک مشتری بتواند از آرشیو کار های طراح سایت به عنوان معیاری برای موفقیت پروژه سردربیاورد. و این درست نیست که بگوییم چون ما خودمان برای کار هایی که انجام داده ایم به خودمان افتخار می کنیم آنها هم این کار را انجام دهند. اما چون من به زبان   php تسلط دارم قرار نیست که مشتری هم بخاطر من با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند با استفاده از نمونه کار ها مهارت من را بسنجد.
اهمیت بررسی نتایج احتمالی
بر عکس، یک مشتری حرفه ای احتمالا می خواهد از نتایج نهایی پروژه باخبر باشد. به عبارت دیگر: چگونه به یکی از مشتریان خود برای رسیدن به اهدافش کمک کردید؟
در این مورد می توانید مکارانه عمل کنید- مخصوصا برای فریلنسر هایی که زمان کافی برای انجام بررسی های عمیق ندارند. به علاوه، شما قطعا نمی خواهید هرگونه اطلاعات حساس را به کسی که در مورد آنها علمی ندارند، نشان دهید.
برای شروع، ممکن است شما مجبور باشید در این مدت اطلاعاتی که برای عموم قابل فهم باشد را به اشتراک بگذارید. با این روش، شما بیشتر به جای بنچمارک های عددی خاص در مورد پروسه ها صحبت می کنید. یک نمونه برای آن مشتری است که در یک پلتفرم تجاری بی فایده گیر افتاده است. اهداف آنها ممکن است شامل مواردی مانند مدیریت آسان محصول و ایجاد یک برنامه درست باشد.
شما می توانید توضیح دهید که از WooCommerce و برخی از افزونه های عالی برای ایجاد برنامه دلخواه مشتری استفاده کردید درحالی که سفارش کردن بک اند وردپرس برای برخی از گزینه های طرح بندی خاص مشتری امکان پذیر است. در نهایت شما با این کار آموزش و پشتیبانی برای مشتری ارائه کردید که با استفاده از می توانید هر پروسه ممکن و موثر را توضیح دهید و باعث جلب اعتماد مشتری شوید.
به طور ناگهانی، این پروژه شبیه یک پروژه موفق می شود و دستاورد های تکنیکی شما نقش مهم در این موفقیت ایفا می کنند. شما کارهای XوYوZ رابرای به تحقق رساندن اهداف مشتری انجام داده اید. شاید شما بتوانید از این لیست مشتری به عنوان مرجع استفاده کنید( فقط قبل این کار از آنها اجازه بگیرید).
اگر شما یک لیستی از امتیازات خود را آماده کنید به شما در انجام دادن بهتر کار و کامل بودن آنها کمک می کند.به غیر از این، زمانی که شرکتی شما را استخدام می کند با بررسی این امتیازات باور می کند که شما می توانید به آنها در حل مشکلات کمک کنید.این یک روشی است که با استفاده از آن توانایی خود برای انجام کارها را نشان می دهید.
پروژه های موفق خود را به نحوی برجسته کنید که مشتریان تحت تاثیر آن قرار بگیرند
به خاطر داشته باید که ما به عنوان طراحان یا توسعه دهندگان ممکن است ایده ای در مورد یک پروژه موفق داشته باشیم که مشتری نیز خواهان انجام آن باشد. بنابراین، لزومی نداردکه آنچه که یک گفتگو بزرگ   WordCamp  برای سایر افراد حرفه ای ایجاد می کند، برای افرادی که مشفول به خدمت به آنها هستیم نیز صدق کند..
بیان این نکته ی مهم در مورد خودم را فراموش کردم. من تمایل دارم که مرحله ی واقعی انجام پروژه بیشتر از هر جنبه ی دیگری پیچیده باشد.
اما بخشی از طراحی یک وبسایت خوب در نحوه ارتباط با مشتریان است. همانطور که فهم مشتری یک امر مهمی است ،نشان دادن اینکه متوجه اهداف و پروژه مشتری شده اید نیز برای مشتری بسیار مهم است. همه ی تکنیک هایی که در پروژه های اخیر یادگرفته اید ممکن است در برخی موارد کار کند ولی این بدان معنی نمی باشد که در همه جا و هر پروژه ای کارایی دارند.
امیدوارم که در پروژه های بعدی مشتریان در مورد پروژه های موفق من سوال کنند و من با مطرح کردن اهداف مشتریان و طریقه به تحقق رساندن آنها جواب خوبی بدهم. یا ممکن است همانند امتحان جغرافیای پایه هشتم که بسیار مطالعه کردم وسر امتحان منجمد شدم و اصلا قادر به پاسخ دادن نبودم، بشوم.
در هر صورت، حداقل یک ایده ای برای توضیح دادن درمورد پروژه های موفق خود را دارم.(حتی اگر در واقعیت نتوانم بگویم)

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس | 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi