15 ویژگی یک برنامه نویس خوب
15 ویژگی یک برنامه نویس خوب

در این مقاله قصد داریم برخی از ویژگی های شخصیتی یک برنامه نویس خوب را به صورت خلاصه ذکر کنیم .علاوه بر مهارت در کد نویسی این ویژگی های شخصیتی کمک شایانی به پیشبرد اهداف شرکت ها خواهند داشت .این لسیت از ویژگی های شخصیتی به مدیران جهت استخدام برنامه نویس خوب کمک خواهد کرد.
در اینجا 15 ویژگی های است که علاوه بر اینکه تیم برنامه نویسی بزرگی بسازد میتواند یک راهنما برای متقاضیان باشد.
1. مهارت های فنی موثر
  اشتباه بسیاری از مدیران ساختن چک لیست  از موارد مورد نیاز برای استخدام است. بجای ملزم ساختن  سه سال  برای C ++  و یک سال برای جاوا،  با  یک دیداجمالی نگاه کنید. یک برنامه نویس که اغلب روی زبان قدیمی  کار می کرد اما به تازگی به گواهی نامه خود یک زبان جدید اضافه کرده، ممکن است  به تناسب کامل شده باشد ، چون  سالها تجربه خود را در یک پایه عالی در حوزه های دیگر برنامه نویسی گذرانده است .
نمونه سوال مصاحبه: تجربه خود به زبان های برنامه نویسی مختلف را شرح دهید .
 2. تمایل به یادگیری
فناوری همیشه در حال تحول و مهارت ها و توانایی یک برنامه نویس امروز احتمال دارد در چند سال منسوخ شود. مهم این است برای پیدا کردن یک برنامه نویس که علاقه مند به دنبال کردن آخرین روند و در هر فرصت مشتاق به شرکت آموزش مداوم  که در دسترس هستند باشد.
نمونه سوال مصاحبه: در حال حاضر برای حفظ مهارتهای برنامه نویسی خود چیکار میکنید؟
3. مهارت رفع اشکال Debugging
نوشتن کد ،تنها بخشی از کار یک برنامه نویس است. زمانی که برنامه  به درستی کار نمیکند یا از کار افتاده است از برنامه نویس انتظار میرود به سرعت مشکل را پیدا  و اشکال زدایی کند . برنامه نویس باید در نوشتن کد دقت کرده و درباره آن جستجو کند تا از مشکلات احتمالی  جلوگیری کند .
نمونه سوال مصاحبه : ایا میتوانید به اشکالات کد خود رسیدگی کنید؟( بعدی ،انها را با کد دیباگ ازمایش میکنیم )
 4. تطبیق با محیط کار
برخی از برنامه نویسان برای تمرکز نیاز به سکوت کامل دارند، در حالی که دیگران در هرج و مرج رشد میکنند . عادتهای شخصی کارمند بخش مهمی از بهره وری کار می باشد، پس بهتر است محیط دفتر روشن باشد  تا ازمشکلات  بعد از استخدام فرد جلوگیری کرد.
نمونه سوال مصاحبه: محیط کار ایده آل خود را شرح دهید.
5. مهارت حل مشکل
برای کسانی که از ابتدای ساخت برنامه تلاش نکرده اند ، حل یک معادله ریاضی دشوار میتواند بهترین مقایسه با برنامه نویسی باشد. یک برنامه نویس خوب با پیدا کردن راه هایی برای ساختن کار پیشرفت میکند ، علیرغم شانس. در غیر این صورت، هر زمانی که شما یک پروژه ابتکاری جدید ارائه میدهید ممکن است عبارت " نمی تواند انجام شود،" را بشنوید.
نمونه سوال مصاحبه : چگونه (کاری که برای سازمان شما غیر ممکن است چگونه ایجاد میکنید)؟
6. اشتیاق به کار
بسیاری از مدیران کارگزینی دوست دارند برنامه نویسانی را استخدام کنند که مایل به کار کردن ساعت های طولانی در محیط کار باشد .با توجه به این واقعیت و اینکه به صورت عادی برنامه نویسان 45 ساعت از هفته را به کار در محیط کار می پردازند ، بهتر است که برنامه نویسان در ساعات غیر کاری به علایق و سرگرمی های مورد نظر خود بپردازند و اشتیاق بیشتری برای برگشتن سر کار داشته باشند .ساعات طولانی در مقایسه با کار کردن با اشتیاق،  امتیاز کمتری  دارد.سوال کلیدی که هر برنامه نویس خوبی می تواند از خود بپرسد این است که به غیر از برنامه نویسی علایق من چیست ؟
نمونه سوال مصاحبه : سرگرمی شما چیست؟
7. منظم بودن و حفظ آرامش
شاید از بیرون این طور به نظر برسد که برنامه نویسی کار سختی نباشد ولی در بسیاری شرایط مخصوصا نزدیک به زمان تحویل پروژه که ناگهان بسیاری از بخش های برنامه به درستی کار نمی کنند ، شرایط بسیار پر تنش و استرس زا خواهد بود،یکی از شرایط برنامه نویس حرفه ای این است که در این شرایط قادر به کنترل خود و ادامه کار بوده  و سریعا به روال مشکل زدایی و تحویل پروژه برگردد.
نمونه سوال مصاحبه : زمانی که نرم افزار شما کار نمیکند و شما تحت فشار شدید هستید را شرح دهید.چیکار کردید؟
8. مهارت های ارتباطی
شاید به نظر برسد که برنامه نویسان توانایی خوبی برای برقراری ارتباط با مشتری را نداشته باشند . این تصور وجود دارد که برنامه نویس کسی است که مدام پشت کامپیوتر خود می نشیند و نهایتا با مدیرو همکاران خود در ارتباط است .ولی یک برنامه نویس حرفه ای از نظر ما برنامه نویسی است که مهارت ارتباط با مشتری و سایر همکاران در محیط کار را دارد .ساده ترین مزیت ارتباط خوب با مشتری ها و کاربران برای برنامه نویس این است که از خطا ها و باگ های برنامه خود آگاه شده و به رفع اشکال بپردازد.
نمونه سوال مصاحبه : برنامه مورد علاقه خود که با آن کار می کنید به چه شیوه ای توضیح میدهید که شخص عامی  آن را درک کند ؟
9. تنبلی
لری وال، نویسنده اصلی ، زبان های برنامه نویسی Perl ، توصیف سه کیفیت خوب در یک برنامه نویس خوب :تنبلی، بی صبری و غرور . شاید بنظر برسد تنبلی یک صفت بد است اما مدیران IT گفته اند اگر شما می خواهید برای انجام کاری بهترین راه را پیدا کنید ، از یک فرد تنبل بپرسید. خوش شانس هستند ، شخص تنبل سریعترین و کارامدترین راه برای انجام کار را  پیدا خواهد کرد.
نمونه سوال مصاحبه : درباره زمانی که شما یک پردازش خودکار را ذخیره کرده اید به ما بگویید.
10. دید تجاری
زمانی که تنها بر روی یک قسمت  خاص از کد متمرکز می شوید دید کلی راجع به پروژه و محصول نهایی را از دست می دهید . از ویژگی های برنامه نویس حرفه ای این است که نگاه تجاری نسبت به کار خود دارد و این باعث می شود که  یک دید همه جانبه و فراتر از برنامه ای که بر روی آن کار می کند ،داشته باشد.این دید تجاری سبب بهبود عملکرد فرد و نهایتا بهبود محصول نهایی تولید شده خواهد شد.
نمونه سوال مصاحبه : اگر هم اکنون برنامه نویس هستید شاید بهتر باشد از خود بپرسید که تا به حال پیشنهادی برای بهبود کسب و کار خود و یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید ، ارائه داده اید یا نه ؟
11. قابلیت برنامه ریزی
یک برنامه نویس علاوه بر سویچ کردن سریع در کارها وباید  تا حد امکان راهای رسیدن به محصول نهایی را تحلیل کنند .یک بار او را تجزیه و تحلیل  وتکمیل کند  ، برنامه نویس قبل از تایپ کردن اولین خط از کد باید ساختار برنامه را طراحی کنند.
سوال مصاحبه نمونه: توضیح رویکرد خود را به یک طراحی جدید. شما برای اولین شروع کار چه کار میکنید ؟
12. توانایی مدیریت شکست
برنامه نویسان بندرت موارد درست را در اولین امتحان میفهمند.در واقع از شکست است که به یقین میرسند.این مهم است که برنامه نویسان  خطاها و اشکالات خود را بیابند انها را ببینند و شکست  را نشانه ای برای چالشی سریع در نظر بگیرد. برنامه نویس باید بتواند شکست را مدیریت کند و در صورت لزوم کار را دوباره شروع کند.
نمونه سوال مصاحبه : آیا تابحال ساعتها بروی  یک کد بسر برده اید ،که تنها برای پیدا کردن این رویکرد اشتباه بود؟ چیکار کردی؟
13. روحیه کار تیمی
یک برنامه نویس بندرت به تنهایی کار میکند،حتی اگر تنها  developer یک شرکت باشد. توانایی کار با کاربران کسب وکار ،بازاریابی و کارکنان فروش وهمکاران دیگر برای برنامه نویسان ضروری است.
نمونه سوال مصاحبه : به اشتراک گذاشتن تجربه  باارزش در تیم
14. تمایل به تحقیق
زبان یک برنامه نویس تنها بخشی از تصور اوست. یک developer خوب باید براساس نیازمشتریان و توانمندی کارمندان برنامه را طراحی  و درباره آن تحقیق کند و کارهای جدید در مورد صنایع خاص یاد بگیرد.
نمونه سوال مصاحبه : درباره زمانی که می خواهید کسب وکار خاص یاد بگیرید,  به ما بگویید ؟ چگونه تحقیق میکنید ؟
15. اهمیت به زمان نهایی پروژه
بسیاری از برنامه نویسان روند  پروژه های خود را  براساس  زمان اتمام پروژه برنامه ریزی میکنند.برای مدیران مهم است  که مناسب  ترین زمان برای برنامه نویسی یک نرم افزار جدید یا تعمیر آن را بدانند،برنامه نویسان نیز باید  به زمان نهایی پروژه اهمیت دهند.این نیز مهم است که یک متقاضی زمانی برای  پایان پروزه اختصاص دهد و ان را تعیین کند.
نمونه سوال مصاحبه :زمانی که نزدیک زمان نهایی پروژه هستید را شرح دهید.
 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس | 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi